تاریخ : 1402,یکشنبه 04 تير13:42
کد خبر : 474221 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

۱۵ اقدام وزارت علوم در دولت سیزدهم از زبان زلفی‌گل

وزیر علوم ۱۵ اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم را عنوان کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس پیرامون علمکرد وزارت علوم در مدتی که از وزارت وی گذشته است، گفت: ما در این مدت بر روی اولویت‌های پنج گانه که از ابتدا مطرح کرده بودیم(مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری؛ آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند؛ نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری؛ شاگرد، فناوری و نوآور پروری؛ تولید، خدمت، ثروت و سرمایه از دانش)، کار کردیم و در این راستا بحث نظام سنجش و انگیزش جدیدی را طراحی کردیم که در این نظام سنجش و انگیزش جدید بایستی ارکان مختلف جامعه دانشگاهی لحاظ شود.

شیوه پذیرش جدید دانشجو در دانشگاه‌ها

وی افزود: شیوه جدید پذیرش دانشجو به صورت استادمحور را داشتیم که برای مقاطع ارشد و دکتری که پایان‌نامه‌‌ها و رساله‌هایشان در راستای نیازهای جامعه است و همچنین افزایش تعداد پایه‌های تشویقی که قبلاً بین ۷-۵ دانشگاه بود و در حال حاضر به ۶۰ پایه تشویقی رسیده است و اساتید می‌توانند براساس تلاش‌هایشان سالانه بین یک تا سه پایه تشویقی دریافت کنند که دو مورد از آن می‌تواند تشویقی باشد.

ابلاغ دستورالعمل اختصاص پژوهانه

وزیر علوم به ابلاغ دستورالعمل پژوهانه نیز اشاره کرد و گفت: هماهنگ کرده‌ایم تمام دانشگاه‌ها اختصاص پژوهانه داشته باشند.

وزیر علوم با بیان اینکه با مجوزی که از مقام معظم رهبری گرفتیم اعتبار ویژه‌ای برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها اختصاص یافت، گفت: اختصاص پژوهانه به اساتید جدید الاستخدامی که در ۵ سال گذشته استخدام شده‌اند و همچنین به استادان یک درصد و دو درصد برتر جهان نیز جزء کارهایی بوده که انجام داده‌ایم.

حمایت از استعدادهای برتر

زلفی‌گل اضافه کرد: تفاهم‌نامه‌ای هم با بنیاد ملی نخبگان در راستای بورسیه کردن و حمایت‌ از المپیادها و رتبه‌های برتر داریم؛ همچنین در وزارت علوم مجوز تأسیس صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری را دریافت کرده‌ایم به طوریکه اختصاص ۶۰ درصد از بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی به پژوهش را داریم که از طریق صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری صورت می‌گیرد.

وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری اضافه کرد: کارت اعتباری پژوهانه برای اعضای هیأت علمی، دستورالعمل انتخاب دانشجویان سرآمد، بورسیه صنعت، دستورالعمل تعاملات علمی ملی و بین‌المللی، امریه پسادکتری، امریه فناوری، تور فناوری، مرجعیت علمی که بسیار مهم است را در دستور کار داشتیم.

انتشار 40 مجله علمی طی دو سال

زلفی‌گل اضافه کرد: ظرف مدت ۲ سالی که در وزارت علوم حضور یافتم تعداد ۴۰ مجله از جمهوری اسلامی ایران تحت نمایه بین‌المللی درآوردیم که قبلاً به طور متوسط سالیانه ۲ مجله داشتیم، اما طی این ۲ سال ۴۰ مجله داشتیم که ۱۱ مورد از این مجله‌ها، مجله‌های فارسی هستند.

اعطای نشان سرو به رؤسای برتر دانشگاه

وی یادآور شد: طی این مدت ارزیابی رؤسای دانشگا‌ه‌ها و اختصاص نشان سرو را داریم و از بین رؤسای دانشگا‌ه‌ها تعدادی از رؤسای دانشگاه‌هایی که عملکرد بهتری داشتند را انتخاب کردیم و نشان سرو را به آنها اختصاص دادیم.

زلفی‌گل اظهار داشت: بحث تدوین دستورالعمل تألیف کتاب‌های درسی را داریم و تصویب ۵ درصد قانونی کردن درآمد دانشگا‌ه‌ها که باید صرف بودجه فرهنگی شود.

منبع: فارس