تاریخ : 1394,دوشنبه 11 آبان14:23
کد خبر : 183871 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در گفتگو با عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شد؛

اعلام موافقت رهبری با مصوبه برجام در شورا، ابعاد امنیتی داشت

تائید مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره برجام آن هم به صورت علنی از سوی رهبری به دلیل ابعاد امنیتی بود، چرا که این مسئله باید به طور شفاف در جامعه بیان شده و در حقیقت این تاریخ است که قضاوتی در رابطه با اجرای برجام از سوی طرف غربی خواهد داشت، بنابراین برجام موضوعی نیست که به مانند سندی محرمانه تلقی شود

خبرنامه دانشجویان ایران: رهبر انقلاب چهارشنبه هفته گذشته در نامه‌ای به حسن روحانی، شروط مهمی برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک طرح کردند. هریک از این 9 بند، علاوه بر ابعاد سیاسی، دارای ابعاد فنی و حقوقی است که باید برای جلوگیری از سوءاستفاده از سند برجام هریک به بهترین نحو عملیاتی شوند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در رابطه با اهمیت نامه مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای مشروط برجام به رئیس جمهور، دلایل تائید عمومی مصوبه شورای عالی امنیت ملی در رابطه با برجام از سوی رهبری و همچنین عواقب عدم مشروط کردن برجام با محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشسته ایم.

چندی پیش شاهد انتشار نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور مبنی بر تایید مشروط برجام بودیم. آیا در گذشته هم سابقه ای وجود داشته که مقام معظم رهبری در باب موضوع هسته ای به رئیس جمهور نامه ای بنویسد؟
ما همواره دو موضوع مهم را در تاریخ انقلاب پشت سر گذاشته‌ایم؛ یکی مبحث قطعنامه 598 و دیگری موضوع رسیدگی به برجام، البته نحوه تصمیم‌گیری در رابطه با برجام در حوزه اختیارات مقام معظم رهبری بوده و دیگران هم در مقاطعی در این موضوع نقش‌آفرینی کردند، اما در رابطه با نامه مشروط مقام معظم رهبری در رابطه با برجام به رئیس‌جمهور باید گفت که این نامه مجموعه‌ای از تائیدیه‌ها و دغدغه‌های رهبری بود که در مباحث تائیدیه ها به اقدامات کمیسیون برجام، تصمیمات مجلس و شورای عالی امنیت ملی اشاره شد که بنده معتقدم مقام معظم رهبری اقدامات مجلس در رابطه با برجام را در این نامه محتاطانه قلمداد کردند، چرا که مجلس باید پیش از 9 بند مورد ذکر رهبری، شروط دیگری را هم مورد اهمیت قرار می داد و اگر مجلس شورای اسلامی دقت بیشتری در بررسی مواد طرح "اقدامات متناسب دولت در اجرای برجام" داشت. این طرح با استحکام بیشتری تصویب می‌شد. بنابراین با یک نگاه کلان و کلی به نامه رهبر معظم انقلاب می‌توان متوجه شد که معظم له در نامه مذکور خود، هم وضعیت فعلی کشور و هم وضعیت آینده را ترسیم کرده‌اند تا از این طریق مشخص شود که دولت باید به چه نحوی در مسیر برجام و سایر مسائل مربوط به تحقیق و توسعه فناوری هسته‌ای حرکت کند و همچنین در اخذ تضامین مربوط از کشورهای 1+5 در مقابله با عهدشکنی‌شان، چگونه عمل کند، تا پس از آن، نهایتا به محصول نهایی برجام که برداشته شدن تحریم‌هاست، دست پیدا کند.

پس نامه مذکور می‌تواند به نوعی نامه ای بی‌سابقه تلقی شود؟
یقینا؛ چرا که جایگاه نامه مذکور جایگاه برجسته‌ای داشته و این نامه، نامه‌ای عادی نیست.

به نظر شما چرا رهبر معظم انقلاب که معمولا مصوبات مورد تائید ایشان در شورای عالی امنیت ملی منتشر نمی شود فی الواقع مصوبه شورای عالی امنیت ملی در رابطه با برجام را عمومی و علنی و در قالب نامه ای تائید و ابلاغ کردند؟
تائید مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره برجام آن هم به صورت علنی از سوی رهبری به دلیل ابعاد امنیتی بود، چرا که این مسئله باید به طور شفاف در جامعه بیان شده و در حقیقت این تاریخ است که قضاوتی در رابطه با اجرای برجام از سوی طرف غربی خواهد داشت، بنابراین برجام موضوعی نیست که به مانند سندی محرمانه تلقی شود و همچنین  انتشار این نامه در مسیر تائید مشروط مصوبه شورای عالی امنیت ملی به خودی خود می تواند پیامی را به امریکا و 5+1 در جهت شفاف سازی موضوعات معطوف به برجام ارسال کند، تا از این طریق کشورهای مذاکره کننده از دیدگاه نظام جمهوری اسلامی در رابطه با برجام آگاه شوند و همچنین جامعه ایرانی هم در مسیر شفاف تصمیات نظام قرار گیرد.

اگر این نامه بصورت علنی منتشر نمی شد، چه مسئله‌ای پیش‌ می‌آمد؟
معتقدم اگر نامه مقام معظم رهبری در رابطه با برجام به رئیس جمهور و شورای عالی امنیت ملی به صورت علنی صورت نمی پذیرفت تفاسیر مختلفی از این موضوع شکل می گرفت؛ تفاسیری که حتی در موضوع بررسی برجام در مجلس هم اتفاق افتاد و در آن جلسه هم گفته می شد که یکی از اعضای بیت رهبری با رئیس مجلس در رابطه با طرح برجام مذاکراتی داشته است که نهایتا تمامی موارد تکذیب شد. بنابراین بنده معتقدم صدور نامه از سوی مقام رهبری در رابطه با اجرای مشروط برجام به رئیس جمهور امری هوشمندانه بود.

به نظر شما عدم مشروط کردن برجام چه عواقبی را می توانست در پی داشته باشد؟
عدم تایید مشروط برجام می توانست در آینده مشکلات جدی در جهت منافع ملی برای کشور ایجاد کند. در حقیقت این شروط راه‌های نفوذ آمریکایی‌ها به داخل کشور را سد کرد و همچنین رهبری با در نظر گرفتن این شروط، در حقیقت به دنبال این بودند که اگر طرف های غربی در موضوع برجام عهد شکنی کردند حقی از ملت ضایع نشود.

با در نظر گرفتن تمامی موارد به نظر شما طرف‌های مذاکراه کننده در جریان اجرای برجام به تعهدات خود عمل خواهند کرد و یا خیر؟
ما باید موضوع اجرای برجام را جدی تلقی کنیم، چرا که اگر ما در مرحله‌ای از اجرای برجام کوتاه بیاییم قطعا طرف‌های مذاکره کننده در مراحل بعدی هم منتظرند تا ایران در اجرای برجام کوتاه بیاید. بنابراین ما باید به طور جدی، گام به گام و متوازن و با در نظر گرفتن تضامین لازم به سمت اجرای برجام حرکت کنیم و از اصول مد نظر رهبری تخطی نکرده و آنچه در نظر می گیریم همواره در راستای منافع ملی  و نه منافع گروهی و جناحی باشد.

* گفتگو از سعید ابراهیمی


کد خبرنگار : 23