تاریخ : 1402,شنبه 04 شهريور18:25
کد خبر : 480188 - سرویس خبری : آخرین اخبار فرهنگی اجتماعی

ترمیم نمره و ایجاد سابقه در امتحانات نهایی جبرانی امکان‌پذیر است؟

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی با بیان اینکه ۲۸۶ هزار نفر در آزمون‌های نهایی شهریور ماه شرکت می‌کنند، گفت: زمان پایان امتحانات ۱۳ شهریور است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی با بیان اینکه ۲۸۶ هزار نفر در آزمون‌های نهایی شهریور ماه شرکت می‌کنند، گفت: زمان پایان امتحانات ۱۳ شهریور است.

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی درباره امتحانات شهریور دانش‌آموزان و پذیرش آنها در مراکز آموزش عالی اظهار کرد: شهریور آزمون‌های جبرانی برای افرادی است که درس افتاده دارند، زمان را طوری در نظر گرفتیم که پایان آزمون‌ها ۱۳ شهریور باشد تا زودتر تعیین تکلیف شوند و کار تصحیح انجام و تا پایان شهریور تکلیف آنها مشخص شود و آنهایی که نمره می‌آورند، فارغ التحصیل شوند و در مراکز آموزش عالی ثبت‌نام کنند.

وی افزود: شهریور مختص دروس جبرانی است و برای ترمیم نمره و ایجاد سابقه نیست.

عملکرد دانش‌آموزان در دروس فصول پایانی کتاب ضعیف بود

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی درباره دشواری سوالات امتحانات نهایی در خرداد توضیح داد: سوال ما استاندارد بوده و افت دانش‌آموزان دلایل متفاوتی داشته است.

دروس تخصصی به صورت مفهومی برای دانش‌آموزان جا نیفتاده

زارعی افزود: در برخی از مفاهیم امتحانات نهایی که دانش‌آموز دسترسی پیدا نکرده است، به مفاهیم پایه در سال‌های گذشته برمی‌گردد که دانش‌آموز سال‌های گذشته مفهموم را به درستی نیاموخته چراکه دوران کرونا و کلاس مجازی بوده و دروس تخصصی به صورت مفهومی برای آنها جا نیفتاده است.

وی عنوان کرد: دلایل دیگر افت تحصیلی دانش‌آموزان به نابرابری آموزشی، امکانات، نقش معلم، انگیزه و سطح خانواده دانش‌آموزان برمی‌گردد.

چرا طراحی سوالات متناسب با سطح تدریس معلمان و علم دانش‌آموزان صورت نگرفت

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که چرا طراحی سوالات متناسب با سطح تدریس معلمان و علم دانش‌آموزان صورت نگرفته است، گفت: تکلیف طراح این است که اهداف برنامه درسی را مورد توجه قرار دهد، سوال را پیچیده نکرده‌اند که دانش‌آموزان را امتحان کنند، در واقع هدف این نبوده که دانش‌آموز را به گونه‌ای مورد ارزشیابی قرار دهد که از رقیبش جلو بیفتد بلکه برنامه درسی را مبنا قرار دادند.

زمان تدریس ما مناسب نیست/ در برخی مناطق تجهیزات و امکانات مناسب نیست

زارعی ادامه داد: بخشی از تحلیل این است که زمان تدریس ما مناسب نیست چراکه عملکرد دانش‌آموزان در فصول پایانی کتاب ضعیف‌تر شده است یعنی کتاب کامل تدریس نشده و از نظر زمانی نرسیده‌اند که آموزش را کامل کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش برای افزایش کیفیت تدریس و هماهنگی با سوالات امتحانات نهایی اقدامی انجام می‌دهد، توضیح داد: هدف از تحلیل‌ها همین موضوع است که مبنایی برای سال جدید باشد.

زارعی گفت: البته آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، بخشی به این برمی‌گردد که، انگیزه و سطح خانواده و دبیر مرتبط و رسمی در منطقه حضور داشته باشد و باید به همه علت‌ها رسیدگی شود که همه این موضوعات را آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد.

منبع: ایرنا