تاریخ : 1402,یکشنبه 31 ارديبهشت14:19
کد خبر : 470878 - سرویس خبری : یادداشت

مهدی بزمه؛

حجاب یک نقد است!

برای تکامل انسان در ابعاد مختلف (مادی و معنوی) مسیر‌های مختلفی را می‌توان در پیش گرفت، در این بین نقشه راهی صریح تر، ساده‌تر و جامع‌تر از آنچه دین مبین اسلام پیش پای انسان قرارداده است، پیدا نخواهد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از مهدی بزمه *// برای تکامل انسان در ابعاد مختلف (مادی و معنوی) مسیر‌های مختلفی را میتوان در پیش گرفت، در این بین نقشه راهی صریح تر، ساده‌تر و جامع‌تر از آنچه دین مبین اسلام پیش پای انسان قرارداده است، پیدا نخواهد شد. در جوامع کنونی که آسیب پذیری قشر جوان به خصوص بانوان بسیار بالاست رجوع به آنچه اسلام از آن سخن میگوید قطعا راهگشا خواهد بود.

اینکه احکام اسلام صرفا بازدارنده و و عامل پسرفت تلقی شوند حتی مورد قبول نظریه پردازان و جامعه شناسان غربی نیست! حجاب و پوشش مناسب برای زن و مرد امری عقلانی و منطقی ست!

مشکل اساسی در جبهه گیری‌ها نسبت به حجاب به نحوه تصویر سازی‌های ذهنی از حجاب است؛ چرا که عده‌ای حجاب را محدود به اسلام و اکنون محدود به کشورمان ایران میدانند!

اما نکته‌ای که بسیاری از آن غافل هستند این است که پوشش‌های مناسب که زیبایی‌ها و زشتی‌های بدن انسان را میپوشاند در کشور‌های غربی  نیز رایج بودند و نمیشود حجاب را فقط به اسلام تعمیم داد.

در نگاه اندیشمندان غربی نیز میتوان به این موضوع پی برد که آن‌ها حجاب را عاملی برای جلوگیری از نگاه کالایی و جنسی تلقی میکنند و در نظریه‌های متعدد به این موضوع اشاره کرده که گا‌ها باعث جنجال در رسانه و مطبوعات می‌شدند.

اگر این جمله که «در تضاد میان بدن‌های با حجاب و بی حجاب مربوط به این نیست که زنان بی حجاب دارای عاملیت جنسی مستقل هستند بلکه راجع به این واقعیت است که بی حجاب‌ها به شکل آگهی تجاری در دسترس بودن خود را از لحاظ خدمات جنسی اعلام میکنند» توسط یک جاماه شناس یا کارشناس دینی در ایران بیان میشد، مشخص نبود چه اتفاق ناگواری برای آن رقم بخورد، اما جا دارد به این نکته توجه شود که این جمله از هیچ کدام از اساتید دانشگاهی و حوزوی نیست بلکه آنرا میتوان در کتاب جنسیت و سکولاریسم که از جون والاک اسکات آمده است را مشاهده کرد!

اشاره مستقیم چنین شخصیت‌هایی به گفتمان سکولاریسم را نمیشود نادیده گرفت، گفتمانی که به گفته اسکات نقاب برابری بر چهره میگذارد تا به تقابل با اسلام بپردازد و به بهانه آزاد ساختن زنان مسلمان به خاک و منابع کشور‌های اسلامی چنگ بیاندازد!

برای ایجاد حاشیه و جلوگیری از رشد یک جامعه مسیر‌های متفاوتی وجود دارد که در حال حاضر آزادی در پوشش و کشاندن تمرکز افراد حاضر در جامعه به این سمت گزینه مناسبی برای رسیدن به اهداف شوم دشمنان آن جامعه خواهد بود.

همان آزادی که سکولاریسم از آن سخن میگوید و هدفی جز به حاشیه کشاند و خروج از مسیر ترقی جامعه نخواهد داشت

در بیان جودیت بالتر ادعای زنان سکولار غربی دائر بر اینکه بر بدن خود کنترل دارند یا انتخاب پوشش و ارائه خلاصه خود آزاد هستند توهمی بیش نیست آن‌ها در جنبره رژیم قدرت گرفتار هستند که خود از آن بی خبرند، به همین دلیل وقتی زنان مسلمان با حجاب در حوزه عمومی حاضر میشوند در واقع این حرکت آن‌ها انتقادی است از استبداد و دیکتاتوریِ سرکوبگر مدرنیته و سکولاریسم و مصرف گرایی بازار. حجاب خود یک نقد است.

نقدی به کنترل بدن که زنان سکولار اشتبا‌ها آنرا به آزادی تعبیر کرده اند، حجاب همان نقد کالایی شدن بدن زنانه است.سکولاریسم حق را در رهایی و بی بند و باری میبیند و در نگاه آن‌ها حق، پوشیدن لباس‌های زننده و همخوابه شدن با مردانی ست که شوهران آن‌ها نیستند که اسلام با قاطعیت آن را رد می‌کند.

اسلام در زمینه حجاب با دلیل و اثبات مشخص میکند که حجاب چه تاثیری بر زندگی افراد خواهد داشت. اهمیت حفظ کرامت و ارزش یک زن در جامعه بسیار مهم است، فرد بی حجاب که دائما در اندیشه نمایش خود است ناخودآگاه در مسیری قدم بر میدارد که آسیب‌های بسیاری را متحمل می شود!

به دست آوردن جایگاهی به زیبایی‌های ظاهری به جای تکیه بر ارزش‌های متعالی و اصالت‌ها قطعا دائمی نخواهد بود و با از دست رفتن این زیبایی‌ها شخص دچار انزوا و جدایی از جامعه میشود.

شخص با حجاب با دور نگه داشتن خود از دسترس دیگران سطح ارزشمندی خود را ارتقا میدهد و جایگاه که لایق آن خواهد بود را بدست می‌آورد
و مایه تاسف است که این دسترسی‌ها سهل باشد و این جایگاه تنزل یابد.

بدون شک هر زن و دختری که این مفهوم را درک کند که چه جایگاهی میتواند با حفظ حجاب خود در جامعه داشته باشد بیشتر به پوشیده نگه داشتن پیکر خود اهتمام می‌ورزد و پی خواهد برد که ارزشمندی و در دسترس و مقبول بودن لحظه به لحظه نیست.

*فعال دانشجویی