تاریخ : 1397,یکشنبه 26 فروردين13:07
کد خبر : 263206 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

مشکلاتی که سر راه خبرنگاران است؛

طرح ترافیک جدید؛ حلال مشکلات یا سربار «پایتخت»

پیش بینی طراحان طرح 97 این بود که نزدیک به 150 هزار نفر طرح جدید شهرداری تهران حمایت می کنند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد استقبال تنها 45 هزار نفر از طرح بود؛ استقبالی که باعث نگرانی پورسید آقایی شده و گویی طرح پیش از اجرا با شکست مواجه شده است.

 به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۱۹ مرداد سال گذشته بود که محمدعلی نجفی سکان شهرداری پایتخت را به دست گرفت؛ سکانی که تنها چند صباحی در اختیار او بود و نجفی 23 اسفند ماه از این سمت استعفا داد؛ هر چند که بررسی این استعفا به بعد از تعطیلات نوروز موکول شد و در نهایت نیز شورای شهر اولین بار این استعفا را نپذیرفت ولی در مقابل  استعفای دوم شهردار، تن به قبول آن داد؛ اما آنچه در این میان مهم است، تغییراتی است که شهر تهران در مدت حضور کوتاه نجفی به خود دیده است.

طرح ترافیک 97، یکی از حاشیه ترین طرح های شهرداری در دوران نجفی به شمار می رود؛ طرحی که از همان ابتدا اما و اگرهای زیادی را به همراه داشت و حتی یک بار از سوی فرمانداری تهران نیز رد و برای بازنگری مجدد به شورای شهر ارسال شد؛ طرحی با توجه به مدت زمان  کوتاه برای تدوین آن، به عنوان یکی از طرح های غیرکارشناسان از آن نام برده می شود؛ البته غیرکارشناسانه بودن آن تنها بخشی از مشکلات این طرح است؛ چرا که اصرار شهرداری و بالاخص شخص پورسید آقایی، معاون حمل و نقل این سازمان بر اجرای آن و همچنین نبود برنامه دقیق برای چگونگی اجرای آن باعث شده تا بسیاری از اقشار جامعه مانند پزشکان و خبرنگاران که سال های گذشته از این تسهیلات برای ورود به محدود طرح ترافیک استفاده می کردند، با مشکلات زیادی روبه رو شوند.

با وجود اینکه  چند روز دیگر اعتبار طرح ترافیک 96 به پایان می رسد، ولی هنوز نه تنها خبری از تدوین آیین نامه طرح ترافیک برای خبرنگاران نیست، بلکه چگونگی اجرای این طرح نیز برای پایتخت نشینان به طور دقیق مشخص نشده است؛ البته افرادی که منازل آنها در محدوده طرح ترافیک قرار داد، از 3روز گذشته با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک نسبت به تکمیل پرونده خود اقدام کردند، کاری که در ابتدا به دلیل عدم اطلاع رسانی درست،  باعث شده بود تا همه اقشار به دفاتر مراجعه کنند و مشکلاتی را هم برای دفاتر و هم برای متقاضیان استفاده از طرح ترافیک 97 به وجود آورده بود.

از سوی دیگر مسئولین شهرداری در حالی از توزیع به موقع ارم های طرح ترافیک صحبت می کنند که بر اساس آنچه خودشان اعلام کرده و می کنند، امسال قرار نیست به هیچ فردی طرح ترافیک یک ساله داده شود و هر کسی که قصد ورود به محدوده طرح را دارد، باید به صورت روزانه در سامانه تهران من روزهایی که قرار است وارد طرح شوند را انتخاب کنند؛ البته این تنها یک طرف ماجرا است، چرا که به گفته مسئولین سازمان حمل و نقل قرار است در آینده! سامانه ای رونمایی شود که در آن سقف مجوزهای صادر شده برای ورود به طرح نمایش داده می شود و چنانچه روزی سقف در نظر گرفته شود، تکمیل شود افراد جدید دیگر امکان ورود به این محدوده را ندارند.

نکته جالب درباره طرح ترافیک 97 این است که پیش بینی طراحان طرح 97 این بود که نزدیک به 150 هزار نفر طرح جدید شهرداری تهران حمایت می کنند، اما آنچه در عمل اتفاق افتاد استقبال تنها 45 هزار نفر از طرح بود؛ استقبالی که باعث نگرانی پورسید آقایی شده و  گویی طرح پیش از اجرا با شکست مواجه شده است.

عدم شفافیت طرح جدید به خصوص براس گروه های خاص و حتی وجود ناهماهنگی بین  سازملن حمل و نقل و شورای شهر در روزهای پایانی اولین ماه سال  نشان از سردرگمی مسئولین  مربوطه دارد؛  به گونه ای که نحوه تکمیل مدارک برای خبرنگاران اخیرا و بدون هیچ گونه اطلاع رسانی درست و دقیقی تغییر کرده؛ اقدامی که باعث بلاتکلیفی هر چه بیشتر خبرنگاران شده است.

به طور کلی باید گفت هر چند طرح ترافیک جدید با شعار عدالت محوری و رفع گره ترافیکی و مشکل الودگی هوای پایتخت طراحی شد و به همین دلایل نیز در نهایت توانست جای طرح گذشته را بگیرد؛ اما بر اساس انچه تا الان متقاضیان از این طرح دیده اند، به نظر نمی اید طراحان طرح بتوانند به اهداف در نظر گرفته شده برای آن دست یابند.


کد خبرنگار : 16