تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/01/28 - 08:57
کد خبر: 501599

نگاهی در باب عملیات«وعده صادق»؛

دستاوردهای اقدام نظامی ایران علیه رژیم اسرائیل

دستاوردهای اقدام نظامی ایران علیه رژیم اسرائیل

پیش از این عملیات، اقدامات رژیم اسرائیل علیه ایران، ذیل راهبردهایی بود، که منجر به اقدامات امنیتی، اقدامات نظامی مستقیم غیرعلنی یا نیابتی می‌شد. در برابر آن نیز ایران همواره پاسخ متناسب را در دستور کار داشت، البته به دور از هیاهو و بازخوردگیری رسانه‌ای. «وعده صادق» اما نقطه‌ی عطفی در تقابل با رژیم است. زین پس قوه‌ی عاقله‌ی تصمیم‌گیر در جمهوری اسلامی دکترین اقدام متقابل و متناسب را در سطحی که تجربه شد، پیش رو قرار خواهد داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یادداشت از محمدمهدی محمدی//* «ما برای استقرار صلح جنگ می‌کنیم و شما برای استمرار جنگ، صلح را پیشنهاد می‌کنید.» این سخن قیصر امین‌پور، گویی موقف امروز رژیم اسرائیل در مواجه با جمهوری اسلامی را توصیف می‌کند. ایران در برابر ماجراجویی های رژیم اسرائیل اقدام به «عملیات وعده صادق» کرد، این عملیات دستاوردهایی دارد که موارد ذیل به اختصار بخشی از آن است:

بازارسازی فروش تسلیحات پهپادی و موشکی ایران

موفقیت پهپاد‌ها و موشک‌های جمهوری‎اسلامی در این عملیات، در تقابل با قدرت های نظامی جهان، متقاضی خرید آن را افزایش خواهد داد و کشور‌های جهان را به داشتن این جنگ افزار ترغیب خواهد کرد. این عملیات از این جهت برای ایران بسیار پرسود خواهد بود. زین پس بسیاری، در بازار تسلیحات جهان به دنبال خرید سلاح‌های ایرانی خواهند بود.

بازنمایی قدرت بازدارندگی

پیش از این عملیات، اقدامات رژیم اسرائیل علیه ایران، ذیل راهبردهایی بود، که منجر به اقدامات امنیتی، اقدامات نظامی مستقیم غیرعلنی یا نیابتی می‌شد. در برابر آن نیز ایران همواره پاسخ متناسب را در دستور کار داشت، البته به دور از هیاهو و بازخوردگیری رسانه‌ای. «وعده صادق» اما نقطه‌ی عطفی در تقابل با رژیم است. زین پس قوه‌ی عاقله‌ی تصمیم‌گیر در جمهوری اسلامی دکترین اقدام متقابل و متناسب را در سطحی که تجربه شد، پیش رو قرار خواهد داد.

تغییر معادلات سیاسی جهان در غرب آسیا

عملیات «وعده صادق» تقابل ایران با قدرتمندترین تکنولوژی پدافندی در جهان بود. کشور‌های ایالات متحده، انگلیس و فرانسه در کنار رژیم اسرائیل، با همراهی برخی کشورهای عربی منطقه، همگی با بالاترین سطح فناوری پدافندی در جهان به دنبال رهگیری ساده‌ترین کلاس پهپاد‌های ایرانی و موشک‌های میان‌رده کلاس A سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند. ناتوانی دسته جمعی این قدرت‌های نظامی در برابر موشک‌های ایرانی، باعث تغییر رفتار آنها در برابر جمهوری اسلامی خواهد شد. حالا گزینه های روی میز آنها تعددی نخواهد داشت. آنها در جریان عملیات وعده صادق به تجربه با قدرت اول غرب آسیا آَشنا شده‌اند.

انفعال «بازیگر دیوانه»

رژیم اسرائیل همواره از سوی غربی‌ها برای ایرانیان به عنوان «بازیگر دیوانه» تصویرسازی می‌شد و نقش چماق را در سیاست «چماق و هویج» آمریکایی‌ها، برای ایران بازی می‌کرد. این عملیات، این چماق را شکست و بازیگر دیوانه را منفعل کرد.

تقویت و تولید سرمایه اجتماعی

شور و شعفی که ملت ایران و مسلمانان جهان در شامگاه ۱۳ اپریل تجربه کردند، در تاریخ کم سابقه است. امروز فلسطینیان و بسیاری از مردمان منطقه، ایران و ولایت فقیه را مهم‌ترین پشتوانه خود می‌دانند. حمله دفاعی ایران سرمایه اجتماعی چشم‌گیری را برای جمهوری اسلامی ایران به همراه آورد.

اقدام نظامی اخلاقی و مسئولانه جمهوری اسلامی

جمهوری اسلامی ایران، ساعت ها پیش از رسیدن پهپادها به حریم هوایی اراضی اشغالی، شروع عملیات را از طریق بیانیه‌ی سپاه پاسداران و صداوسیمای ملی، رسما اعلام کرد. این هشدار به افراد غیرنظامی، که نباید به اماکن نظامی نزدیک شوند، پیوست اخلاق را به عملیات افزود. جمهوری اسلامی برخلاف رویه رژیم اسرائیل با اعلامی رسمی، عملیات انتقامی را به خود منتسب کرد و مسئولیت آن را پذیرفت.

ناکامی رژیم در مناسبات حقوق و روابط بین‌الملل

بعد از عملیات «وعده صادق» رژیمی که در ماه های اخیر، کمتر کنوانسیون و قاعده حقوق بین‌المللی را می‌توان یافت که نقض نکرده باشد، از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست جلسه اضطراری کرد. او به دنبال اعتراض به نقض قواعدی است که خود کمترین اهتمام را به آن ندارد. جمهوری اسلامی در عملیات شگفت‌آور وعده صادق مطابق ماده 51 منشور ملل متحد، اقدام به دفاع مشروع کرد و به احقاق حق ذاتی خود برخاست و اقدامی بی‌نظیر را در عرصه‌ی معادلات میان خود و رژیم به سرانجام رساند.

*کارشناس بین الملل

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
واریز ۲ میلیون تومان به حساب معلمان در آستانه روز معلم
آشنایی با زنان عارفی که مردان دانشمند از محضرشان درس گرفتند
راه‌اندازی سامانه نظارت و شفافیت مدارس غیردولتی تا مهر
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آوارهای غزه مفقود هستند
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
واکنش کنعانی به دستگیری دانشجویان آمریکایی توسط پلیس
طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
رقم هدیه روز معلم مشخص شد
شکایت خواننده معروف به پلیس فتا
دستگیری ۲۵ داوطلب کنکور
نتانیاهو: با یا بدون توافق به رفح حمله می‌کنیم
آقای اژه‌ای برای رفع هرگونه نگرانی در تضییع حق طلبه خوزستانی دستور به بررسی مجدد دهید
طباطبایی: اظهارات نصیری تکرار یک شوخی بی‌مزه است/ رسولی:حرف‌های نصیری ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top