تاریخ : 1399,یکشنبه 15 تير20:29
کد خبر : 362409 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

بازخوانی خط فکری تیم رسانه‌ای محمدسعید احدیان از برجام تا امروز؛

دستیار ظریف در مجلس؟!

او هنوز سوالاتی درباره نوع نگاهش درباره «نگاه درون زا» و «برون زا» در مسائل سیاست خارجه پاسخ نداده است. و این دست نوع پوشش حضور وزیر امور خارجه که بیشتر شبیه یک خبر رپورتاژی است این ابهامات و نوع نگاهی که او در اثرش «برجام در تحلیل کلان و خرد» نوشته است، بیشتر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز یکشنبه (15 تیر99) به منظور ارائه گزارش به نمایندگان خانه ملت، در صحن علنی پارلمان حضور یافت، حضوری که گرچه همه اتفاقات آن از سوی خبرگزاری ها منعکس شد، اما بودند رسانه هایی که روایت دیگری را از این جلسه ارائه دادند.

1- موضوع از جایی شروع شد که محمدباقرقالیباف با حکمی محمدسعید احدیان مدیرعامل و مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری خراسان (روزنامه خراسان) را بعنوان سخنگوی کمپین انتخاباتی مجلس نو(نواصولگرایی) انتخاب کرد. این انتخاب با واکنش های متفاوت فعالین رسانه ای و سیاسی روبه رو شد، منتقدین اعتقاد دارند با توجه به اینکه محمدسعید احدیان از موافقین برجام بوده و در همین راستا کتابی نیز چاپ کرده است و در روزنامه خراسان نیز کاملا در حمایت از برجام تیتر زده است، نباید امروز در این منصب بخشی از جریان منتسب به جریان انقلاب را نمایندگی کند.

البته بعد از فشارهای رسانه ای و زورآزمایی های حزبی و گروهی که منجر به حذف احدیان از لیست نهایی شورای ائتلاف اصولگرایان شد، قالیباف بعد از تکیه بر کرسی ریاست مجلس در حکمی  «محمدسعید احدیان» را به عنوان دستیار سیاسی و رسانه‌ای رییس مجلس شورای اسلامی منصوب کرد.

انتصابی که اعتراضات ایام انتخابات را دوباره کلید زد و مخالفان برجام و مشی و تفکر برجامی را از مشاوره های احدیان به قالیباف بیمناک می کرد.

2- اما حضور «یکشنبه» محمدجواد ظریف در مجلس شورای اسلامی و چگونگی پوشش رسانه ای حضور وزیر امور خارجه در صحن مجلس توسط کانال خبری منتسب به روزنامه خراسان و «محمدسعید احدیان» بار دیگر ابهامات را درباره ادامه راه گذشته او بیشتر کرد.

این کانال تلگرامی در نحوه پوشش خود از این جلسه مسیر جالبی را دنبال کرد، به طوری که مقایسه محتوای منتشر شده در کانال و آنچه که دیگر رسانه ها از متن و حواشی منتشر کردند، تفاوت قابل تاملی دارد.

بازتاب آخرین خبر

از نکات قابل توجه دیگر انتشار ویدئویی هایی است که به صورت لحظه به لحظه از این جلسه در فضای مجازی منعکس شده، و این ابهام و شائبه را به وجود می آورد که چگونه یک کانال تلگرامی می تواند مجوز حضور در این جلسه را داشته و آنلاین خبرهای خود را منعکس می کند؟!

اما واقعیت خانه ملت

3- اما آیا آنچه که این کانال تلگرامی منتشر کرد همه واقعیت جلسه امروز مجلس بود؟، با جست و جویی کوتاه در خبرگزاری خانه ملت که مواضع رسمی نمایندگان را پوشش می دهد حواشی دیگری را از این جلسه می تواند بدست آورد:

الهیان نماینده تهران: سیاست صبر، انتظار و انفعال که چندین سال اقتصاد کشور را در حال رکود نگه داشته، باید هر چه سریعتر به سیاست فعال اقتصاد مقاومتی و توجه به  ظرفیت داخلی تبدیل شود.

علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس با بیان اینکه دو سیاست در زمان وزارت ظریف پیگیری شده است، گفت: سیاست اول سیاست حاج قاسم سلیمانی است و سیاست دوم، سیاست دولت تدبیر است که نام آن را سیاست توکل به کدخدا می گذارم.

سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف چگونه است زمانی که با ۱+۵ مذاکره می کنید لبخند به لب دارید اما با توپ پر به مجلس می آیید.

آصفری نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس با بیان اینکه مجلس در جریان توافق ۲۵ ساله با چین نیست، گفت: باید بندهای این توافق برای نمایندگان شفاف شود.

ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وزارت امور خارجه در مذاکرات مسیر را کج ریل‌گذاری کرده از بی‌توجهی تیم مذاکره‌کننده نسبت به تأکیدات مقام معظم رهبری و عدم اجرایی کردن شروط یازدهگانه که بر آن تأکید فرموده بودند، انتقاد کرد.

ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس گفت: فرصت های بزرگ پیش روی ملت ایران را به امید لبخند آمریکا و اروپا نسوزانید ، باید به جای کدخدا به خدا اعتماد کرد.

احمدی بیغش نماینده مردم شازند در مجلس ضمن انتقاد به عملکرد وزارت امور خارجه گفت: متاسفانه سیاست خارجی به برجام محدود شده است.

غضنفرآبادی نماینده مردم بم و ریگان در مجلس با بیان اینکه  ملت ایران مذاکره با آمریکا را ذلت می‌داند، گفت: آمریکا برای همیشه برای ملت منفور و غیرقابل تحمل است.

راستینه هفشجانی نماینده مردم شهرکرد در مجلس ضمن انتقاد از محدودیت های برجامی گفت: برجام سبب از کار افتادن چرخ های اقتصادی شده است.

اعظمی ساردویی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس گفت: به دلیل ضعف دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ، خرما و پسته کرمان در سردخانه ها انبار شده و در حال نابودی هستند.

عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وزیر امور خارجه باید پیگیر راهبرد اخراج آمریکا از منطقه به عنوان پاسخی به شهادت حاج قاسم سلیمانی باشد، گفت: تصویر دست های خون آلود حاج قاسم تصویری نیست که به این زودی از اذهان ما پاک شود.

صفایی نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزارت امور خارجه در تامین حقوق ملت ایران در برابر آمریکا، گفت: اهرم فشار آمریکا باید از سر ملت ایران کوتاه شود.

سنگدوینی نماینده مردم  گرگان و آق قلا در مجلس مسیر وزارت امور خارجه و شخص وزیر را در رابطه با ارتباط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای دیگر منجمله ترکمنستان منفعلانه دانست.

حضور در نقش مدافع برجام

4- همه این مسائل می تواند بار دیگر ابهامات گذشته دستیار سیاسی و رسانه‌ای فعلی رییس مجلس را بیشتر کند. او هنوز سوالاتی درباره نوع نگاهش درباره «نگاه درون زا» و «برون زا»  در مسائل سیاست خارجه پاسخ نداده است. و این دست نوع پوشش حضور وزیر امور خارجه که بیشتر شبیه یک خبر رپورتاژی است این ابهامات و نوع نگاهی که او در اثرش «برجام در تحلیل کلان و خرد» نوشته است، بیشتر خواهد کرد.

البته قطعا آسیب این اصرار بر مواضع گذشته احدیان به محمدباقر قالیباف خواهد رسید که جمع کردن حواشی «دستیاران رسانه ای» از جمله آن خواهد بود، به هر حال باید دید رفتارهای حمایتی او از سیاسیت های شکست خورده دستگاه دیپلماسی و برجام تا کی ادامه خواهد داشت و آیا مجلس یازدهم دچار این حواشی در ابتدای راه می شود؟

بیش تر بخوانید// نواصولگرایی مجلس نو را با حامیان برجام می‌سازد؟


کد خبرنگار : 90