تاریخ : 1399,جمعه 24 مرداد19:49
کد خبر : 367099 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

فشارهای کنگره آمریکا به پامپئو برای تحریم ترکیه

چهار نماینده کنگره آمریکا شامل دو سناتور و دو عضو مجلس نمایندگان، از مایک پامپئو خواستند وزیر امور خارجه ترکیه را جهت لغو طرح های حفاری و اکتشاف منابع انرژی در شرق مدیترانه تحت فشار قرار دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، تد دویچ و گاس بیلیراکیس، دو نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به تاریخ ۱۳ اوت به مایک پامپئو نوشتند: ترکیه با فرستادن کشتی تجسسی "اوروج رییس" همراه با اسکورت نیروهای مسلح به مناطقی که یونان و قبرس نیز حوزه خودشان می دانند، ریسک تشدید یک درگیری که منجر به خطرآفرینی برای منافع راهبردی آمریکا می شود را به وجود آورده است. ما از شما می خواهیم به دولت رجب طیب اردوغان تصریح کنید که تداوم این رویه چالشهای هر چه بیشتری برای همکاری منطقه ای و روابط آمریکا و ترکیه ایجاد خواهد کرد.

آنها تاکید کردند: ما از شما می خواهیم صراحتا به ترکیه اعلام کنید که باید دست از تحریکاتش در منطقه برداشته و کشتی اوروج رییس و اسکورت مسلحش باید به خانه برگردند. حوزه انتخابیه ما و تعداد زیاد دیگری از همکارانمان در کنگره آماده کمک به تلاشهای برای حراست از منافع، همپیمانان و شرکای آمریکا هستند.

از سوی دیگر سناتورهای آمریکایی رابرت منندز و کریس وان هولن نیز در نامه ای جداگانه پا را فراتر نهاده و از آمریکا خواستند با اتحادیه اروپا بر سر طرح اعمال تحریمهای جامع بر بخشهای کلیدی اقتصاد ترکیه همکاری کند.

این سناتورها تصریح کردند این تحریمها باید در صورتی که ترکیه روند اقدامات غیرقانونی خود در شرق مدیترانه را ادامه دهد و از حل و فصل این مسائل تحت داوری دیوان عدالت بین المللی خودداری کند، علیه این کشور اعمال شوند.