تاریخ : 1402,چهارشنبه 03 خرداد12:34
کد خبر : 471260 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

پایان دوران گوگل و آمازون با دستیارهای هوش مصنوعی

بیل‌گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، از چهره‌های مشهور دنیای فناوری اعلام کرده که دستیارهای شخصی هوش مصنوعی در آینده نزدیک به قدری فراگیر می‌شوند که دیگر کاربران نیازی به جست‌وجو در وب با گوگل یا خرید آنلاین از طریق آمازون نخواهند داشت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بیل‌گیتس در رویدادی که مؤسسه مالی گلدمن ساکس برگزارکننده آن بود، با تأکید بر اینکه همین حالا هم هوش‌مصنوعی اقتصاد جهان را تغییر داده است، گفت: اگر هوش مصنوعی بداند شما چه چیزی لازم دارید و سلیقه‌تان چطور است، چرا باید وقت‌تان را برای خرید آنلاین در آمازون تلف کنید؟

بیل گیتس می‌گوید: دستیارهای هوش مصنوعی به‌زودی می‌توانند نیازها و عادت‌های افراد را بفهمند و به آن‌ها در خواندن مطالبی کمک کنند که خود فرد فرصت خواندن شان را ندارد. او در این رویداد تأکید داشت: وقتی الگوهای ذهنی شما کشف شود، شما دیگر نیاز نیست در اینترنت جست‌وجو کنید و برای خرید به سراغ سایت‌ها بروید. دستیارهای هوش‌مصنوعی همین حالا هم برای کارهای روزمره وارد زندگی مردم شده‌اند اما قرار است به‌زودی متحول شوند. بنیانگذار مایکروسافت تأکید دارد که مدتی طول می‌کشد تا این دستیارهای دیجیتال آماده استفاده عمومی شوند؛ اما تا آن زمان، شرکت‌ها به استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد مثل ChatGPT در محصولات خود ادامه خواهند داد. بیل گیتس می‌گوید: «اگر مایکروسافت در این حوزه ورود نکند، ناامید می‌شوم؛ ولی از دیدن چند استارت‌آپ ازجمله Inflection شگفت‌زده شده‌ام.» Inflection استارت‌آپی است در زمینه هوش مصنوعی که توسط مصطفی سلیمان، ‌ بنیانگذار و مدیر سابق دیپ‌مایند، تأسیس شده است.

بیکاری در انتظار شغل‌های بدون خلاقیت

در حالی‌که نگرانی‌های جهانی درخصوص بیکاری و از بین رفتن شغل افراد با پیشرفت هوش مصنوعی وجود دارد، گیتس هم روی این مسئله تأکید کرده است. او اعلام کرده که هوش مصنوعی مولد می‌تواند روی بیکاری کارگران یقه سفید، یعنی کسانی که بیشتر کارهای دفتری انجام می‌دهند، تأثیر عمده‌ای داشته باشد. در آینده و زمانی که روبات‌های انسان‌نما وارد بازار شوند، کارگران یقه آبی، یعنی کسانی که کارهای یدی انجام می‌دهند نیز تحت‌تأثیر قرار خواهند گرفت. به‌تازگی تحقیقی جهانی نشان می‌داد که ۴۹درصد کارمندان جهان، نگران بیکار شدن به‌دلیل جایگزینی هوش‌مصنوعی هستند.

منبع: همشهری آنلاین