کد خبر: 137467

طرحی برای فرار اسرائیل از باتلاق؛

اعراب می‌خواهند غـزه نابود شود

در واقع آنچه اکنون از سوی مصر اجرا می‌شود «حلقه نجاتی» برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل است که در باتلاق غزه فرورفته است. موضع‌گیری‌های رسانه‌های مصر، قطر و ترکیه هم بیانگر حمایت آن‌ها از اسرائیل تا دندان ‌مسلح در جنگ علیه مردم بی‌دفاع غزه است. موضع رسانه‌های عربی تفاوت چندانی با نوشته‌های منابع اسراییلی ندارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: دراین‌باره تردیدی وجود ندارد که جنایت‌های سبعانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه از پشتیبانی گسترده اعراب –یعنی همان کسانی که برخی تصور می‌کنند صاحبان آرمان قدس شریف‌اند برخوردار است. این اقدام رژیم اشغالگر از سوئی بیانگر وضعیت بحرانی این رژیم و کشورهایی است که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از آن حمایت می‌کنند و از سوی دیگر بیانگر سطح هماهنگی‌ها و تبانی این کشورها در ائتلافی جدید علیه مسلمانان و شاید علیه ملت‌ها و اندیشه استقلال، آزادی و دموکراسی است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مصر یکی از کشورهایی است که نام آن در صدر فهرست خائنین قرار دارد. زمانی که طرفداران مقاومت می‌گویند طرح مصر به نفع اسرائیل است از حمله اسرائیل به طرف‌هایی که اسرائیل آن‌ها را به نافرجام کردن این طرح متهم می‌کند مشخص می‌شود حق با آن‌هاست و حمله اسرائیل به این‌طرف‌ها مؤید آن است که رژیم اشغالگر اسرائیل از نیفتادن جنبش حماس در «دام مصر» متضرر می‌شود و در واقع آنچه اکنون از سوی مصر اجرا می‌شود «حلقه نجاتی» برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل است که در باتلاق غزه فرورفته است.

موضع‌گیری‌های رسانه‌های مصر، قطر و ترکیه هم بیانگر حمایت آن‌ها از اسرائیل تا دندان ‌مسلح در جنگ علیه مردم بی‌دفاع غزه است. موضع رسانه‌های عربی تفاوت چندانی با نوشته‌های منابع اسراییلی ندارد. مرور زمان وضعیت را روشن‌تر کرده و ثابت‌شده است که تبانی برخی از اعراب با اشغالگران نه‌تنها به موقعیت آن‌ها آسیب می‌زند بلکه آن‌ها را در زمره دشمنان امت و توطئه گران علیه امت اسلامی قرار می‌دهد، امری که ظاهراً اهمیتی برای آن‌ها ندارد ولی در بلندمدت منجر به شورش ملت خود آن‌ها علیه حاکمان وابسته‌شان خواهد شد.

این دسته از اعراب باید بدانند انتفاضه‌های اول و دوم فلسطینیان و عملیات مقاومت و دستاوردهای آن و خیانت‌هایی که علیه قضیه فلسطین صورت گرفته است علت اصلی به راه افتادن بهارهای عربی بوده است و موج‌های بعدی بهار عربی به سراغ آن‌ها خواهد رفت.

یکی از قابل‌تأمل ترین نشانه‌ها دراین‌باره این است که برخی از دست‌اندرکاران رسانه‌ای عربی از ارتش اسرائیل حمایت می‌کنند و از آن می‌خواهند حماس را نابود کند و به جنگ ادامه دهد تا غزه از چنگال حماس آزاد شود.

حمله اسرائیل به غزه و ساکنان بی‌گناهش مواضع بسیاری از رسانه‌ها و دست‌اندرکاران رسانه را در برخی کشورهای عربی آشکار ساخت. این حمله وحشیانه نشان داد رسانه‌ها چند رودارند و مواضعشان بر اساس منافع آن موسسه رسانه‌ای خاص یا منافع دولت‌ها تغییر می‌کند.

این جنگ نشان داد بسیاری از مؤسسات مطبوعاتی در جهان عرب هنوز تحت سلطه برنامه‌ها و تصمیمات نهادهای دیگر و حتی نهادهای امنیتی قرار دارند که به آن‌ها اجازه نمی‌دهند درباره هر موضوعی مطلب منتشر کنند جز موضوعاتی که اهداف و نگرش‌های معینی را محقق می‌کند بی‌آنکه به دنبال رسالت واقعی رسانه باشند.

ملت بی‌گناه غزه با ماشین قتل اسرائیلی روبرو است بااین‌وجود برخی رسانه‌های عربی بر اشتباهات حماس در این جنگ تمرکز می‌کنند و سعی دارند با آن تسویه‌حساب کنند و به قربانیان و فجایعی که جنگ به دنبال دارد توجهی ندارند. برخی از دست‌اندرکاران رسانه‌ای موضع یاور ارتش اسرائیل را در پیش گرفتند و از آن می‌خواهند حماس را نابود کند و به جنگ ادامه دهد تا غزه از چنگال حماس آزاد شود.

حتی روزنامه‌ هاآرتص اسرائیل ازاین‌دست اظهارات در حمایت از اسرائیل در برخی شبکه‌های اطلاع‌رسانی ابراز خرسندی کرد و نوشت پیش از این‌ها از نسل‌های قبل چنین چیزی نشنیده است. این روزنامه از اظهارات صاحب یکی از شبکه‌های مصری که از فرماندهان ارتش اسرائیل تجلیل کرده بود و از آن خواست حماس را نابود کند، بسیار ابراز خوشحالی کرد.

در یک گزارش داخلی از همین روزنامه، نویسنده اشاره‌کرده است که برخی از دست‌اندرکاران رسانه‌های عربی مشهور، اسرائیل را بر حماس ترجیح می‌دهند. بسیار جالب است که حتی برخی از دست‌اندرکاران رسانه‌ای عرب از اینکه قدرت پشتیبانی از مردم غزه را ندارند عذرخواهی کردند.

یکی از آن‌ها گفت مردم غزه متأسفیم نمی‌توانیم به شما کمک کنیم تا از دست حماس رهایی یابید. برخی از آن‌ها در پایگاه اینترنتی تویتر از اسرائیلی‌ها به سبب کشتار و محاصره مردم غزه تشکر کردند. آن‌ها نوشتند نتانیاهو متشکریم خدا افرادی بیشتر مثل شمارا به ما بدهد تا حماس را نابود کند.

عجیب این است که رسانه‌های غربی که اعراب آن‌ها را متهم به حمایت کورکورانه از اسرائیل می‌کنند، به وضع فاجعه‌بار مردم غزه اهمیت دادند و خواستار آتش‌بس، گشودن گذرگاه‌ها برای رساندن کمک‌ها و توزیع آن شدند. درحالی‌که برخی رسانه‌های عربی حماس را مجرم می‌دانند و در تلاش‌های امدادی برخی از دولت‌های عربی تردید ایجاد می‌کنند.

این نکته‌ای است که باید جهان اسلام برای آن تدبیر کند. برای جهان اسلام همواره خیانت مصیبت‌بارتر از تجاوز بوده است

مرتبط ها