تاریخ : 1395,چهارشنبه 18 اسفند12:52
کد خبر : 229360 - سرویس خبری : کتابخانه دانشجویان ایران

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب دویست و سوم؛

سیستم اقتصادی که اسلام آن را نامشروع می‌داند

اسلام هیچ نظام و مناسبات بهره‌کشانه و ظالمانه و ناعادلانه و مبتنی بر تکاثری را نمی‌پذیرد و سرمایه‌داری مدرن همۀ این مولفه‌ها را داراست. نظام سرمایه‌داری در مبادی و غایاتش در تقابل و ستیز با اسلام و ولایت الهی و جهت‌گیری توحیدی قرار دارد و از این رو نظامی نامشروع است.

خبرنامه دانشجویان ایران: دفتر اول از مجموعه کتابهای «آشنایی با نظام سرمایه داری» با عنوان «ماهیت سرمایه داری مدرن» نوشته شهریار زرشناس، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این کتاب در سه فصل تنظیم و نگاشته شده است: «ماهیت و مختصات سرمایه داری مدرن»، «مولفه های بنیادین نظام سرمایه داری مدرن» و «سرمایه داری مدرن و یهودیت».

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «نظام سرمایه‌داری، تجسم و ظهور اقتصادی اجتماعی عالم مدرن است. مدرنیته نفس مدبر غرب مدرن است و برجسته‌ترین ویژگی آن، اومانیسم است. سرمایه و سرمایه‌داری در ذیل مدرنیته و عالم مدرن است که فعلیت و تحقق پیدا می‌کند و از این رو جان و جوهری اومانیستی دارد. اومانیسم همانا تجسم ولایت نفس اماره است و ماهیتی ضد اسلامی دارد، سرمایه‌داری مدرن نیز به تبع جوهر اومانیستی‌اش، جان‏مایه ضد اسلامی دارد. نظام سرمایه‌داری تجسم اقتصادی اجتماعی‌ استکبار مدرن است و در تقابل ماهوی با اسلام و دین و دیانت قرار دارد.»

زرشناس در بخشی دیگری از کتاب می نویسد: «اسلام هیچ نظام و مناسبات بهره‌کشانه و ظالمانه و ناعادلانه و مبتنی بر تکاثری را نمی‌پذیرد و سرمایه‌داری مدرن همۀ این مولفه‌ها را داراست. نظام سرمایه‌داری در مبادی و غایاتش در تقابل و ستیز با اسلام و ولایت الهی و جهت‌گیری توحیدی قرار دارد و از این رو نظامی نامشروع است... سلطۀ نظام سرمایه‏‌داری مانع اجرای عدالت است و خصیصۀ‌ بهره‌‏کشانۀ این نظام ریشه در ماهیت استکباری آن دارد. اگر مکانیسم عمل و کارکرد نظام سرمایه‏داری، بهره‏کشانه و ظالمانه نبود هرگز فقر و فاصله طبقاتی وحشتناکی که در اجتماعات سرمایه‌‏داری مدرن دیده می‌شود، پدید نمی‌آمد...»

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از طریق فروشگاه های نشر معارف (پاتوق های کتاب)، کتابفروشی‌های معتبر و یا از اینجــــا و اینجـــــــا خریداری کنند.


کد خبرنگار : 17