کد خبر: 144319

توصیه‌هایی برای یک آغاز خوب در دانشگاه؛

«انـشاء» و «ورزش» خود را تقویت کنید

حالا چند سالی است در ایران هم به غلط و اشتباه خیلی ها به تقلید از تمدن ناقص آنور می گویند: ما پدر و پسر، یا مادر و دختر، با هم دوست هستیم. این در حالی است که رابطه پدر و مادر با فرزند خیلی قوام دار تر و ارزشمند تر از رابطه «دو دوست است».

خبرنامه دانشجویان ایران: حالا چند سالی است در ایران هم به غلط و اشتباه خیلی ها به تقلید از تمدن ناقص آنور می گویند: ما پدر و پسر، یا مادر و دختر، با هم دوست هستیم. این در حالی است که رابطه پدر و مادر با فرزند خیلی قوام دار تر و ارزشمند تر از رابطه «دو دوست است». حالا که از سد(به معنای واقعی کلمه) کنکور گذشته اید و به دانشگاه آمده اید، فضای متفاوتی را پیش رو خواهید داشت که شاید تا به حال تجربه اش هم نکرده اید. ضور خانمها فضای دانشگاه را متفاوت کرده است...

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، در زیر 7 توصیه خواندنی به جدیدالورودها شده است:

حتما درس بخوانید

جمله معروف امام که یادتان هست؟‌‌ همان که روی دیوار بیشتر مدارس‌مان نوشته شده بود؛ «حرام است در مدرسه بمانید اگر درس نخوانید.» شما بزرگ شده اید و به دانشگاه آمده اید. چه اتفاقی برای شما و خانواده تان می تواند از این مهم تر باشد. خانواده شما طبیعتا این روزها خیلی خوشحال هستند و مدام برای آشنا و فامیل تعریفتان می کنند. پدر و مادر شما دلسوز ترین کسانی هستند که به آینده شما فکر می کنند. شما در تلاشید که خوشحالی شان را استمرار بخشید؛ مثل سینا که حالا فارغ التحصیل پزشکی است. مطب دارد و درآمد خوب. خودش می گوید همه زندگی، مطب و منزل و اتومبیل و درآمد خوب داشتن نیست ولی این ها چیزهایی است که خانواده ام را خوشحال می کند.

موقعیت اجتماعی مرا ارتقا می دهد و به آینده امیدوارم می کند. وقتی از سینا سوال کردیم برای رسیدن به این ها چه کار کردی؟ گفت:«درس خواندم». البته این راهم گفت که فقط درس نخوانده است که اینها را به دست بیاورد، اما نمی خواست پدر و مادرش خیال کنند او عمرش را در دانشگاه تلف کرده است. همه می دانستند که سینا «درس خوانده است».

یکی ورزش، یکی انشاء

دو قشر در دانشگاه ضرر می‌کنند؛ اول آن کسانی که آمده‌اند فقط درس بخوانند و دوم آن کسانی که آمده‌اند فقط درس نخوانند. دقیقاً موضوع همین است یعنی افراط و تفریط. یک‌سری از این سر می‌افتند و عده‌ای دیگر از آن سر. باید بتوانید تعادل را برقرار کنید. برای اینکه به این نتیجه برسیم با یکی از اساتید مطرح جامعه شناسی کشور (که خواست نامش فاش نشود!باخنده) که حرف می زدیم می گفت: «در سیستم آموزش و پرورش کشور دو واحد درسی خیلی مهم است و باید تقویت شود؛ یکی ورزش و دیگری انشاء». سلامت و قدرت تعامل. ما اگر تحصیل می کنیم برای این است که با آگاهی بیشتری وارد فضای جامعه بشویم. ما می خواهیم با دیگران حرف بزنیم. کار کنیم و همه به این فکر کنیم که چطور و چگونه راه را برای پیشرفت خودمان هموار کنیم. همه اینها نیاز به دیالوگ(گفتگو) دارد. نیاز به این دارد که ما مدیریت کرده باشیم. تحت یک سیستم مدیریتی کار کرده باشیم و ظرفیت خودمان را برای به جامعوی شدن بالا برده باشیم. دانشگاه مقدمه ای است. امام هم که گفت«دانشگاه که اصلاح شود، مملکت اصلاح می شود» منظورش همین بود که مدیران فردا از دل همین دانشگاهها بیرون می آیند. با فعالیت های فرهنگی و مدیریتی و اجرایی در دانشگاه خودتان را برای آینده آماده کنید.

هوای دوستانتان را داشته باشید

در حدیث از ائمه معصوم ما آمده است که  «خداوند از حق الناس نمی گذرد». شاید وقتی به این مسئله فکر کنید بگویید چرا این قدر حق الناس(حقوق مردم) در اسلام از اهمیت برخوردار است؛ جوابش ساده است: اگر خدا از حق محض خود بگذرد از لطف اوست، اما در مورد حق الناس پای دیگری در میان است و اگر او نگذرد، بدون احقاق حق عدالت اجرا نشده است. شما در دانشگاه، در خوابگاه، در سرویس، در سلف و در محیط شغلی و...با دیگرانی مواجه اید، که مثل شما حقوقی دارند و دوست دارند همانطوری که شما دوست دارید؛ حقوقشان تضییع نشود و با احترام باآنها برخورد شود. همان داستانی که در کتابهای ابتدایی داشتیم؛ هرچه برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسند. محیط خوابگاه محیط دارایی های مشترک است. علاوه بر این دارایی ها وسایل شخصی افراد نیز هست که نباید بدون اجازه مورد استفاده قرار بگیرد. آنقدر حق دوستتان مهم است که گفته اند؛ غذایی را که خودتان به سلامتش شک دارید، به دیگران تعارف نکنید. اما از همه حقوق مهم تر «حفظ آبرو»ی دوست و همکلاسی و هم خوابگاهی تان است؛ هوای دوستانتان را داشته باشید.

بی سوادها و استفاده از اینترنت

زیاد شنیده اید این جمله را که «بیسواد است کسی امروزه روز از اینترنت و شبکه های اجتماعی آگاهی و اطلاع کامل نداشته باشد». فارغ از درست و غلط بودن این تعبیر، اجتناب ناپذیر بودن نیاز امروز به فضای مجازی و اینترنت برای همه مبرهن است. معمولا در هر دانشکده فضایی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد که در آن راحت تر به اینترنت دسترسی داشته باشند، خوابگاه ها هم معمولا دارای شبکه های اینترنت هستند.

شاید آشنا نبودن به زبان انگلیسی، مشکلی باشد که دانشجویان برای ارتقاء خود در این بخش باید از همین فردا دست به کار شوند. چرا که بیشتر مقالات علمی و روز دنیا در فضای مجازی به زبان رسمی منتشر می شود. البته دنیای اینترنت الزامات دیگری هم دارد. استفاده به اندازه و درست از هر پیدیده جدید . جدید تر، کاری است که بیشتر اساتید و پزشکان متخصص نیز آنطور عمل می کرده اند. در میان نمونه های موفقی هستند که شما حتما آنها را در دانشگاه خواهید دید. افرادی که همیشه از فناوری های نوین نهایت استفاده کرده اند و این فناوری ها آنها را مسحور خود نساخته است.

صد ها فرشته بوسه بر آن دست می زنند

احتمالا سریال دکتر قریب را دیده اید. هر پزشکی از اینکه یکی از هم صنفی های دکتر قریب است به خود می بالد. اگرچه اساتید و متخصصین بسیاری نیز مانند این شخصیت بزرگ هستند که خدمات گسترده ای در پزشکی و برای مردم داشته اند، شاید گمنامی شان باعث شده است تا از انرژی فوق العاده ای که برای مردم گذاشتند، مطلع نباشیم، اما هرکدام از آن ها الگوهای خوبی برای ما هستند. قرآن هم به ما می گوید که همیشه دنبال اسوه های حسنه باشیم و به خاطر همین پیامبر مکرم اسلام (ص) را به عنوان الگوی «اسوه حسنه» معرفی می نماید.

می گویند: پیامبر ما خیلی بیشتر از روشهای دیگر،  با خلق خوب و خوشرویی با مردم، قلب آنها را تسخیر می کرد. بودند افرادی که پیش از اینکه اسلام بیاورند، به خاطر همین خلق و خوی خوش مجذوب وی می شدند و در رکاب رسول ا... می جنگیدند و بعد از کشته شدن پیامبر آنها را شهید خطابشان می کرد.  مردمی بودن و برای مردم کار کردن انسان را بالا می برد، آنقدر که فرشتگان بوسه بر دستش می زنند: صد ها فرشته بوسه بر آن دست می زنند، کز کار خلق یک گره بسته واکنند. بنی آدم اعضای یکدیگرند را هم خودتان خوب بلدید...

چنین اساتیدی را باید روی سر گذاشت

سالها پس از فوت آیت الله شاه آبادی، امام خمینی هرگاه نام او به میان می آمد، منقلب می شد و می گفت: «شیخ عارف کامل ـ روحی فداه ». امام هفت سال دوزانو بر بر سر درس استاد خود می نشست و در عبارتی دیگر درباره آیت الله شاه آبادی می گوید: "شیخ بزرگوار ما به حقیقت حقِ حیاتِ روحانی به این جانب داشت که با دست و زبان از عهده‌ی شکرش بر نمی‌آیم". دانشگاه را با دانشجویان و اساتیدش می شناسند. اساتیدی که با حوصله برای دانشجویانشان وقت می گذارند و دانشجویانی که حق درس استاد را ادا می کنند. خوب درس می خوانند و خوب تحصیل می کنند.

دانشجویانی که در کلاسهای مختلف  استاد خود را همراهی می کنند، می بینند که استاد برای اینکه آنان به خوبی  آگاهی پیدا کنند، چقدر زحمت می کشند. خیلی ها به خاطر سوالهای مکرر دانشجویانشان دیر به خانه می رسند. از خانه و خانواده می زنند تا برای دانشجویان خود کم نگذارند. چنین اساتیدی را باید روی سر گذاشت، احترام که جای خود دارد.

همکلاسی باشید

جلال آل احمد، در کتاب غربزدگی با طرح مسئله تغییر روابط خانوادگی و خویشاوندی در غرب یک مثال می آورد. جلال معتقد است، در ینگه دنیا برای اینکه کارکرد خانواده را تغییر دهد، رابطه پدر و فرزندی یا مادر و فرزندی را به رابطه ای شبیه «دو دوست» تقلیل داده اند و حالا چند سالی است در ایران هم به غلط و اشتباه خیلی ها به تقلید از تمدن ناقص آنور می گویند: ما پدر و پسر، یا مادر و دختر، با هم دوست هستیم. این در حالی است که رابطه پدر و مادر با فرزند خیلی قوام دار تر و ارزشمند تر از رابطه «دو دوست است». حالا که از سد(به معنای واقعی کلمه) کنکور گذشته اید و به دانشگاه آمده اید، فضای متفاوتی را پیش رو خواهید داشت که شاید تا به حال تجربه اش هم نکرده اید. حضور خانمها فضای دانشگاه را متفاوت کرده است. جامعه شما را به عنوان نیروی فعال پس از حضور در دانشگاه می خواهد و خودتان بیش از همه به آرامشی برای رسیدن به این مهم احتیاج دارید. به قاعده جلال، به رابطه های خوب فکر کنید. «همکلاسی بودن» رابطه ارزشمندی است که می تواند شما را رشد دهد و به خواسته های عالی ترتان برساند. رابطه ارزشمند«همکلاسی بودن» را تقلیل ندهید!

مرتبط ها