کد خبر: 136854

متن سخنان نماینده گروه‌های جهادی دانشجویی؛

با تغییر دولت ها و رویکردهای اجرایی، ساختار کلّی اردوهای جهادی دچار تغییر نشود

مسئله‏ اصلی و حلقه‏ مفقوده‏ کنونی در فعالیت‌های جهادی دانشجویان عدم وجود نخ تسبیح راهبردی برای بهره‏ گیری حداکثری از ظرفیّت‏ها و قابلیّت‏های سرمایه انسانی دانشگاه‏های کشور در عرصه‏های تخصّصی و بنیادین ساحت های بشری است.

خبرنامه دانشجویان ایران: نماینده گروه‌های جهادی دانشجویی کشور در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب گفت: مسئله‏ اصلی و حلقه‏ مفقوده‏ کنونی در فعالیت‌های جهادی دانشجویان عدم وجود نخ تسبیح راهبردی برای بهره‏ گیری حداکثری از ظرفیّت‏ها و قابلیّت‏های سرمایه‎ انسانی دانشگاه‏های کشور در عرصه‏های تخصّصی و بنیادین ساحت‎های بشری است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، وحید غریبی جهادگر برتر سال 92 و نماینده گروه‌های جهادی کشور در دیدار عصر امروز دانشجویان با رهبر معظم انقلاب به بیان آخرین مواضع گروه‌های جهادی و خدمت‌رسانی پرداخت.

وی در سخنان خود به بیان اینکه مسئله‏ اصلی و حلقه‏ مفقوده‏ کنونی در فعالیت های جهادی دانشجویان را شاید بتوان عدم وجود نخ تسبیح راهبردی برای بهره‏گیری حداکثری از ظرفیّت‏ها و قابلیّت‏های بی‏نظیر سرمایه‎ انسانی حال حاضر دانشگاه‏های کشور در تمامی عرصه‏های تخصّصی و بنیادین ساحت‎های بشری دانست.

متن کامل سخنان وحید غریبی به شرح ذیل است:

«خداوند علم و حکمت و اندیشه را از سودای دل و جان شاکرم که در این نفحه‏ ارجمند در محضر ولی‌فقیه زمان(دامت ِعزُّهُ)، مجال ارائه‏ بیان دردِ دلی چندین و چند ساله را به کمترین بنده‎ خویش عطا نمود. سلام‎های بی‎پایان ویژه‎ روح ملکوتی آخرین پیک امین، محمّدبن عبدلله(ص) باد که ترانه‏های یکتاپرستی، انسان‎دوستی و اندیشه‏ورزی را در جوامع انسانی طنین‎انداز ساخت و چشم نیم‌خواب بشری را به مدد نسیمی لطیف‌تر از نسیم سحری گشود و بذر عشق را در گلشن دل‎های سالکان راه حق و حقیقت افشاند و شالوده‎ی تمدّن اصیل انسانی را بنا نهاد.

بر خویشتن فرض می‎دانم که در  مطلع کلام، از مسئولین برگزاری این نشست که با حسن ظنّ خویش، چنین فرصت ارزشمندی را به اینجانب عنایت فرمودند، کمال امتنان را به‏جای آورم، باشد که در این مجال اندک امّا ارجمند، یارای حقّ مطلب موردنظر تحت عنوان «حرکت های جهادی و خدمت‎رسانی، مقدمه‎ای برای فرهنگ‎سازی مدیریّت جهادی» کنم.

با مُداقّه و اندیشه‎ورزی حول منویّات و منظومه‎ فکری ولی امر مسلمین جهان؛ شاید بتوان مهم‏ترین مأموریّت نسل جوان کنونی را همانا رسانیدن کشور و ملّت به جایگاه یک جامعه‎ اسلامی به معنای واقعی کلمه دانست، چرا که این مهم، بزرگترین وسیله برای گسترش فکر و تجربه‎ عظیم اسلام و انقلاب در عالم خواهد بود.

با نظر به اندیشه و منویات ولی فقیه زمان، دانشجوی تراز انقلاب اسلامی به معنای دانشجوی برخوردار از سطح راقی فکر، اندیشه و فرهنگ، علاوه بر برخورداری از هویّت فردی و دینی خویش، بایستی سرشار از هویت انقلابی باشد، هویّتی که مستظهر به مبانی معرفت وجودی و دینی، با شناخت اقتضائات وضع و موقع کشور، مایه، پایه و پیشقَراول حرکت و سازندگی اساسی کشور و پیشاهنگ ترسیم حرکت عمومی جامعه خواهد بود.

از جانبی دیگر، با مرور انتظارات و توقّعات معظم‌له از دانشجوی تراز انقلاب در ساحت عمل و اقدام، که همانا بیانیه‎ مأموریّت، اهداف و چشم‎انداز روشن جهادگران تراز انقلاب اسلامی است، اهمیت وافر حرکت‎های جهادی در ایجاد بستر پرورش، تربیت، آماده‎سازی و تجهیز فردی و جمعی دانشجویان دو صد چندان می‏نماید، باشد که با عنایات ذات اقدس الهی و به مدد اعتلای همه‏جانبه‎ این حرکت‎ها، تمامی دانشجویان مملکت اسلامی، عامل و آراسته بدین صفات حسنه گردند.

بحمدلله در عرصه‎ تعالی همه‏جانبه‏ نظام مقدّس جمهوری اسلامی، ضرورت انجام طرح‎های جهادی و خدمت‌رسانی در عرصه‏های مختلف علمی و آموزشی، فرهنگی، بهداشت و سلامت، کشاورزی و سازندگی در مناطق کم برخوردار کشور بر کسی پوشیده نیست، امّا مسئله‏ اصلی و حلقه‏ مفقوده‏ کنونی این مهم را شاید بتوان عدم وجود نخ تسبیح راهبردی برای بهره‏گیری حداکثری از ظرفیّت‏ها و قابلیّت‏های بی‏نظیر سرمایه‎ انسانی حال حاضر دانشگاه‏های کشور در تمامی عرصه‏های تخصصی و بنیادین ساحت‎های بشری دانست.

در برهه‎ کنونی، با نظر به اهمیت نیل به سوی تحقق سیاست‏های کلان اقتصاد مقاومتی و با نظر به سند جامع ابلاغی معظم‌له و نیز نقش بسزای گروه‎های جهادی و خدمت‎رسانی دانشجویان کشور به مَثابه‎ نیروی محرّک این مهم، الگویی چهار بعدی مشتمل بر ابعاد آموزش و پژوهش، مطالبه گری، فرهنگ‎سازی و نهایتاً گفتمان‎سازی، با هدف نقش‎آفرینی مؤثرتر این گروه‎ها در عرصه‎ خطیر اقتصاد مقاومتی طراحی و تبیین شده‎است که در حال حاضر، رویکرد اصلی حرکت‎های جهادی و خدمت‎رسانی بسیج دانشجویی کشور می‎باشد.

اینک در این اثنا، به بیان خلاصه‎ای از اثرات مثبت و سازنده‎ حرکت‌های جهادی و خدمت‎رسانی خودجوش در مناطق کم‎برخوردار کشور اشاره می‎گردد:

1. طرح های جهادی؛ ظرفیتی برای تربیت مدیران کارآمد و دغدغه‎مند فردای کشور در راستای اِعتلای "مدیریت جهادی" و فرهنگ سازی آن است.

2. طرح های جهادی ؛ بستری برای برانگیختگی عزم ملّی و عمومی در عرصه‎های خطیری نظیر اقتصاد مقاومتی،عَدالت اجتماعی و کارگاه عملی سبک زندگی اسلامی- ایرانی است.

3. طرح های جهادی؛ عرصه‏ای برای کسب مهارت‏های زندگی و کار جمعی توأمان با خود سازی و مراقبت نفسانی است.

4. طرح های جهادی؛ ظرفیتی برای تقویّت روحیه‎ خودباوری و استحکام درونی نظام است.

با نظر به اثرات سازنده‏ حرکت‎های جهادی و خدمت‎رسانی خودجوش، امید است که این حرکت و جریان مبارک و برآمده از بنیان اصیل انقلاب اسلامی، به یک شاخص فرهنگی و مدیریتی کشور مبدّل گردد که در صورت تحقّق این امر، با تغییر دولت‎ها و رویکردهای اجرایی و مدیریتی کلان کشور، نه تنها ساختار کلّی آن دچار تغییر نخواهد شد، بلکه از سوی دولتمردان محترم، به مثابه یک اصل اساسی در نظام‎ مقدّس جمهوری اسلامی لحاظ گشته که این خود زمینه‌ساز استقرار فرهنگ مدیریت جهادی و اقتصاد مقاومتی در کشور خواهد بود.

اینک با کسب اجازه از محضر مبارک رهبر فرزانه‎ انقلاب(دامت افاضاته)، دو مورد از مشکلات و نواقص کنونی طرح های جهادی بیان می‎گردد:

1. عدم تشکیل شورایعالی پشتیبانی از حرکت‎های جهادی در سطوح بالای مدیریّتی کشور.

2. فقدان ردیف اعتبار و بودجه‎ مشخّص برای نقش‎آفرینی مؤثرتر حرکت‎های جهادی خودجوش.

در ادامه، پیشنهاداتی برای نهادینه‎کردن بیش از پیش این حرکت ها ذکر می‎گردد، بدان امید که با عزم، تدبیر و مدیریّت جهادی دولت محترم، مجلس شورای اسلامی و تمامی مدیران و مسئولین ذیربط، شاهد اشاعه، گسترش، رفع موانع و مشکلات و اِعتلای روزافزون این حرکت‎ها در سراسر کشور عزیزمان باشیم:

1. حمایت قانونی مجلس محترم شورای اسلامی از حرکت‎های جهادی و جهادگران.

2. زمینه‌سازی بَستر ورود نخبگان دانشجو و اساتید محترم برای حل معضلات مناطق کم برخوردار کشور و تخصیص امتیاز انگیزشی، توسط وزارتین محترم علوم و بهداشت.

3. ایجاد ساز و کار مشخص برای استفاده‎ حداکثری از ظرفیّت جهادگران نخبه باهدف مشارکت در تصمیم‎سازی و کمک به حل مشکلات مناطق کم برخوردار کشور.

4. ورود مباحث مرتبط با حرکت‌های جهادی و خدمت‌رسانی به متون درسی مقاطع مختلف تحصیلی، به‎ویژه در سطوح پایه‎ تحصیلی.

5. طرح‎ریزی کارگاه‌های آموزشی ویژه‎ مدیران سطوح مختلف سازمان‎ها و ادارات کشور جهت آشنایی و الگوبرداری از  مؤلّفه‎های مدیریت جهادی دوران دفاع مقدس.

6. حمایت جدّی و همه‏جانبه‎ رسانه‏ ملّی از فعالیت‎های جهادی و خدمت‎رسانی خودجوش در راستای فرهنگ‎سازی و گفتمان‎سازی تفکّر جهادی و خدمت‌رسانی.

در فرجام کلام، اینجانب به نیابت از جامعه‎ جهادگران بسیجی دانشگاه‎های کشور، از حضرتعالی تمنّا دارد در صورت امکان و صلاحدید، همچون شهریورماه سال 1389، اشتیاق چندین ساله‎ی سربازان جهادگرتان را برای دیدار روی مبارک و تلمّذ در محضر ارجمندتان، به وصالی دیگر نائل آورید، ان شاالله.»

مرتبط ها