تاریخ : 1402,دوشنبه 17 مهر17:12
کد خبر : 484099 - سرویس خبری : یادداشت

سجاد باقری؛

فقدان الگو سازی تمدنی مطلوب در قدرت نرم

در قدرت نرم علیرغم مبانی قوی و ریشه داری که وجود دارد نتوانستیم آن را به خوبی عملیاتی کنیم و به یک الگو سازی تمدنی مطلوب در قدرت نرم نرسیده ایم. جنگ سوریه و دوران پست داعش شاهدی بر این گفته می باشد که نیروهای محور مقاومت به فرماندهی سردار دلها و تبعیت از امام جامعه نگذاشتند که اسد از سوریه برود و داعش از آنجا ریشه کن شد اما از زاویه نگاه تمدنی و پیوست های فرهنگی، اقتصادی و عمرانی و .... اقدامات موثری صورت نگرفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از سجاد باقری*/// این روزها عملیات طوفان الاقصی رزمندگان مجاهد فلسطینی نقل محافل است و اصحاب رسانه و تحلیلگران بین الملل هر کدام از زاویه ای به این اقدام غرور آفرین می پردازند.

ما که به پیروی از امام امت می دانستیم نابودی و زوال رژیم صهیونیستی امری است که محقق خواهد شد با شنیدن این اخبار بسیار خرسند گشته و این اتفاق را گامی در راستای محو شدن اسرائیل از صحنه روزگار می دانیم اما ذکر چند نکته در این باره قابل تامل است:

در این چند روزه هیمنه رژیم صهیونیستی که همان پوسته یهود است به همراه تئوری خود یعنی ارض موعود ضربه مهلکی خورده و رو به شکست است اما ما نباید غافل از تئوری جهان وطنی( کل زمین ارض موعود است ) باشیم زیرا صهیونیست جهانی با این تئوری قصد حکمرانی و استیلا بر ذهن و باور مردمان طبق نظم جهانی تعریف شده از جانب خود در هر سرزمینی را دارد حال فلسطین نشد جایی دیگر و یاد آوری این نکته مهم است که جغرافیا و مرزبندی جنگ در عرصه شناخت به وسعت ذهن و باور و شناخت تمام انسان های روی زمین است.

همانطور که می دانیم جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبانی و ابزارآلات قدرت سخت به خوبی ظاهر شده است و دشمنان دیگر حتی فکر مقابله نظامی با این مرز و بوم را در سر نمی پرورانند، شاهد مثال این اقدامات مردمی سازی امنیت و دفاع در قالب بسیج مستضعفان و تقویت دفاع تمدنی در قالب نیروهای مسلح در سپاه و ارتش اقتدار آفرین است.

اما در قدرت نرم علیرغم مبانی قوی و ریشه داری که وجود دارد نتوانستیم آن را به خوبی عملیاتی کنیم و به یک الگو سازی تمدنی مطلوب در قدرت نرم نرسیده ایم. جنگ سوریه و دوران پسا داعش شاهدی بر این گفته می باشد که نیروهای محور مقاومت به فرماندهی سردار دلها و تبعیت از امام جامعه نگذاشتند که اسد از سوریه برود و داعش از آنجا ریشه کن شد اما از زاویه نگاه تمدنی و پیوست های فرهنگی، اقتصادی و عمرانی و .... اقدامات موثری صورت نگرفت، غافل از اینکه همین کشور ترکیه در موضوع خانه سازی در سوریه وارد عمل شده است و ما نتوانستیم از این فرصت به خوبی استفاده نماییم.

نکته اینجاست که اندیشه انقلاب اسلامی خمینی کبیر در بر هم زدن سلطه ی همه جانبه استکبار در حال صدور به تمام مرزهاست اما پیوست تمدنی آن که اصل و درون مایه این تفکر است به این مرزها نمی رسد و ما نمی دانیم که دقیقا چه الگوی تمدنی را می خواهیم عرضه نماییم؟

امید است که فلسطین به عاقبت سوریه بعد از فتح و ظفر دچار نشود و ما بتوانیم از این فرصت ها که آرزوی تمام انبیا و اولیا است به نحو احسن استفاده نماییم و باید بدانیم که دشمن دست از دشمنی خود بر نمی دارد و ما نباید سرمست از پیروزی شویم زیرا ممکن است حکایت تنگه احد تکرار گردد.

*فعال فرهنگی و اجتماعی