تاریخ : 1402,شنبه 06 خرداد12:40
کد خبر : 471533 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

پرونده ویژه| داستان یک نفوذ؛

نفوذ در مراکز علمی و فرهنگی/ قلب سازمان سیا باید در دانشگاه باشد

شاید یکی از خواستگاه های نفوذ به دانشگاه و عنوان کردن شعار " قلب سازمان سیا باید در دانشگاه باشد" توسط استعمارگران، برمی گردد به کینه ای که از حوادث ۱۶ آذر در ذهن خود به ثبت رسانیده اند. احتمالا بعد از همان روز بود که رویای برنامه ریزی برای انتقام از دانشجویان را برای خود بافتند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ واقعه تسخیر لانه ی جاسوسی آمریکا در ایران در آبان ماه ۱۳۵۸ را می توان یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران دانست. اهمیت و عظمت این حادثه به صورتی بود که امام خمینی (ره) آن را «انقلاب دوم» نامیدند. از مهم ترین نتایج این حرکت انقلابی، دستیابی دانشجویان به اسنادِ جاسوسی و توطئه گری دولت آمریکا در ایران بود.

هرچند آمریکایی ها در ساعات تصرف لانه توسط دانشجویان، سعی کردند با ابزار و دستگاه های موجود این اسناد را از بین ببرند اما بعد از تسخیر لانه، با تلاش شبانه روزی بخش زیادی از این اسناد بازیابی و منتشر شد.

مطالبه ۳۰ ساله رهبرانقلاب برای بازخوانی اسناد لانه جاسوسی/ چه زمانی این اسناد وارد کتب درسی خواهد شد؟

رهبر معظم انقلاب، تامل در اسناد لانه‌ جاسوسی را ضروری، مهم و عبرت ‌آموز دانستند و خاطرنشان کردند: این اسناد به صراحت نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در دوران شکل‌گیری نهضت، در مقابله رژیم ننگین پادشاهی با مردم و همچنین پس از انقلاب، پیوسته برای ضربه زدن به ملت ایران در تلاش بوده‌اند.

در همین رابطه طی سال‌های مختلف رهبر انقلاب مطالبه ای همیشگی نسبت به بازخوانی و گنجاندن موارد مهم این جنایت ها و توطئه ها در کتاب های دانش آموزان و دانشجویان داشته اند. مطالبه ای که محقق نشد.

چرا اسناد به دست آمده از لانه ی جاسوسی سفارت آمریکا اهمیت دارد؟

اولاً این اسناد برای اولین بار کشف شد و بزرگ ترین دستاورد آن آشکار کردن سیاست پنهان آمریکا در ایران است.

یعنی این اسناد به ما نشان می دهد که آمریکایی ها در بین خودشان در مورد تحولات ایران چه تفکراتی داشته و چه راهکارهایی را در ایران دنبال می کردند و چه مدل رفتاری را برای ارتباط گیری با ایرانی هایی برنامه ریزی می کردند. همچنین حوزه ی تحت نفوذ ایستگاه سازمان سیا در سفارت آمریکا در تهران مستقر بود. درواقع ایران یک مرکزی بود برای پوشش منطقه ای سیا و نه فقط ایران، پاکستان و عراق و کویت و عربستان و شوروی را هم پوشش می داده است. یعنی تهران کل این منطقه را با منابع اطلاعاتی سامان دهی می کرده است و حکم حیات خلوت یاران استعمارگر بود.

مورد بعدی که حائز اهمیت می باشد این است که، تا به امروز هیچ کشوری به‌طور جدی نتوانسته به اسناد جاسوسی آمریکایی‌ها به وسعتی که ملت ایران توانستند دست پیدا کنند، دسترسی داشته باشد. به همین دلیل بازخوانی آن همیشه برای ما ضرورت دارد زیرا فلسفه تسخیر لانه‌را تبیین می‌کند.

محتوای اسناد نزدیک به یازده هزار سند در موضوعات مختلف است که یک بخشش مربوط می شود به ارتباط آمریکا و کشورهای منطقه. یک بخشش مربوط است به ارتباط آمریکا با ایرانی های داخل ایران. یک بخش مربوط به ارتباط با دولت مردان و تربیت افراد، یک بخشش سیاست هایی است که آمریکا می خواسته اعمال شود به عنوان یک طراحی و نقشه. یک بخشش هم تحلیل هایی در مورد وضعیت و اتفاقاتی که در ایران یا در کشورهای منطقه می افتاده است.

به عنوان مثال، در سندهای ۱۳ و ۱۴ با ذکر فعالیت‌های مستقیم فرهنگی آمریکا از انجمن ایران و آمریکا، تصمیم به تشکیل مجمع تفکر جوانان در جاسوسخانه خود٬ متشکل از کارمندان جوان سفارت برای جستجوی شیوه نزدیک شدن به جوانان ایرانی می شود، علاوه بر این نفوذ فرهنگی غرب از طریق دانشگاههای داخلی٬ خارجی و اعزام دانشجویان ایرانی بـه آمریکا اعمال می شود.

سند شماره ۱۹ در سال ۱۹۷۵ آماری ارائه می دهد مبنی بر ایـنکه ۲۰ هـزار دانشجوی ایرانی در آمریکا تحصیل می کنند٬ و بیش از ۵۰ دانشگاه آمریکایی با مؤسسات آموزشی ایران رابطه دارند. همچنین سند شماره ۱۱ به عنوان نمونه از تأسیس مرکز مطالعات مدیریت ایران تحت نظر دانشگاه هاروارد یاد می شود٬ این مرکز تربیت متخصصان وابسته به امپریالیسم را همراه با حمایتهای مداوم آمریکا برای ادامه کار آن٬ به عهده داشته است.

پیداست هدف اصلی نفوذ و تحت سلطه گرفتن با به بندکشیدن اذهان عموم مردم بوده است. باتوجه به انکه این اسناد خیلی متنوع است، شناخت و تحقیق در مورد آن ها کمک می کند تا سیاست آمریکا را در بخش مربوط به ایران و منطقه ی آسیای غربی را به درستی شناخته و قضاوت شود.

آمریکا همان آمریکاست

مطالعه اسناد لانه نشان می دهد دخالت خارجی در تاریخ و سیاست ایران همواره بوده و هست وعنوان کردن مسئله توهم توطئه نشان از بینش ضعیف در خصوص سیاست های خارجی و داخلی است.

آمریکایی‌ها درصدد مقابله با جمهوری اسلامی ایران هستند و برنامه تغییر ذائقه مردم ایران را به جد دنبال می‌کنند. با وجود آنکه ایران با آمریکایی‌ها پس از تصویب مجلس شورای اسلامی درباره آزادی گروگان‌ها و با وساطت الجزایر توافق کرده بود اما آمریکا پس از آن هم در امور داخلی کشور دخالت کرد وهواپیمای مسافربری کشورمان را منهدم کردند و به فرمانده آن ناو، مدال هم دادند.

این موارد این واقعیت را تأیید می‌کند که نمی‌توان به دشمن اعتماد کرد.

با این وجود می توان گفت امضای قرارداد آمریکا در سال ۵۹ برای آزادی گروگان‌ها با امضای این کشور درباره برجام تفاوتی نداشت، نباید اشتباه کنیم، آمریکا طی این سال‌ها هیچ تغییر نکرده است و ملت ایران است که هوشیارتر و قوی‌تر شده و در صحنه‌های مختلف ازجمله دیپلماسی با رهبری مقام معظم رهبری توانسته است حقوق ما را در ابعاد علمی، اجتماعی، سیاسی به پیش ببرد و از آن دفاع کند.

خواب انتقام آمریکا از دانشجویان ایران تعبیر نمی شود

تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان وحوادث۱۶ آذر به عنوان یکی از روزهای ضداستکباری در تاریخ ملت ایران ماندگار به ثبت رسیده است.

زمانیکه قربانی شدن دانشجویان پیش پای رئیس جهور آمریکا و دکتری افتخاری از نظر نیکسون کافی نبوده و نیکسون در مصاحبه‌ای ‌درباره این سفر می‌گوید "تاکنون ندیده بودم دانشجویان یک کشور جهان سوم مقابل دیدگان یک مقام مسئول بالای آمریکایی به او ناسزا بگویند، هیچ‌گاه این صحنه از مقابلم نمی‌رود."

شاید یکی از خواستگاه های نفوذ به دانشگاه و عنوان کردن شعار " قلب سازمان سیا باید در دانشگاه  باشد" توسط استعمارگران، برمی گردد به کینه ای که از حوادث ۱۶ آذر در ذهن خود به ثبت رسانیده اند. احتمالا بعد از همان روز بود که رویای برنامه ریزی برای انتقام از دانشجویان را برای خود بافتند.

بخشی از این برنامه ریزی ها را می توان در اسناد به دست آمده در تسخیر لانه جاسوسی یافت. برای مثال تلگراف هایی که با عنوان"

خیلی محرمانه تاریخ: ۲۶ سپتامبر ۱۹۷۹ ـ ۴ مهر ۵۸

به: وزارت خارجه ـ واشنگتن از: سفارت آمریکا ـ تهران

موضوع: سیاست ویزای دانشجویی (سند شماره ۶۷)،

خیلی محرمانه مذاـکرات با وزیر کار زمان: ۲۱ ژوئیه ۱۹۵۹ ـ ۱۳۳۸/۴/۳۰

موضوع: مشکل کافی نبودن ظریفت دانشگاه تهران.

سرّی از: وزارت امور خارجه در واشنگتن دی. سی ۸ مرداد ۱۳۵۸ ـ ۳۰ ژوئیه ۷۹

به: مجمع گردآوری خلاصه های اطلاعاتی

موضوع: سازماندهی خوابگاه های دانشگاهی، نفوذ چشمگیری کمونیسم در دانشگاه ها (سند شماره ۲۰)" رد و بدل می‌شده است گویای سیاست های نفودی است.

در پایان باید گفت یکی از مهم ترین دلایل بررسی اسناد لانه جاسوسی این است که با بررسی اسناد تاریخی میتوان به کمین کردن دشمنان برای نفوذ در مراکز علمی و فرهنگی از قبل انقلاب تا بعد انقلاب پی برد. همچنین ارتباط و پیوستگی تصمیمات و برنامه ریزی های دشمنان که ماحصل آن ها در حوادثی مثل؛ کوی دانشگاه وآبان ماه۱۴۰۱ شاهد بودیم، قابل تامل است.

از این رو خبرنامه دانشجویان ایران قصد دارد به چگونگی نفوذ در دانشگاه ها و جذب اساتید دانشگاهی و منابع درسی و...از دیروز تا به امروز را در گزارش های بعدی بپردازد.

ادامه دارد...

گزارش از معصومه احمدی