کد خبر: 199706

آیا دانشگاه‌ها از این طرح استقبال می‌کنند؟

اسکان تابستانی خوابگاه‌های دانشجویی در قبال کار

بر همین اساس به نظر می‌رسد اجرای طرح فوق در دانشگاههای سراسر کشور، فواید بسزایی برای جامعه دانشگاهی و دانشجوی کشور داشته باشد؛ دانشجویانی که برای ورود به بازار کار آماده می‌شوند، بی آنکه به درس و تحصیلشان لطمه‌ای وراد شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: در شرایطی که فشار اقتصادی، پرداخت اجاره‌بهای خوابگاه‌ها را نیز برای دانشجویان و خانواده‌های آنان سخت و دشوار کرده است، دانشگاه تهران در اقدامی جالب، این هزینه سنگین را سهل الوصول کرد.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشگاه تهران در قبال اسکان دانشجویان در فصل تابستان، از آنها خدمات می‌گیرد.

توضیحاتی درباره این طرح
دانشجویان دانشگاه تهران در قبال اسکان تابستانی در خوابگاه، باید در واحدهای مختلف معاونت فرهنگی اداره کل خوابگاه‌ها کار کنند.(اینجـــــــا)

این تصمیم دانشگاه تهران با توجه به تورم نرخ‌های دانشگاهی که ترم گذشته گریبانگیر دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور شده بود، می‌تواند نمونه‌ای برای اجرا در سایر دانشگاهها باشد. اوایل ترم قبل(مهرماه) بود که دانشجویان به یکباره با افزایش شهریه‌ها موجه شدند و فرصت زیادی برای تهیه آن تا پیش از انتخاب واحد نبود، به همین دلیل نیز بسیاری از دانشجویان با مشکل مواجه شدند.

مشکلات اقتصادی یکسال اخیر دانشجویان
این روند اما در ترم بعد نیز(بهمن ماه) ادامه پیدا کرد و علاوه بر افزایش شهریه‌ها، دانشجویان با معضل جدیدی تحت عنوان پرداخت یکباره شهریه ثابت ترم تحصیلی روبرو شدند. پیگیری در برخی از دانشگاهها جواب داد و مسئولان قانع شدند اما مسئولین و هیئات امناء بسیاری از دانشگاههای دیگر راضی به راه آمدن با جیب و اوضاع نامناسب اقتصادی دانشجویان نشدند و این موضوع فیصله پیدا نکرد.

هرچند این مشکل متوجه دانشجویان شهریه پرداز است اما باید در نظر داشت که 85 درصد از دانشجویان کشور، شهریه‌پرداز هستند؛ دانشجویان دانشگاه آزاد، پیام‌نور، غیر انتفاعی، پردیس‌های پولی، دانشجویان شبانه و سنواتی، همه و همه در زمره دانشجویان شهریه پرداز قرار می‌گیرند که نمی‌شود در چنین تصمیم‌گیری‌هایی آنها را در نظر نگرفت.

مزیت‌های این طرح
کسب تجربه: بر همین اساس به نظر می‌رسد اجرای طرح فوق در دانشگاههای سراسر کشور، فواید بسزایی برای جامعه دانشگاهی و دانشجوی کشور داشته باشد؛ دانشجویانی که برای ورود به بازار کار آماده می‌شوند، بی آنکه به درس و تحصیلشان لطمه‌ای وراد شود.

سابقه کار: از طرفی سابقه کار هرچند کوتاه مدت اما به درد آینده هر کدام از دانشجویان برای طی مراحل استخدام می‌خورد.

هزینه رایگان خوابگاه: هزینه خوابگاه برای ترم تابستان یا حتی اسکان و انجام کار تحقیقاتی و پروژه‌های درسی یا نوشتن پروپزال برای پایان نامه و به طور کلی هرگونه فرآیند پژوهشی دیگر، با این طرح رایگان می‌شود و می‌تواند به عنوان یک کمک مادی و معنوی، ذهن دانشجو را با فراغت بیشتری متوجه به فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی کند.

جبران بازدهی کم فصل گرما: این در حالی است که کاهش بازدهی نیروی کار دانشگاه در فصل گرما، می‌تواند توسط کادر دانشجویی برطرف شود.

حال باید منتظر ماند و دید که این طرح خلاقانه دانشگاه تهران، توسط کدام دانشگاه ها مورد استقبال قرار می‌گیرد؛ هرچند برای اولین سال، با توجه به برنامه ریزی برای تهیه زیرساخت مناسب، انتظاری برای سال اول نمی‌رود از سال آینده باید منتظر بازخوردهای این طرح در تصمیمات سایر دانشگاهها نسبت به اسکان تابستانی دانشجویان بود.

مرتبط ها