کد خبر: 210408

دانشجویان سال‌های گذشته همچنان بلاتکلیفند؛

وزارت علوم رشته‌های مصوب دانشگاه آزاد را فقط برای امسال و سال‌های آینده اعلام کرد

وزارت علوم در تازه‌ترین به روز رسانی رشته‌های مصوب دانشگاه آزاد، رشته‌هایی را برای مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد مصوب کرده است ولی در عنوان این رشته‌ها اعلام شده که فقط برای سال تحصیلی ۹۵-۹۶ و پس از آن است.

خبرنامه دانشجویان ایران: وضعیت رشته‌های غیرمجاز دانشگاه آزاد، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه را در نگرانی فرو برده است به طوریکه وزارت علوم حتی برای برخی از این فارغ‌التحصیلان، تائید استعلام مدارک نیز انجام نمی‌دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس، البته در این زمینه ضد و نقیض‌هایی وجود دارد که همگی حکایت از ناهماهنگی بین دو نهاد دانشگاه آزاد و وزارت علوم دارد، هرچند این مسئله در مصاحبه‌ها نفی می‌شود.

وزیر علوم تاکید دارد که هیچگاه نگفتیم مدارک دانشگاه آزاد بی اعتبار است ولی آنچه در عمل و در رابطه با تائید استعلام‌ها می‌بینیم این است که برخی مدارک دانشگاه آزادی‌ها تائید نمی‌شود.

وزیر علوم می‌گوید: این کدرشته محل‌ها در حال بررسی و تائید است، وزارت علوم بر اساس تصمیم شورایعالی انقلاب فرهنگی عمل می‌کند و تصمیم شورا این بوده که یک کمیته مشترک برای بررسی رشته‌های دانشگاه آزاد تشکیل شود.

به گفته فرهادی، بسیاری از رشته‌های دانشگاه آزاد بررسی و درصورت بدون نقص بودن تصویب شده است.

وزیر علوم در رابطه با تائید استعلام‌ها نیز گفته است که مدارک سال‌های گذشته تائید می‌شود.

ولی وزیر در رابطه با تائید استعلام مدارک فعلی پاسخی نمی‌دهد و جواب این مسئله را به معاون خود می‌سپرد.

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم نیز با تشریح روند استعلام مدارک از سوی اداره کل دانش آموختگان می‌گوید: این روند به این صورت است که هر مدرکی که از یک واحد به ما ارائه می‌شود ما آن را با لیست واحدهای تأیید شده شورای گسترش آموزش عالی مطابقت می‌دهیم و اگر نام آن واحد در لیست واحدهای مورد تأیید بود استعلام صورت می‌گیرد.

وی در رابطه با تائید یا عدم تائید استعلام مدارک دانشگاه آزاد در رشته‌های غیرمجاز می‌گوید: ما مشکل خاصی با استعلام مدارک هیچ دانشگاهی نداریم ولی ممکن است نام یک واحد در لیست واحدهای مورد تأیید شورای گسترش آموزش عالی وجود نداشته باشد که در این صورت اداره کل دانش‌آموختگان نمی‌تواند این مدارک را تأیید کند.

دوباره مسئله برمی‌گردد به همان شورای گسترش آموزش عالی و تائید رشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد.

مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم از تصویب تعداد زیادی از رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد خبر می‌دهد ولی می‌گوید جزئیات آن را باید از مسئولان دانشگاه آزاد بپرسیم و توضیحی در رابطه با چگونگی رشته‌های مصوب نمی‌دهد.

ولی در عنوان فهرستی که از رشته‌های مصوب دانشگاه آزاد بر روی سایت وزارت علوم قرار گرفته است نوشته شده: «رشته‌های مصوب جدید مقطع دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد منحصرا برای ورودی‌های سال تحصیلی 96-95 و پس از آن.

حال این سوال مطرح است که دانشجویان و دانش‌آموختگان ورودی سال‌های گذشته در چه وضعیتی هستند و تکلیف مدارکشان چه می‌شود؟

در تماس‌های متعدد با مسئولان دانشگاه آزاد برای اطلاع از پاسخ این سوال به جایی نرسیدیم و امیدواریم مسئولان دانشگاه آزاد به زودی مشروحی از جزئیات رشته‌های مصوب خود را بیان کنند تا حداقل دانشجویانی که میلیون‌ها تومان هزینه کرده‌اند تکلیف خود را بدانند.

مرتبط ها