خبرنامه دانشجویان ایران: «انتخاب رشته بر اساس علاقه»؛ این توصیهای است که دانش آموزان بلااستثنا بعد از مراجعه به هر دفتر مشاوره، آن را میشنوند اما سیستم جدید هدایت تحصیلی آموزش و پرورش، سبک متفاوتی را ارئه کرده است که این توصیه در آن نمیگنجد!
به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانش آموزانی که بعد از نه سال تحصیل، برای آینده خودشان دورنمایی را چیدهاند و به امید توصیههای والدین، معمان و مشاوران تحصیلی به رشتهای علاقه پیدا کردهاند، به یکباره با برگه هدایت تحصیلی اجباری آموزش و پرورش مواجه میشوند.
آموزش و پرورش تاکنون عنوان یکی از پرحاشیهترین وزاتخانههای دولت دهم را به خود اختصاص داده است و همین حواشی، وزارت فانی را تا مرز استیضاح برد و برگرداند.
اما حالا دوباره ماجرای جدیدی در آموزش و پرورش سر باز کرده است؛ "اجبار در انتخاب رشته" کلید واژهای است که این روزها در دهان تمام خانوادههای دانشآموزانی که پایه نهم را تمام کردهاند میچرخد.
برخی میگویند اگر بالاجبار باید به رشتهای خاص برویم، دیگر «انتخاب»رشته معنایی ندارد؛ اگر هم باید انتخاب رشته کنیم، پس دیگر اجبار بی معنی است.
وقتی معدلهای بالای 19 و حتی در مورادی 20 به رشتههای فنیحرفهای و کاردانش هدایت میشوند، بارزترین نقص سیستم جدید هدایت تحصیلی برای انتخاب رشته دانش اموزانثی پایه نهم، خود را نشان میدهد.
ظاهرا آزمونی تحت عنوان «رغبت» در بین دانش آموزان برگزار شده و مبنای تحمیل رشته به آیندهسازان کشور شده است. در این میان ولی دست دانش آموزان و خانوادههای آنها به هیچ جا بند نیست و انگار محکوم به پذیرش رای آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل در رشتهای باشند که ممکن است علاقهای به آن نداشته باشند.
انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان بر اساس ملاک هایی که در آیین نامه مربوطه مطرح شده است در پایان دوره اول متوسطه انجام می شود که شامل این موارد است: نمرات درسی با ۳۵ امتیاز و امتیازات مشاورهای با ۶۵ امتیاز که جزییات آن نیز بدین صورت است: نظر والدین با ۵ امتیاز، نظر مشاوران مدارس با ۱۰ امتیاز، نتایج آزمونهای استعدادسنجی با ۳۰ امتیاز، نمرات تحصیلی دانشآموز با ۳۵ امتیاز و نظر معلمان ۱۰ امتیاز و نظر دانشآموز ۱۰ امتیاز.
اگر در سال های گذشته انتخاب رشته تحصیلی از سوی مشاوران به دانش آموزان تحمیل می شد و دانش آموزان مجبور می شدند با سکوت این انتخاب را قبول کنند اما امروز شرایط تغییر کرده است و دانش آموزان آگاه تر از سال های گذشته نسبت به انتخاب رشته تحمیلی اعتراض نشان می دهند و صدای خود را از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه ها به گوش مسئولان می رسانند.
هرچند انتخاب رشتههای علوم انسانی، فنیحرفهای یا کاردانش به منزله توان ذهنی و تحصیلی پایین نیست و هر دانشآموزی دوست دارد بر اساس علاقهاش انتخاب کند، بر همین اساس نیز ارجاع اجباری دانشآموزانی با نمره یا معدل پائین به این رشتهها، احتمالا آینده تحصیلی دانشآموزی که به رشته دیگری علاقه دارد را تحت الشعاع قرار میدهد.
از طرفی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفته است که بعد از تعطیلات تابستانی مجلس، بررسی موضوع هدایت تحصیلی دانشآموزان و مشکلات مربوط به آن، مورد بررسی قرار میگیرد.
میرحمایت میرزاده در خصوص «هدایت تحصیلی دانشآموزان ورودی پایه دهم و مشکلات مربوط به آن»، اظهارداشت: به نمایندگان نیز خبرهایی مبنی بر وجود مشکلاتی در هدایت تحصیلی دانشآموزان رسیده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: همان روزی که نظام آموزشی 3-3-6 ایجاد شده و مقداری در آن عجله شد، باید پیشبینی میشد که چنین اتفاقی صورت میگیرد.
به هر حال روند انتخاب رشته تحصیلی دانشآموزان پایه نهم از 22 تیرماه سال جاری بهگونهای آغاز شد که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد، اکنون دانشآموزان تنها 2 هفته فرصت دارند تا به مدارس و مشاوران رشته تحصیلی مراجعه کرده و فرآیند انتخاب رشته و ثبتنام خود را انجام دهند، با این حال باید منتظر ماند و دید سرانجام این اعتراضها به کجا رسیده و آیا نتیجه خواهد داشت یا خیر.