محدثیخراسانی در بخش ابتدای صحبتهایش در این برنامه با اشاره به مهمترین ویژگی مرحوم حمید سبزواری، تسلط بالای او بر زبان فارسی دانست و اظهار کرد: دیوان اشعار بسیاری از شاعران معاصر را که میبینید، انحرافات بسیاری در زمینه دستورزبان فارسی یا پرشهای تالیفی شاعر میبینید که این به خاطر شناخت آن شاعر از ظرفیتها زبان فارسی است اما یکی از افرادی که زبان فارسی را به بهترین شکل در شعر خود به کار گرفته، مرحوم سبزواری است.
این شاعر معاصر همچنین با اشاره به مرارتها و مشقتهایی که مرحوم سبزواری در راه سرودن شعرهای انقلابی در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کشیده، گفت: ایشان در آن سالها بارها به خاطر اشعارشان بازداشت شدند. آقای سبزواری در دهه 30. در انجمن ادبی فرخ در مشهد شرکت میکردند؛ استاد ذبیحاللّه صاحبکار که از بزرگان آن انجمن بودند برای خود من نقل میکردند که آقای سبزواری وقتی به جلسات انجمن میآمد اشعاری برعلیه ظلم و استبداد میخواند که به دستگاه پهلوی آن دوره کنایه میزد و جلسه ما چندین بار به خاطر این موضوع بازخواست شد.
این شاعر معاصر در ادامه با مروری کلی بر بخشی از فعالیتهای مرحوم سبزواری در سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی از تعداد قابل توجهی از سرودهای مرحوم سبزواری در آن سالها گفت و درباره آن اینگونه توضیح داد: سرود معروف «خمینی ای امام» که توسط جوانها در استقبال از امام خمینی(ره) در فرودگاه خوانده شده یا سرود «برخیزید ای شهیدان راه خدا» که همان روز در بهشت زهرا اجرا شد، بخشی از آنها بود.
محدثیخراسانی در ارتباط سختیهای تبدیل بسیاری از این سرودهای انقلابی به یک اثر موسیقایی اظهار کرد: شاید بهتر باشد چهرههایی مثل آقای محمد گلریز و احمدعلی راغب و حمید شاهنگیان بشنوید که همراه با مرحوم سبزواری با سختی این آثار را تولید میکردند. ولی تا آنجا که من میدانم آنها در یک زیرزمین این آثار را ضبط و تکثیر میکردند.
وی افزود: یکی از ویژگیهای جالب مرحوم سبزواری که من از آقای راغب آن را شنیدم این بود که میگفت وقتی آقای سبزواری شعری را میسرود، خود او به ما که آهنگساز بودیم ملودی اولیه کار را هم پشنهاد میداد و خود ما هم برای آهنگسازی بیشتر از ملودیهای پیشنهادی خود ایشان الهام میگرفتیم.
این شاعر معاصر در ارتباط با جایگاه بسیار مهم مرحوم سبزواری در جریان شعر انقلاب با استفاده از تشبیهی جالب گفت: من قبلا هم گفتهام که اگر شعر را انقلاب را به عنوان یک پازل در نظر بگیریم که اجزای مختلفی دارد؛ وقتی این احزا در کنار هم قرار میگیرند تصویر نهایی آن، تصویر حمید سبزواری خواهد بود.
محدثیخراسانی با اشاره به توجه ویژه مرحوم سبزواری به اتفاقات روز برای سرودن شعر گفت: به نظرم آقای سبزواری یکی از بروزترین شاعران معاصر بودند و در لحظه حضور داشتند و سعی میکردند متناسب با اتفاقات و حوادث روز شعر بگویند؛ از این منظر آقای سبزواری در تاریخ ادبیات ما بینظیر است. یعنی ما هیچ شاعری در تاریخ ادبیات کشورمان نداشتیم که با این حجم بالا در ارتباط با اتفاقات روز شعر بگوید.
محدثی خراسانی در خصوص غیبت حمید سبزواری در دیدار شعرا در سال ۸۸ گفت: به واسطه نزدیکی شخصی ای که داشتم در این سالهای پایانی عمر استاد؛ من خودم همیشه استاد را برای دیدارهای شعرا می آوردم؛ آن سال استاد از رئیس جمهور وقت ناراحت بودند اما واقعیت این بود که اصلا حالشان مساعد حضور در جلسه نبود؛ و بخاطر آن در جلسه نیامدند.
این شاعر معاصر همچنین با اشاره به دغدغه مرحوم سبزواری نسبت به افق جهان اسلام و کشورهای اسلامی اظهار کرد: ایشان همیشه در ارتباط با این موضوع دغدغه داشتند و یکی از درخشانترین کارهای ایشان مثنوی بلند «حکم جلودار» است که مصرع معروف آن «جانان من برخیز که بر جولان برانیم» است که تبدیل به بخشی از حافظه جمعی ملت ما شده است.