به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شاید برای بسیاری از شما نیز پیش آمده است که هنگام فروش خودرویی که به صورت کار کرده خریده اید، درگیر موضوع کارشناسی رنگ خودرو شده باشید که طبیعتاً در صورت رنگ شدگی خودرو ، تأثیر زیادی در افت قیمت آن داشته است. نخستین حسی که در چنین لحظه ای داریم، حس فریب خوردگی است و این که در زمان خرید این خودرو دچار ضرر و زیان شده ایم. در نتیجه در این زمان، به فکر کارشناسی رنگ خودرو و جبران خسارت خود میافتیم.
البته ناگفته نماند که کارشناسی رنگ خودرو، کار چندان ساده و راحتی نیست و به افراد متخصص و ابزارها و روشهای مخصوص به خود نیاز دارد. از آن جایی که در کشور ما خودرو یک کالای سرمایه ای محسوب میشود و در طول سالهای گذشته نیز قیمت خودرو به شکل بسیار عجیبی سیر صعودی به خود گرفته است، ضرورت و اهمیت کارشناسی رنگ خودرو بیشتر از هر موقعی مورد توجه قرار میگیرد. در این مقاله با ما باشید تا در رابطه با مراحل کارشناسی رنگ خودرو و ابزارهای مورد نیاز برای این کار بیشتر آشنا شوید.
رنگ فابریک خودرو که در حقیقت همان چیزی است که در کارت خودرو عنوان شده است، با گذشت زمان و بر اثر عوامل متعددی از قبیل تصادف، برخورد با اشیا نوک تیز و … دچار خط و خش و آسیب میشود. بعضی از این ایرادات، آن قدر جزئی است که صاحبان خودرو ترجیح میدهند آن را به حال خود رها کنند که این موارد در زمان فروش نیز به آسانی توسط خریدار قابل مشاهده است؛ ولی هنگامی این ایرادات مشکل ساز میشود که صاحب خودرو پس از ترمیم و رنگ کردن، این موضوع مهم را از دید خریداران مخفی کرده و جهت پیشگیری از کاهش قیمت، توضیحی در این خصوص به خریدار نمیدهد.
صافکاران و نقاشان حرفه ای خودرو، گاهی اوقات به گونه ای ایرادات بدنه خودرو را برطرف میسازند که به هیچ عنوان با چشم انسان قابل مشاهده نیست و شناسایی آن، تنها از عهده اشخاص ماهر بر میآید. این جا است که کارشناس رنگ خودرو به داد خریداران رسیده و با استفاده از روشها و ابزارآلات کاملاً تخصصی، میزان سلامت رنگ خودرو را مورد تائید قرار میدهد.
همان طور که پیش تر گفتیم کارشناسی رنگ خودرو دارای مراحل متعددی است که در هر یک از این مراحل، قسمتهای به خصوصی از خودرو مورد بررسی قرار میگیرد. در ادامه فرآیند کامل کارشناسی خودرو را بیان میکنیم:
منظور از شاکله اصلی خودرو سقف، شاسی و ستونهای آن است. بررسی این قسمتها، پر هزینه ترین و مهم ترین مرحله در کارشناسی خودرو است. چرا که سقف، شاسی و ستونهای خودرو، سه بخش اصلی یک خودرو محسوب میشوند. در نتیجه چنانچه یکی از این قسمتها دچار آسیب دیدگی باشد، به معنای تصادفی نسبتا شدید در خودرو است.
به طور معمول آسیب دیدن سقف خودرو در اثر دو حادثه به وجود میآید که عبارت اند از: چپ کردن و تصادفات بسیار شدید. بعضی اوقات بعد از تصادفات شدید، ضربه وارده بر خودرو، باعث موج برداشتن سقف آن میشود. به صورتی که نیازمند صافکاری است. این اتفاقات موقع کارشناسی خودرو کاملا قابل تشخیص است. آسیب دیدگی شاسی ماشین نیز گواهی یک تصادف بسیار شدید در خودرو است. البته در ماشینهای آفرودی و شاسی بلند، احتمال آسیب دیدن شاسی در اثر رانندگی در نقاط کوهستانی نیز بسیار بالا میباشد.
کارشناسی رنگ خودرو شامل بررسی قطعات بیرونی آن از قبیل صندوق عقب، گلگیرها، کاپوت، دربهای جانبی و … است. حقیقت این است که بررسی رنگ قسمتهای بیرونی خودرو کاری سخت و دشوار میباشد. در واقع هر چه مهارت صافکار و رنگ کار در برطرف سازی مشکلات ظاهری خودرو بیشتر باشد، احتمال شناسایی رنگ خوردگی آن کمتر میشود. در همین راستا توصیه میشود که از کارشناسان ماهر جهت کارشناسی رنگ خودرو کمک بگیرید.
در بعضی اوقات ممکن است بعد از یک تصادف شدید، آسیب دیدگی و ضربه به قدری زیاد باشد که امکان تعمیر آن وجود نداشته باشد. در این مواقع تنها راه حل، تعویض کردن قطعه آسیب دیده است. در این هنگام مالک خودرو به عنوان تصمیم گیرنده اصلی، ممکن است از یک قطعه جدید و یا دست دوم جهت تعویض استفاده کند. کراشناسی جدید و یا استوک بودن قطعه تعویض شده، کاری است که فقط از پس یک کارشناس خبره و متخصص بر میآید. این شخص با بررسی شیارهای درون قطعه و پیچشهای آن میتواند جدید یا دست دوم بودنش را تشخیص دهد.
یکی دیگر از مراحل کارشناسی رنگ خودرو، بررسی قطعات داخلی آن از نظر سلامت فنی است. جهت انجام درست و اصولی این کار، باید به کارشناسی متخصص در حوزه فنی خودرو مراجعه نمایید. این اشخاص با استفاده از ابزارها و تجهیزات پیشرفته و مهارت و تخصص خود میتوانند سلامت فنی خودرو را بررسی نمایند.
بعد از این که قطعات داخلی و سلامت فنی خودرو مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت، موقع تست رانندگی خودرو فرا میرسد. در این تست تمامی عیوب و ایرادات خودرو از نظر صداهای لرزش موتور، نا متعارف و مسائل این چنینی مورد بررسی قرار میگیرد.
خودروهای امروزی بر اساس نوع و مدلشان از آپشنها و قابلیتهای متعددی هستند. به طور معمول تست این قابلیتها توسط کارشناس خودرو صورت میگیرد. چرا که وجود آنها و سلامتشان بر ارزش و قیمت نهایی ماشین تاثیر بسیار زیادی دارد.
رنگ شدگی خودرو چنانچه بدون دقت و بی کیفیت انجام شده باشد، با چشم قابل شناسایی است. همچنین مواردی از جمله پریدگی یا پوسته شدن رنگ، بی احتیاطی و پاشیدگی رنگ به بخشهایی که نباید رنگی باشند، تغییر رنگ مات بعضی از بخشها نسبت به رنگ متالیک بدنه و به جا ماندن رد و اثر سنباده نیز اصولاً با چشم معمولی قابل مشاهده است؛ ولی با پیشرفتهای چشمگیری که در بحث صافکاری و نقاشی رنگ خودرو اتفاق افتاده است، در صورتی که مهارت و استعداد نیز چاشنی آن باشد، شناسایی بخشهای رنگ شده، با چشم معمولی امکان پذیر نیست؛ به خصوص در شرایطی که سطح رنگ شدگی آن زیاد نباشد.
برای تشخیص بهتر رنگ خودرو، استفاده از دستگاه تشخیص رنگ باکیفیت تاثیر بسیار زیادی در آن دارد. به طور کلی، ابزارهای تخصصی کارشناسی رنگ خودرو، به دو دسته مغناطیسی و دیجیتال دسته بندی میشوند:
ابزار مغناطیسی کارشناسی رنگ خودرو، شبیه قلمی است که از یک خط کش آهن ربایی و یک فنر متشکل میشود. با حرکت دادن این ابزار بر روی بدنه و سطح خودرو، در بخشهای رنگ شده به علت افزایش ضخامت رنگ، شاهد قدرت جذب پایین تری هستیم. هر چه قدر ضخامت رنگ کمتر باشد، نیروی مغناطیسی نیز بیشتر میشود و درجه روی قلم نیز عدد کمتری را نشان میدهد و بالعکس.
دستگاه تشخیص رنگ خودرو، ابزارهای مدرن تر و باکیفیت تری هستند که به کمک کارشناسان خودرو آمده اند. این ابزارهای کوچک ولی قابل اطمینان، در حقیقت نوعی ضخامت سنج دیجیتالی رنگ هستند که توانایی شناسایی، اندازه گیری و نمایش ضخامت لایههای رنگ بدنه خودرو را تا دقت یک هزارم میلی متر (میکرون) دارند. دستگاه کارشناسی رنگ دیجیتال، یکی از دقیق ترین و قابل اعتماد ترین ابزار و روشها در کارشناسی رنگ بدنه خودرو هستند که توانایی سنجش کیفیت و ضخامت رنگ بدنه خودرو با استفاده از امواج الکترومغناطیس یا فراصوت را دارند. با قرار دادن این ابزارهای بسیار کوچک بر روی سطخح خودرو، میتوان عدد مربوط به میزان ضخامت رنگ را روی نمایشگر آنها مشاهده نمود. مقایسه اعداد به دست آمده از نقاط متعدد خودرو، میتواند بخشهای رنگ شده را به راحتی تشخیص داد.
اشخاصی که سابقه خرید خودرو دست دوم را داشته باشند، به طور حتم میدانند که یکی از مراحل انتخاب و خرید خودروی کار کرده مناسب، کارشناسی رنگشدگی آن است؛ زیرا ظاهر خودرو، یکی از معیارهای تاثیرگذار در بحث قیمت گذاری خودروهای دست دوم محسوب میشود. هر گونه لکه یا رنگ شدگی خودرو که حاصل از خسارتها و تصادفات سنگین یا جزئی باشد، بسته به مقدار و محل آن، منجر به کاهش قیمت خودرو میشود. بر طبق آمار، حدود 72 درصد خودروهای کار کرده و دست دوم حداقل یک ایراد بدنه یا فنی دارند که شناسایی آنها، فقط از یک کارشناس خودروی ماهر و با تجربه ساخته است.
رنگ شدگی، میتواند در بخشهای صندوق عقب، گلگیر جلو و عقب، کاپوت یا دربهای خودرو باشد؛ البته باید به این نکته نیز توجه داشت که رنگ شدگی سقف، شاسی و ستونهای خودرو، بیشترین افت قیمت خودرو را با خود به همراه دارد. بعضی از فروشندگان برای فروش خودرو به قیمت بیشتر، تمام سعی خود را میکنند تا موضوع رنگ شدگی خودرو را از چشم خریدار پنهان نگه دارند. همین مسئله، به آسانی ضرورت اهمیت کارشناسی رنگ خودرو را معین میکند.
هیچ لکه گیری و رنگ شدگی جزئی، هر چند که با مهارت و توانایی بسیار بالا هم انجام شده باشد، از نگاه یک کارشناس ماهر و حرفه ای رنگ خودرو، مخفی نمیماند. همین مسئله، ضرورت استفاده از کارشناسی رنگ خودرو به عنوان یکی از ارکان اصلی و مهم معاملات خودروی کار کرده و دست دوم را نشان میدهد.
سخن پایانی
در این مقاله در مورد مراحل کارشناسی رنگ خودرو و ابزارآلات این کار صحبت کردیم. هنگام خرید ماشین دست دوم و کار کرده، توصیه میشود از خدمات کارشناسی رنگ خودرو کمک بگیرید. این خدمات باعث تشخیص نقاط رنگ شده ماشین شده و شناسایی آسیبها و تصادفات شدید را امکان پذیر میکند. علاوه بر این کارشناسی رنگ خودرو در قیمت نهایی آن نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.
همچنین باید به نکته نیز اشاره کرد که در کارشناسی رنگ خودرو ابزارآلات از اهمیت بالایی برخوردار است و برای انتخاب آنها از یک فروشگاه مورد اطمینان خرید نمایید. فروشگاه رادان کالا تجهیز، تمامی تجهیزات مورد نیاز برای کارشناسی خودرو از قبیل چراغ یووی، دستگاه ضخامت سنج خودرو و ... را با کیفیت بسیار بالا، موجود دارد. البته شما میتوانید برای تجربه یک خرید پر سود با کارشناسان این مجموعه تماس گرفته و از مشاوره پیش از خرید بهره ببرید.