تاریخ : 1402,چهارشنبه 11 مرداد02:03
کد خبر : 477683 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

اوکراین سفیر لهستان را احضار کرد

وزارت امور خارجه اوکراین سفیر لهستان در این کشور را به دلیل اظهارات یکی از مقامات لهستانی درباره قدرنشناس بودن اوکراین، احضار کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، وزارت امور خارجه اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که سفیر لهستان در کی‌یف را به دلیل اظهارات یکی از مقامات بلند پایه این کشور در این باره که اوکراینی‌ها قدر نشناس هستند، احضار کرده است. 

وزارت امور خارجه اوکراین طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که «بارتوش سیخوتسکی» سفیر لهستان در کی‌یف را به دلیل اظهارات «مارشین شیداتچ» رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین احضار کرده است. شیداتچ پیشتر گفته بود که اوکراینی‌ها کمک‌های لهستان را نادیده گرفته و ناسپاس هستند.

وزارت امور خارجه اوکراین گفت که به سفیر لهستان ابلاغ شده که چنین اظهاراتی با واقعیت همخوانی نداشته و غیرقابل قبول است. 

وزارت دفاع لهستان سه‌شنبه هفته پیش بود که اعلام کرد که ورشو از زمان آغاز جنگ اوکراین با روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، مبلغ سه میلیارد یورو به کی‌یف کمک نظامی ارائه داده است. طی دو ماه گذشته کمک‌های نظامی ورشو به کی‌یف افزایش قابل توجهی داشته اما جزئیات این کمک‌ها را محرمانه نگاه داشته‌اند.

در آوریل ۲۰۲۲ بود که لهستان از انتقال تجهیزات نظامی به ارزش ۱.۵ میلیارد یورو به اوکراین خبر داد که این مبلغ در طول سال افزایش یک میلیارد یورویی را تجربه کرد و فقط در سه الی چهار ماه گذشته نیم میلیارد یورو دیگر به کی‌یف کمک نظامی شد.

لهستان - که یکی از ارائه‌دهنده بیشترین کمک‌های نظامی به کی‌یف بوده - روز یکشنبه نیز گفته بود که مرکزی را برای تعمیر و نگهداری تانک‌های آسیب دیده اوکراینی در جنگ با روسیه احداث کرده است.