تاریخ : 1402,جمعه 05 خرداد01:18
کد خبر : 471447 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

ایران به عنوان یکی از سه کشور طرح جهانی غذا و کشاورزی انتخاب شد

دبیر کل اتاق بازرگانی بین المللی ایران گفت: سه کشور ایران، ایتالیا و آرژانتین به عنوان مراکز هاب جهانی برای تولید غذا و کشاورزی انتخاب شده اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» محمد خزایی عصر پنجشنبه در همایش فرصت‌های سرمایه گذاری توت فرنگی کردستان در تالار مولوی دانشگاه کردستان اظهار کرد: از تلاش‌های اتاق بازرگانی کردستان برای فراهم کردن زمینه‌های برگزاری این همایش تقدیر داریم.

وی افزود: حوزه بین المللی اتاق بازرگانی بین المللی یک نهادی است مانند سازمان ملل متحد اما برای بخش خصوصی و در وظایف آن مباحث متعدد اقتصادی تعریف شده است.

خزایی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های کشاورزی کشور بالاست و استان کردستان نیز در این راستا ظرفیت‌های ویژه ای دارد و فرصت‌های سرمایه گذاری متعددی علاوه بر ظرفیت‌های کشاورزی در این استان وجود دارد.

وی افزود: این استان از لحاظ صنایع تبدیلی و سردخانه محروم است و این یک نقیصه برای این استان غنی است.

مدیر اتاق بازرگانی بین المللی ایران اظهار کرد: کلان پروژه‌های کشاورزی استان کردستان باید مشخص شود و بر اساس سند آمایش کشور و توجه به تولید صادرات محور و الگوهای کشورهای هدف باید این کلان پروژه‌ها تعریف و اجرایی شود.

خزایی افزود: بحث زنجیره ارزش در بخش کشاورزی و کیفیت تولیدات نهایی بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای کشاورزی هوشمند، بهره وری و استفاده از ظرفیت‌های مرزی مدنظر قرار گیرد.

خزایی تصریح کرد: تنها کشور دنیا هستیم که ۱۵ کشور همسایه داریم و جمعیتی بالغ بر ۵۰۰ میلیون نفر را به عنوان بازار هدف در منطقه داریم.

وی افزود: الزامات جذب موفق سرمایه گذاری برای کردستان از طریق شناسایی ظرفیت‌ها و محدودیت‌های استان میسر است.

خزایی خاطرنشان کرد: توجه و توسعه و بهره وری از منابع آب در استان کردستان در راستای مبحث جهانی آب سبز، توجه به استانداردهای جهانی بسته بندی، توجه به پایانه‌های صادراتی، بازاریابی، ورود اقتصاد دیجیتال و تأمین منابع مالی برای سرمایه گذاری از جمله مهمترین مباحثی است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: استفاده از منابع ارزان قیمت، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، بازاریابی صادراتی و کمک‌های توسعه‌ای از جمله مواردی است که برای تأمین مالی باید مدنظر قرار گیرد.

خزایی اظهار کرد: مشارکت بخش خصوصی و دولتی برای تأمین منابع می‌تواند در این راستا بسیار مؤثر واقع شود و ما آمادگی داریم در این خصوص به استان‌ها کمک کنیم.

وی افزود: به استاندار کردستان و اتاق بازرگانی استان کردستان پیشنهاد می‌شود که کارگروهی با حضور جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد، راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه به عنوان هسته‌های مرکزی این کارگروه تخصصی برای توسعه سرمایه‌گذاری در استان کردستان فعال شوند و نقشه راهی برای توسعه صادرات این استان را تدوین کنند.

خزایی تصریح کرد: بدون حضور بخش خصوصی و نگاه به صادرات و ظرفیت‌های خارجی نمی‌توان به توسعه همه جانبه امیدوار بود.

عضو شورای جهانی اتاق بازرگانی بین المللی در ادامه سخنان خود به طرح مشترک ایفاد، فائو و آی سی سی در دنیا برای ایجاد مراکز جهانی غذا با محوریت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در این راستا سه کشور ایران، ایتالیا و آرژانتین به عنوان مراکز هاب جهانی انتخاب شده اند.

خزایی خاطرنشان کرد: در سطح جهانی یک میلیارد نفر سو تغذیه و ۳۰ درصد کل جمعیت جهانی کمبود مواد غذایی دارند.

وی افزود: اتاق بازرگانی استان کردستان یکی از اتاق‌های پیگیر کشور در این خصوص بوده و کمک کار این پروژه جهانی است.

خزایی اظهار داشت: اولین نشست این کمیته راهبردی با محوریت این سه کشور حدود سه هفته آینده برگزار خواهد شد.

وی افزود: در ایران ۲۰۰ عضو و در سطح جهانی ۴۵ میلیون نهاد حقوقی عضو اتاق بازرگانی بین المللی هستند.