کد خبر: 130815

پس از تغییرات در اساسنامه انجمن علوم پزشکی شیراز مطرح شد؛

عدم همراهی دانشجویان با پروژه دولتی سازی انجمن های اسلامی

دبیران و اعضای دانشکده های انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نسبت به رویه دولتی سازی که از سوی یکی از اعضای شورای موسوم به احیا در این تشکل، دنبال می شود اعلام برائت کردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: دبیران و اعضای دانشکده های انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نسبت به رویه دولتی سازی که از سوی یکی از اعضای شورای موسوم به احیا در این تشکل، دنبال می شود اعلام برائت کردند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در پی انجام برخی تغییرات در انجمن علوم پزشکی شیراز،اعضای دانشکده های این تشکل، انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز را فاقد وجاهت قانونی دانستند. در پی تغییراتی در اساسنامه انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، جمعی از دبیران و اعضای دانشکده‌های انجمن اسلامی اعتراض خود را نسبت به تخلفات صورت گرفته ابراز داشتند.

دبیران و اعضای انجمن اسلامی دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز با صدور نامه‌ای به دبیر هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی این دانشگاه اعلام کردند: انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز فاقد وجاهت قانونی است.

دانشجویان گفته اند در اساسنامه جدید پای افراد بیرون دانشگاه (تحت نام ادوار) به طور رسمی به حساس‌ترین تصمیم گیری‌های تشکل باز شده و زمینه انحصار گرایی و خودرایی عده ای خاص (و فرد گرایی های بی شمار) با در دست گرفتن شورای مرکزی (و قدرت کنترل همه چیز) و نیز شورای تحقیق و هیات برگزاری انتخابات به راحتی فراهم شده است.

امضاکنندگان این نامه گفته اند: اساسنامه توسط دبیر و بدون اطلاع یا تایید دیگر اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی، دچار تغییرات گسترده شده است و هیچ کدام از اعضا در جریان این تغییرات نبوده اند. از آنجا که تغییرات اساسنامه پیش از انتخابات صورت گرفته و هیچکدام از این تغییرات روند قانونی را طی نکرده اند و اتحادیه نیز در جریان تغییر اساسنامه قرار نگرفته است؛ بنابراین صحت کل انتخابات و نیز تمامی روندهای تایید و رد کاندیداها زیر سوال است و نامشروع به شمار می‌رود؛ به علاوه اینکه با تغییرات در ساختار شورای تحقیق و هیات برگزاری انتخابات، دست افراد برگزار کننده برای تغییرات دلخواه در روند انتخابات باز بوده است. این مورد نیز بر عدم وجاهت قانونی کل مجموعه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز صحه می‌گذارد.

انجمن علوم پزشکی شیراز به همراه چند انجمن دیگر مدعی احیای انجمن های اسلامی در دانشگاه ها هستند که گفته می شود پروژه انشقاق در دفتر تحکیم وحدت را دنبال می کنند؛ پروژه ای که در جهت تکمیل تشکل های دولت ساخته است.

متن این نامه بدین شرح است:

جناب آقای میر ابراهیمی

دبیر هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

ضمن عرض سلام و خسته نباشید، احتراما نظر به تغییرات اخیر در تشکل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مواردی در رابطه با اساسنامه و اصول کلی این تشکیلات از نظر ما دارای مشکلات جدی است و بدینوسیله ما به عنوان جمعی از دانشجویان متشکل از دبیران و اعضای دانشکده های انجمن اسلامی و اعضای سابق و نیز فعالان دانشجویی نشریات دانشگاه، مراتب اعتراض خود را اعلام می‌کنیم:

1. اساسنامه تشکل که مبنا و پایه اصلی فعالیت‌های اعضا به شمار می‌رود، توسط دبیر و بدون اطلاع یا تایید دیگر اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی، دچار تغییرات گسترده شده است. اساسنامه جدید پس از تصویب و گذر از انتخابات این تشکل به دست اعضا رسیده است و هیچ کدام از اعضا در جریان این تغییرات نبوده اند. مایه تعجب است که چگونه هیات نظارت در چندین ماه متوالی، هماهنگی‌های لازم با شخص دبیر جهت اعمال این تغییرات را انجام داده؛ اما نظر هیچ‌کدام از اعضا را جویا نشده و خواستار هیچ تاییدیه‌ای از دیگر اعضای تشکل نبوده است. همچنین اساسنامه جدید هیچگاه به تایید اتحادیه دفتر تحکیم وحدت نرسیده است؛ بنابراین اساسنامه جدید رسمیت ندارد. بنابراین کل مجموعه انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی شیراز که بر مبنای این اساسنامه غیرقانونی شکل گرفته، فاقد وجاهت قانونی است.

2. قسمت عمده تغییراتی که در اساسنامه تشکل صورت گرفته، با اصول کلی انجمن‌های اسلامی از قبیل استقلال دانشکده‌های عضو، حقوق شورای عمومی، جلوگیری از سوءاستفاده و دخالت افراد بیرون دانشگاه و تلاش برای عدم شکل‌گیری انحصار عده ای خاص مغایرت دارد.

البته در این نامه مجال پرداختن به تمام جزئیات تخلفات اساسنامه نبوده است؛ اما به عنوان مثال در موضوع استقلال دانشکده‌ها، تغییرات در ماده های «59 61 78 82» در اساسنامه جدید و حذفماده 65 از اساسنامه قبلی، گویای محدود شدن دانشکده‌ها در تصمیم‌گیری و اجرای امور است. در بحث سوءاستفاده و دخالت افراد بیرون دانشگاه، که در اساسنامه جدید پای افراد بیرون دانشگاه (تحت نام ادوار) به طور رسمی به حساس‌ترین تصمیم گیری‌های تشکل باز شده است، می‌توان به تغییرات ماده های «11 13 40 46 59 84» استناد کرد.

همچنین با تغییرات جدید در اساسنامه، زمینه انحصار گرایی و خودرایی عده ای خاص (و فرد گرایی های بی شمار) با در دست گرفتن شورای مرکزی (و قدرت کنترل همه چیز) و نیز شورای تحقیق و هیات برگزاری انتخابات به راحتی فراهم شده است؛ که در این مورد تغییرات ماده های «10 61 78 82» و نیز حذف ماده 65 از اساسنامه قبلی، گویای این مسئله است.

همچنین بنا به گفته جنابعالی به عنوان دبیر هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی، این اساسنامه در بهمن ماه 1392 به تصویب نهایی رسیده؛ این در حالی است که تاریخ تصویب ذکر شده در متن اساسنامه جدید، یک سال قبل از این تاریخ است.

3. از آنجا که تغییرات اساسنامه پیش از انتخابات صورت گرفته و هیچکدام از این تغییرات روند قانونی را طی نکرده اند و اتحادیه نیز در جریان تغییر اساسنامه قرار نگرفته است؛ بنابراین صحت کل انتخابات و نیز تمامی روندهای تایید و رد کاندیداها زیر سوال است و نامشروع به شمار می‌رود؛ به علاوه اینکه با تغییرات در ساختار شورای تحقیق و هیات برگزاری انتخابات، دست افراد برگزار کننده برای تغییرات دلخواه در روند انتخابات باز بوده است. این مورد نیز بر عدم وجاهت قانونی کل مجموعه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز صحه می‌گذارد.

4. همانگونه که مستحضرید در هر تشکل دانشجویی، نشست سالیانه اعضا به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری تعریف شده است؛ در حالی که نشست سالیانه در طول یک سال گذشته برگزار نشده و ضمنا در اساسنامه جدید نه تنها تعریف مشخصی از این نشست نشده؛ بلکه تنها یک بار، آن هم به صورت تلفیق شده با شورای عمومی، به آن اشاره شده است. قطعا این تخلف نمونه بارزی از تضییع حقوق اعضای عادی انجمن اسلامی می‌باشد که متاسفانه به تصویب هیئت نظارت محترم رسیده است.

5. شنیده‌ها حاکی از این است که انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال برگزاری نشستی اتحادیه‌گونه با حضور اعضای برخی انجمن‌های اسلامی کشور هستند. با توجه به مستنداتی که پیش از این اشاره شد، برگزاری این نشست به میزبانی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تا زمانی که به شبهات و ابهامات مطرح شده رسیدگی نشود، امکان پذیر نیست.

امضاکنندگان این نامه خواستار تجدید نظر هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه در مورد تایید اساسنامه مورد بحث است؛ چرا که طبق موارد فوق الذکر، نه تنها روند تصویب اساسنامه بلکه تغییرات صورت گرفته نیز تخلفات بیشماری را شامل می‌شود. برخی از این تخلفات علاوه بر این که مغایر با مرامنامه تشکیلاتی انجمن بوده، همچنین در تضاد با آیین نامه تشکل‌های اسلامی آموزش عالی و قوانین کشوری در مورد دخالت نهادها و افراد بیرون دانشگاه (تحت نام ادوار) است و این نهادها به منظور فعالیت و همکاری با دانشگاه نیاز به کسب مجوز از وزارت کشور می‌باشند.

همچنین امضاکنندگان این نامه آمادگی کامل خود را جهت بحث و گفتگو با هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه پیرامون مطالب مندرج در این نامه دارند.

در پایان از هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه، تقاضای ورود به این مسئله و پیگیری به حق این موارد را داریم و خواهشمندیم که ذره ای از حقوق اعضای این تشکل و همچنین دانشجویان دانشگاه گذشت نکنید.

مرتبط ها