تاریخ : 1402,سه شنبه 18 مهر12:43
کد خبر : 484170 - سرویس خبری : کتابخانه دانشجویان ایران

«بانوان شیعه» به زودی به کتابفروشی‌ها می‌آیند

کتاب «بانوان شیعه» نوشته سعیده رحیمی به زودی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کتاب «بانوان شیعه» نوشته سعیده رحیمی به زودی توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و روانه بازار نشر می‌شود.

آنچه از مطالعه تاریخ اهل‌بیت و چگونگی رسیدن تشیع به دست مردمان دوران‌های بعدی به دست می‌آید گویای این است که جریانی در طول دوران امامت اهل‌بیت وجود داشته که همواره برای دور کردن مردم از اطراف اهل‌بیت تلاش می‌کرده است. تهدید و تطمیع‌هایی که در بسیاری از گزارش‌های تاریخی در حق شیعیان دیده می‌شود، گویای همین مطلب است. همچنین نظام سیاسی حاکم از بنی‌امیه تا عباسیان می‌کوشیدند مانع بالندگی جریان تشیع شوند و در برخی از مقاطع تاریخ خلافت اموی و عباسی که اوضاع سیاسی جامعه آشفته و مرزهای جهان اسلام نابسامان بود یا اختلافات میان سران قدرت بالا می‌گرفت، هیچ‌گاه زیر نظر داشتن شیعیان و نیز ایجاد محدودیت‌هایی برای آنان، به‌ویژه درباره امامان معصوم (ع) و شخصیت‌های برجسته تشیع، کم‌رنگ نمی‌شده است.

اما آنچه باعث شده در فضاهای سیاسی و اجتماعی سرشار از فشار و اختناق مکتب تشیع پویا و پایا بماند نخست هدایت‌گری‌ها، موضع‌گیری‌ها و ابتکار عمل امامان معصوم (ع) و پس از آن، اطاعت‌ها، حمایت‌ها و حرکت‌های به‌موقع شیعیان راستین با همان تعداد اندک بوده است.

در این میان و به گواهی شواهد تاریخی، زنان نیز در پیشبرد اسلام و مذهب تشیع نقش‌های نهان و آشکار بسیاری ایفا کردند و منشأ آثار درخور توجهی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شدند.

نویسنده در کتاب «بانوان شیعه» در سایه واکاوی شرایط فرهنگی و اجتماعی عصر دوم امامت، از عصر امام صادق (ع) تا پایان غیبت صغری از جلوه‌های نقش‌آفرینی بانوان شیعه در صحنه اجتماع و تأثیرهای فرهنگی آنان پرده برداشته است تا باعث خودباوری بانوان و آگاهی از نقش عظیمشان در تحولات مهم تاریخی شود. این کتاب به زودی منتشر و وارد بازار نشر می‌شود.