تاریخ : 1402,یکشنبه 07 خرداد04:41
کد خبر : 471627 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

افزوده شدن حس لامسه به ربات‌ها

بسیاری از ربات‌های صنعتی برای اینکه به طور تصادفی به همکاران انسان خود آسیب نرسانند، مجهز به حسگر هستند، اما حالا افزودن حس لامسه به آن‌ها ممکن شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از نیواطلس، ربات‌های امروزی حسگر‌هایی دارند که تماس فیزیکی با افراد یا اشیاء دیگر را تشخیص می‌دهند تا آن‌ها را دچار جراحت نکنند. دانشمندان به تازگی ژاکتی با فناوری پیشرفته ابداع کرده‌اند که قابلیتی مشابه با حس لامسه را برای همه روبات‌ها، به ارمغان می‌آورد.

این فناوری که RobotSweater نام دارد، توسط گروهی از دانشگاه کارنگی ملون ابداع شده است. این ژاکت خاص - که دور یک بازوی رباتیک یا وسیله دیگری پیچیده شده و به منبع برق متصل است - از سه لایه مواد روی هم تشکیل شده است.

لایه‌های بالایی و پایینی از نخ نایلونی معمولی تشکیل شده‌اند که نوار‌هایی از یک نخ رسانای دارای الیاف فلزی از آن‌ها عبور می‌کند. این نوار‌ها در یک لایه به صورت ردیفی و در لایه دیگر در ستون‌ها قرار گرفته اند، بنابراین وقتی از بالا به آن نگاه می‌کنیم یک شبکه را تشکیل می‌دهند. بین این دو لایه یک لایه عایق غیر رسانا قرار گرفته است.

تا زمانی که هیچ فشار خارجی به ژاکت وارد نشود، دو لایه نوار رسانا از یکدیگر جدا می‌مانند. با این حال، هنگامی که فشار اعمال می‌شود، برخی از نوار‌های روی آن لایه‌ها از طریق سوراخ‌های لایه عایق غیررسانا به یکدیگر متصل می‌شوند.

این تحول، مداری را فعال کرده و یک سیگنال الکتریکی تولید می‌کند که در قسمت تحت فشار بدنه ژاکت اعمال می‌شود. این فناوری به افراد اجازه می‌دهد تا ربات‌ها را برای انجام اعمال خاصی مانند لمس کردن و هدایت فیزیکی آموزش دهند.