تاریخ : 1397,یکشنبه 16 ارديبهشت17:24
کد خبر : 265044 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

بررسی میدانی «خبرنامه دانشجویان ایران» در نمایشگاه کتاب تهران نشان داد؛

سیر نزولی خرید کتاب‌های مرجع در بین اساتید و دانشجویان

باز هم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فعالیت خود را آغاز کرد اما با توجه به افزایش قابل توجه کتاب‌ها خرید کتاب‌های مرجع توسط دانشجویان بسیار کاهش یافته و حتی برخی از آن‌ها به دنبال جزوه‌های آموزشی و کتاب‌های حل المسائل هستند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چند روزی است که بزرگترین رویداد علمی و فرهنگی کشور در بهار 97 یعنی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فعالیت خود را در مصلی امام خمینی(ره) آغاز کرده است، نمایشگاهی که سال‌های گذشته بیشترین بازدیدکننده در مقابل نمایشگاه‌های دیگر را به خود اختصاص می‌داد و متقاضیان خرید کتاب با گردش در بین غرفه‌های مختلف این نمایشگاه کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه می‌کردند.

پیش از این دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور، بیشترین سهم از تعداد مراجعین را به خود اختصاص می‌داد به همین دلیل سعی شده استقبال دانشگاهیان ازاین نمایشگاه مورد بررسی قرار بگیرد.

اگر شما هم دانشجو هستید و می‌خواهید خودرا راحت‌تر به غرفه کتاب‌های دانشگاهی برسانید کافی است خود را به ایستگاه شهید بهشتی مترو تهران(خط 1 و 3) برسانید و از خروجی مصلی، از ایستگاه خارج شوید، بعد از گذشتن از مسیر اولیه که در دو طرف، غرفه‌های مختلف فست ارائه فست فوت، نوشیدنی، بستنی و شارژ موبایل به غرفه دانشگاهیان که در سمت راست شما قرار دارد خواهید رسید.

اما امسال برخلاف سال‌های گذشته نمایشگاه کتب بسیار خلوت بود به گونه ای که به گفته ناشران، آن‌ها 20 تا 60 درصد مشتریان خود را از دست داده‌اند این تغییر ناگهانی و قابل توجه عاملی شد تا این موضوع را بادقت بیشتری مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

غالب ناشران افزایش قابل توجه قیمت کتاب (در بعضی موارد تا 70 درصد افزایش) را یکی از مهم‌ترین عوامل این کم توجهی جوانان عنوان کردند و دلیل آن را قیمت بالای کاغذ عنوان کرده‌اند، آن‌ها افزودند: کارخانه‌های داخلی تولید کاغذ رو به ورشکستگی هستند و از سوی دیگر واردکنندگان به راحتی از چین کاغذ وارد می‌کنند، به گونه‌ای که قیمت هر بند کاغذ (500 برگ) از 70 هزار تومان در سال گذشته به بیش از 120 هزار تومان درسال جاری رسیده است.

عامل دیگر این حضور کم، بی‌رغبتی دانشجویان به مطالعه کتاب است به شکلی که ناشران کتاب اظهار کردند معمولا مراجعین به دنبال کتاب‌هایی برای به اتمام رساندن پروژه کارشناسی ارشد و یا تز دکتری خود هستند و تمایل چندانی به مطالعه در طول دوره تحصیلی و تحقیق و پژوهش از خود نشان نمی‌دهند.

اما فروشندگان از آمار نگران کننده‌ای خبر دادند، متاسفانه استقبال دانشجویان حوزه علوم انسانی و پزشکی از کتاب‌های مرجع نسبت به سال گذشته سیر نزولی داشته و از آن نگران کننده‌تر اینکه ناشران معتقدند: خرید و فروش کتاب‌های علوم پایه بسیار کاهش یافته و دانشجویان فنی و مهندسی نیز بیشتر به دنبال جزوه‌های آموزشی و کتاب‌های حل‌المسائل هستند. از سوی دیگر بسیاری از اساتید تمایلی به خواندن کتاب‌های مرجع ندارند و صرفا به دنبال کتاب‌هایی با حجم کم برای تدریس هستند.

در ادامه با چند تن از دانشجویان گفت‌وگویی داشتیم و علت این امر را جویا شدیم:

مرتضی دانشجوی دانشگاه امیرکبیر ضمن اشاره به اینکه بن کارت‌ها به اندازه کافی بین دانشجویان توزیع نمی‌شود، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت کتاب‌ها برای ما دانشجویان بسیار قابل توجه است و با شرایط دانشجویی و ثابت ماندن ارزش بن کارت‌ها نمی‌توانیم همه کتاب‌های مورد نظر خود را تهیه کرده و چاره‌ای جز اکتفا به یک یا چند کتاب نداریم.

سعید نام یکی از دیگر از دانشجویان بود که تصریح کرد: بسیاری از افرادی که در دانشگاه ما تدریس می‌کنند حوصله مطالعه برای افزایش اطلاعات خود را ندارند و صرفا جزوه‌ای تهیه می‌کنند و به جای تشویق دانشجویان به خواندن کتاب‌های مرجع به آن‌ها می‌گویند از فلان فروشگاه جزوه ی آن‌ها را بخرند و در پایان ترم هم سوالات امتحان را از همین جزوه طراحی می‌کنند.

البته موارد ذکر شده در بالا به معنی وجود مشکل از سوی مدیریت برگزاری نمایشگاه نیست، وسایل حمل و نقل عمومی برای حضور در نمایشگاه به شکل مناسب فراهم شده، امکانات رفاهی اعم از محل استراحت و غرفه‌هایی برای تغذیه و تیم‌های دمانی تدارک دیده شده و امنیت به خوبی در سراسر نمایشگاه برقرار است.

اما به جهت اینکه دانشجویان نقش سهم بزرگی از خریداران کتاب را به خوداختصاص داده‌اند امیدواریم به همت مسئولین این سیر صعودی قیمت کتاب‌ها کاهش یافته و علاوه بر اینکه تعداد بن‌کارت‌های بیشتری بین دانشجویان توزیع می‌شود، ارزش ریالی آن‌ها نیز افزایش یابد.


کد خبرنگار : 46