تاریخ : 1396,سه شنبه 26 دي15:22
کد خبر : 255912 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

نگاهی به آثار جنجالی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر؛

از سوژه جنجالی فیلم مهدویان تا حضور «امپراطور جهنم» شیخ‌طادی در پردیس ملت +عکس

با نگاهی به نام فیلم ها و کارگردان های این آثار، می توان تا حدودی آثار جنجالی این دوره از جشنواره را حدس زد؛ آثاری که با توجه به تجربیات دوره های گذشته، می توانند حال و هوای جشنواره فیلم را تغییر دهند و حتی حاشیه هایی را نیز به همراه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ 10 دی ماه بود که ابراهیم داروغه زاده، دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در نشست خبری اسامی 22 فیلم سینمایی داستانی راه یافته به بخش مسابقه این دوره از جشنواره فیلم فجر را اعلام کرد. بعد از انتشار اسامی، با نگاهی به نام فیلم ها و کارگردان های این آثار، می توان تا حدودی آثار جنجالی این دوره از جشنواره را حدس زد؛ آثاری که با توجه به تجربیات دوره های گذشته، می توانند حال و هوای جشنواره فیلم را تغییر دهند و حتی حاشیه هایی را نیز به همراه داشته باشند.

در ذیل نگاهی داریم به آثار جنجالی سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر:

مهدویان این بار با سوژه جنجالی به جشنواره می‌آید
شاید بتوان اولین فیلم جنجالی این دوره از جشنواره را «لاتاری» ساخته محمدحسین مهدویان دانست؛ کارگردانی جونا که با امسال برای سومین بار متوالی در جشنواره حاضر می شود و در هر دو دوره گذشته نیز توانست توجه بسیاری از منتقدان و اهالی سینما را برای فیلم های «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» به خود جلب کند؛ تا جایی که از این کارگردان به عنوان پدیده سال های اخیر سینمای کشور یاد می شود.

مهدویان که هر دو فیلم خود را با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ساخته بود و به عنوان کارگردان موفق این حوزه شناخته می شد، این بار به سراغ سوژه اجتماعی و جنجالی رفته است.

«قاچاق زنان به کشورهای عربی» سوژه سومین فیلم مهدویان است؛ سوژه ای که به تنهایی اینقدر جنجالی خواهد بود که بتواند جمعیت زیادی از اهالی رسانه و منتقدان را در زمان اکرانش در پردیس ملت در سالن جمع کند؛ چه برسد به اینکه کارگردانی مانند مهدویان به سراغ این سوژه برود.

زیبا کرمعلی، ساعد سهیلی، هادی حجازی فر و جواد عزتی از جمله بازیگران جدیدترین اثر محمدحسین مهدویان به شمار می روند.

 مخاطبان برای تماشای «پرواز به وقت شام» هم صف می‌کشند؟!
ابراهیم حاتمی کیا نیز که در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر غایب بود؛ امسال با فیلم «پرواز به وقت شام» به پردیس ملت می آید؛ حاتمی کیا که فیلم «بادیگارد»ش توانست 2 سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر سی و پنجم را از آن خود کند و صف طولانی برای تماشای این فیلم، همان زمان حاشیه های زیادی را به همراه آورده بود؛ این بار به سراغ حوادث جنگ کشور سوریه است، فیلمی که قطعا یکی از شانس های سیمرغ این دوره از جشنواره به شمار می رود و مخاطبان برای تماشای آن لحظه شماری خواهند کرد.

هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان بازیگران اصلی فیلم حاتمی کیا هستند؛ فیلمی که در آن  جمعی از بازیگران مطرح سوری و لبنانی نیز ایفای نقش می‌کنند.

حاتمی کیا این بار روایتگر  داستان هواپیمای کمکی ایران به سوریه است که برای فرود در فرودگاه دمشق دچار مشکل می‌شودو ... .

پردیس ملت و روایت ماجرای «پلاسکو» از نگاه مصطفی کیایی
مصطفی کیایی هم که توانست با فیلم های «بارکد» و «عصر یخبندان» توجه اهالی رسانه و منتقدان را به خود جلب کند؛ بعد از یک سال غیبت از جشنواره فیلم فجر؛ این بار با «چهارراه استانبول» به جشنواره آمده است؛ فیلمی که با توجه به موضوعش یکی از آثاری خواهد بود که کانون توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار خواهد گرفت.

این کارگردان کشورمان این بار به سراغ سوژه «پلاسکو» رفت؛ کیایی در فیلم حادثه فرو ریختن این ساختمان و شهادت تعداد از آتش نشانان پایتخت را به تصویر کشیده است.

بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، رعنا آزادی ور، ماهور الوند، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و با هنرمندی مسعود کرامتی و بازیگران خردسال: کارن کیایی و باران صوفی گروه بازیگران «چهارراه استانبول» را تشکیل می دهند.

«امپراطور جهنم»  شیخ طادی جشنواره را به هم می‌ریزد؟
«امپراطور جهنم» ساخته پرویز شیخ طادی نیز با توجه به حواشی که سال گذشته به همراه است؛ یکی از آثار جنجالی این دوره از جشنواره فیلم فجر به شمار می رود. این فیلم سال گذشته از حضور در بخش مسابقه جشنواره باز ماند تا یک سال اکران آن به تعویق بیفتد؛ فیلمی که با توجه به موضوعش می تواند حاشیه هایی را به دنبال داشته باشد.

این فیلم به دلیل موضوع و سوژه‌ای که دارد از اهمیت خاصی برخوردار است در خلاصه داستان فیلم آمده: «امپراطور جهنم» فیلمی درباره تروریست‌ها و داعش است.

علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی در این فیلم نقش آفرینی می‌کنند.

میزانی جشنواره فیلم فجر از «فیلشاه»
«فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان نیز از جمله آثار جذاب این دوره از جشنواره به شمار می رود؛ کارگردان جوانی که اولین حضور خود در جشنواره را با انیمیشن «شاهزاده روم» تجربه کرد، حضوری موفق که شاید کمتر کسی فکر آن را می کرد.

داستان «فیلشاه» در جنگلی در آفریقا رقم می خورد. رئیس گله فیل‌ها صاحب فرزندی می‌شود که همه انتظار دارند جانشین رئیس گله باشد، اما برخلاف تصور همه «شادفیل» بسیار دست و پا چلفتی است و هیکل گنده‌اش همیشه سبب تخریب و خرابکاری می‌شود... .

مهران احمدی سربلند از پردیس ملت بیرون خواهد آمد!
مهران احمدی که از بازیگران موفق کشورمان به شمار می رود؛ امسال اولین فیلم خود را در مقام کارگردان و با نام «مصادره» به جشنواره فیلم فجر خواهد آورد؛ فیلمی کمدی که بازیگران کمدی موفق سینما را در کنار یکدیگر گرد آورده است و از آنجایی که جشنواره فیلم فجر طی 2 یا 3 سال اخیر کارگردانان فیلم اولی موفقی را به خود دیده است؛ باید منتظر ماند تا دید مهران احمدی همانطور که در بازیگری هنرمند موفقی است، می تواند در عرصه فیلمسازی نیز موفق ظاهر شود یا خیر.

رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی و مهران احمدی به همراه بازیگر کودک امیر صدرا حقانی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

* گزارش از زهرا رمضانی


کد خبرنگار : 17