تاریخ : 1398,دوشنبه 18 آذر13:24
کد خبر : 337795 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

«خبرنامه دانشجویان ایران» منتشر کرد؛

جزئیات جدید حذف و ساماندهی سهمیه‌های کنکور/ ظرفیت‌ها مازاد شدند

همچنین در آزمون های فنی و حرفه ای، کاردانی پیوسته و ناپیوسته علمی و کاربردی، کاردانی به کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته و آزمون دکتری تخصصی و دستیار گروه علوم پزشکی و دامپزشکی، سهمیه های پذیرش به صورت آزاد و ایثارگران می باشد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزگذشته بود که سازمان سنجش از ارائه لایحه ساماندهی سهمیه های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین مرتبط زیر عنوان "لایحه توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی" از سوی وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد.  این لایحه در سه صفحه مشتمل بر یک مقدمه و ۱۰ ماده تهیه و تدوین شده و با امضای دکتر منصورغلامی و دکتر سعید نمکی به دبیرخانه هیات دولت ارسال شده است.

بحث سهمیه آزمون ها از اواخر شهریور ماه با انتشار ویدئو دختری موسوم به دانشجوی قلابی سر زبان ها افتاد و پس از آن بود که حساسیت ها نسبت به سهمیه ها به خصوصی سهمیه های اعضای هیات علمی و... بیشتر شد. در همان روزها بود که مسئولان وزارت بهداشت از پذیرش 70 درصدی ظرفیت دوره های پزشکی تنها از سهمیه ها خبر داد؛ حالا وزارت علوم و بهداشت لایحه جدیدی برای ساماندهی ارائه داده است.

این لایحه در 10 ماده تنظیم شده است که ماده های 3، 4 و 5 مهمترین بخش های این لایحه است.

1- سهمیه‌ها
در آزمون سراسری برای پذیرش دانشجو در مقاطع ناپیوسته، کاشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه ای، سهمیه های پذیرش به صورت آزاد، مناطق(یک، دو، سه) و ایثارگران می باشد.

همچنین در آزمون های فنی و حرفه ای، کاردانی پیوسته و ناپیوسته علمی و کاربردی، کاردانی به کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته و آزمون دکتری تخصصی و دستیار گروه علوم پزشکی و دامپزشکی، سهمیه های پذیرش به صورت آزاد و ایثارگران می باشد.

در پذیرش های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی، سهمیه های هر یک از این آزمون ها نیز موارد بالا است.

2- ظرفیت سهمیه‌ها
ظرفیت هر کدرشته محل در آزمون سراسری در مجموع به میزان 50 درصد به نسبت شرکت کنندگان به هر یک از مناطق(یک، دو، سه) و ما بقی به صورت آزاد به تمامی داوطلبان متقاضی هر کد رشته محل اختصاص می یابد.

در سایر آزمون های موجود، تمامی ظرفیت هر کد رشته محل به کلیه داوطلبان و به صورت آزاد و رقابتی اختصاص می یابد. در تمامی آزمون ها 5 درصد از ظرفیت تعیین شده در هر یک کد رشته محل به صورت اضافه بر ظرفیت(مازاد) به ایثارگران اختصاص می یابد.

در تمامی آزمون ها برای تامین نیاز مناطق محروم با توجه به نیازسنجی های وزارتین، در صورت نیاز حداکثر 5 درد ظرفیت هر کد رشته محل به صورت مازاد بر ظرفیت، در دانشگاه های استان مربوط اختصاص می یابد.

سهمیه مصوب برای بلایای طبیعی در آزمون سراسری مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به قوت خود باقی است این سهمیه به صورت مازاد بر ظرفیت توسط سازمان تخصیص داده می شود.

3- حدنصاب‌ها
حدنصاب مربوط به ایثارگران در تمامی آزمون ها 85 درصد حدنصاب گزینش آزاد است. همچنین حدنصاب مربوط به المپیادهای دانش آموزی داخلی دارای مدال های طلا، نقره و برنز 90 درصد حدنصاب گزینش آزاد در کدرشته محل مورد تقاضا است.

همچنین مصوبه تسهیلات فرزندان اعضای هیات علمی از زمان اجرای این قانون لغو می شود.


کد خبرنگار : 16