تاریخ : 1402,شنبه 06 خرداد15:51
کد خبر : 471545 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

آغاز مصاحبه علمی پذیرفته شدگان دکتری از امروز/تمامی مصاحبه‌ها«حضوری» است

مصاحبه علمی معرفی‌شدگان چندبرابر ظرفیت پذیرش مقطع دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از امروز شنبه ششم خرداد ماه سال جاری آغاز می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مصاحبه علمی معرفی‌شدگان چندبرابر ظرفیت پذیرش مقطع دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از امروز شنبه ششم خرداد ماه سال جاری آغاز می‌شود.

مصاحبه علمی پذیرفته شدگان اولیه آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۲ از امروز شنبه ششم خرداد ماه سال جاری آغاز می‌شود و داوطلبانی که بر اساس مندرجات کارنامه مذکور در کدرشته محل‌های انتخابی خود نمره علمی لازم را کسب کردند، می‌توانند به دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی مورد نظر برای انجام مصاحبه مراجعه کنند.

داوطلبان معرفی شده به مصاحبه برای شرکت در مراحل ارزیابی تخصصی توسط دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی با مراجعه به لینک مربوطه در قسمت مشاهده کارنامه مندرج در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور تا ۲۱ تیرماه ۱۴۰۲ فرم بررسی صلاحیت عمومی را تکمیل و کد پیگیری دریافت کنند.

آزمون مقطع دکتری تخصصی «Ph.D» دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۲ به صورت دو مرحله‌ای نیمه متمرکز برگزار می‌شود که ۵۰ درصد نمره در اختیار دانشگاه‌هاست.

مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی (مرحله دوم آزمون) دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت حضوری انجام خواهد شد.

مرحله دوم آزمون (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) در مؤسسه برای هر داوطلب صرفا یک بار انجام می‌شود و عدم مراجعه داوطلبان در مرحله دوم آزمون، به منزله انصراف آنان تلقی شده و برگزاری مجدد مرحله دوم (مصاحبه و بررسی سوابق علمی و پژوهشی) برای آن دسته از داوطلبان که در این مرحله شرکت نکرده‌اند، امکانپذیر نخواهدبود.

نمره مصاحبه ارزیابی سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی بر اساس شیوه نامه ابلاغی که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ارسال می‌شود، صورت خواهد گرفت و دانشگاه‌ها برای تمامی افراد معرفی شده که در مصاحبه شرکت کرده‌اند، نمره‌ای مطابق با شیوه‌نامه مذکور، تعیین و برای گزینش نهایی به این سازمان ارسال می‌کنند.

مدارک لازم برای مرحله مصاحبه

۱- مدرک کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) یا کارنامه ریز نمرات

متقاضیانی که دانشجوی سال آخر دوره کارشناسی‌ارشد و یا دکتری حرفه‌ای بوده و حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ فارغ‌التحصیل می‌شوند (گواهی تأیید شده توسط دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی محل اخذ مدرک مطابق فرم مندرج در صفحه ۷۴ دفترچه راهنمای شرکت در آزمون مذکور و یا فرم مندرج در صفحه ۱۶۷ دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی) را همراه داشته باشند.

۲- مدرک کارشناسی (لیسانس) یا کارنامه ریز نمرات

آن‌دسته از متقاضیانی که فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ناپیوسته هستند، علاوه بر مدرک کارشناسی ناپیوسته باید مدرک کاردانی را نیز ارائه کنند.

کسانی که به دلایلی قادر به ارائه اصل مدرک یا مدارک فوق نیستند، لازم است گواهی تأیید شده توسط دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی محل اخذ مدرک را به همراه داشته باشند.

۳- شناسنامه یا کارت ملی برای تطبیق مشخصات شناسنامه‌ای معرفی شده با اطلاعات ارسالی از سوی این سازمان.

۴- گواهی عضویت در هیات علمی «رسمی- قطعی» یا «رسمی- آزمایشی» دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی که به تأیید بالاترین مقام مسئول نیز رسیده باشد؛ برای آن‌دسته از افرادی که از امتیاز مربی در این آزمون استفاده کرده‌اند.

همچنین مربیان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی باید واجد شرایط مطابق توضیحات صفحه‌های ۱۰ و ۱۱ دفترچه راهنمای انتخاب رشته دکتری باشند.

مربیان دانشگاه آزاد اسلامی تنها با معرفی‌نامه صادره از سوی مرکز جذب و امور هیات علمی این دانشگاه امکان بهره‌مندی از این سهمیه را دارا هستند.

۵- تمامی مستندات مربوط به سوابق علمی، آموزشی و پژوهشی و تحقیقاتی.

۶-سایر مدارک و مستنداتی که از سوی دانشگاه‌ها اعلام می‌شود.

با توجه به اعلام دفتر گسترش آموزش عالی وزارت متبوع ممکن است تغییراتی در ظرفیت‌های بعضی از کدرشته‌محل‌ها انجام شود، بنابراین تعداد قبولی، بر اساس ظرفیت نهایی صورت خواهد گرفت.