تاریخ : 1403,جمعه 10 فروردين04:11
کد خبر : 500040 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

در شب‌های قدر چه کار کنیم؟

شب نوزدهم ماه رمضان شب اصلاح روندها و برطرف کردن نقایص/ تغییر و تحول تدریجی نیست

شب ۱۹ ماه مبارک رمضان و اولین شب قدر شب تغییرات اساسی و اصلاح نقصان ها و ضعف ها است. شما باید تغییرات را در همان شب ۱۹ انجام دهید و در شب های بعدی قدر به سراغ مقدرات بعد از آن تغییرات بروید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن می باشد و در میان شبهای با برکت این ماه عزیز خدا شبهای 19 و 21 و 23 که به شب قدر نامیده می شوند از اهمیت بالایی از نظر سلوک معنوی برای انسان ها برخوردار است. 

اعمال و توصیه های فراوانی از سوی بزرگان دین و اساتید اخلاق برای این شب ها بیان شده است و همگی آنها مهم می باشد اما در آستانه این شبهای مهم و سرنوشت ساز بر آن شده ایم به توصیه های احمدرضا اخوت از اساتید مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران بپردازیم و بخشی از این نکات را مرور کنیم تا بتوانیم بهره بیشتری از این شب ها برده باشیم.

در ادامه مشروح برخی از نکات را از نظر می گذرانید:

هر انسانی در طول حیات زندگی اش دارای نقاط قوت و ضعف و نقصان هایی است و مهم ترین نقطه ضعف این است که برای آن وجوهات قائل می شویم و بهانه هایی برای آن ضعف می تراشیم و می گوییم که تقصیر ما نیست و برای آن دلیل می آوریم. 

انسان باید نسبت به نقطه ضعف هایی که دارد با جدیت به آنها نگاه کند و دلیل و برهان هم نیاورد و در ادامه سعی در برطرف شدن آنها داشته باشد و در این میان نکته مهم این است که همیشه ضعف های اصلی در پشت ضعف های دیگر پنهان شده اند.

انسان همیشه در مقابل انسان کامل در موضع نقصان و ضعف قرار دارد، و همین انسان در دنیا باید این قوه را خود فعال نماید و در مسیر برطرف کردن نقایص خود برآید و هر ضعفی را که در خودش برطرف می نماید باید نمود بیرونی داشته باشد. مهم ترین نمود بیرونی، محبت به ذوالقربی و خانواده و اطرافیان است. 

اصلاح باید باعث افزایش ظرفیت دوست داشتن در انسان شود و همیشه این اصلاح نماد و نشان بیرونی دارد و نصاب تغییر در انسان تغییر در بیرون است. حال ارتباط این مقدمه با شبهای مهم و بافضیلت قدر مشخص می شود که این شبهای قدر عنایتی از سوی پروردگار مهربان به بشریت است. 

شب 19 ماه مبارک رمضان و اولین شب قدر شب تغییرات اساسی و اصلاح نقصان ها و ضعف ها است. شما باید تغییرات را در همان شب 19 انجام دهید و در شب های بعدی قدر به سراغ مقدرات بعد از آن تغییرات بروید.

متاسفانه بر خلاف آن باوری که مرسوم شده است که می گویند تغییر و تحول پله پله و قدم به قدم است باید بیان کرد که تغییر و اصلاح تدریجی نیست و به یک باره صورت می پذیرد. 

به طور خلاصه باید بیان کرد که شب نوزدهم شب اصلاح روندها و برطرف کردن نقایص است و شب بیست و یکم ماه رمضان شب تثبیت صفات فردی است و شب بیست و سوم شب دریافت ماموریت های اجتماعی بر اساس همان تغییرات و تثبیتات است.

نکته مهم و پایانی این است که برای گذر از این سه مرحله و رسیدن به مرحله دریافت ماموریت از امام زمان ارواحنا فداه باید قوه تفکر را فعال نماییم و به همین خاطر است که یکی از اعمال مهم در شب های قدر در کنار سایر اعمال تفکر است و ویژگی مهم تفکر درست و قوی این است که تفکر ما باید منتج به رجوع به قرآن و وحی گردد به همین خاطر دو عامل رجوع به قرآن و تفکر نقش پررنگی در تعیین مقدرات ما در شب های قدر دارد.

جهت بهره بردن بیشتر از این سخنان فایل صوتی این جلسه در پیوست مطلب موجود است: