کد خبر: 227511

هشدار دانشجویان به دبیرکل سازمان ملل: هیچ اقدامی علیه قانون‌شکنان جهانی انجام ندادید

مسئله‌ی نیجریه فرصتی است تا سازمان ملل متحد بتواند با اقدامات مناسب برای حمایت از حقوق مظلومان، مانند تعیین گزارشکر ویژه‌ی حقوق بشر برای نیجریه، بخشی از اعتبار از دست رفته‌‌ی خود را بازیابد و در جهت آرمان‌ها و اهداف بیانیه‌ی حقوق بشر گامی مفید بردارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: 27 دفتر انجمن اسلامی از دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به انفعال این سازمان بین المللی در برابر اقدامات خصمانه قانون شکنان جهانی هشدار دادند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  در بخش مهمی از این نامه آمده است: مسئله‌ی نیجریه فرصتی است تا سازمان ملل متحد بتواند با اقدامات مناسب برای حمایت از حقوق مظلومان، مانند تعیین گزارشکر ویژه‌ی حقوق بشر برای نیجریه، بخشی از اعتبار از دست رفته‌‌ی خود را بازیابد و در جهت آرمان‌ها و اهداف بیانیه‌ی حقوق بشر گامی مفید بردارد.

متن کامل این نامه را در ادامه می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

دبیر کل محترم سازمان ملل متحد
آقای «آنتونیو مانوئل دی الیویرا گوترس»

سازمان ملل متحد به سال ۱۹۴۵، و پس از فجایعی که جنگ جهانی دوم بر سر بشریت آورد، با نام «حقوق بشر» و ممانعت از وقوع‌ جنایات مشابه در جهان تأسیس شد.

اعلامیه ی حقوق بشر نیز صراحتا در همین راستا تبیین شده است، که تمام انسان ها را دارای حرمت ذاتی و حقوق برابر و سلب ناپذیر، از جمله آزادی، عدالت و صلح می داند.

آن چنان که در بندهای ۱ و ۳ ، آزادی، برابری و امنیت را حق تمام ابناء بشر می خواند؛ در بند ۵ شکنجه، آزار و مجازات غیرانسانی را محکوم کرده، و در بند ۷ همگان را محق پاسداری و حمایت در برابر هرگونه تبعیض می داند.

آزادی و عدالت، که از برجسته ترین مفاهیم مورد اشاره ی این اعلامیه است، دو نیاز بنیادین بشریست که تحقق آن‌دو، همتی مضاعف می طلبد.

حوادثی که از سال ۲۰۱۵ و به دنبال حمله ای خونین در غرب آفریقا و در سرزمینی بنام «نیجریه» رخ می دهد، تأثربرانگیز و در عین حال نگران کننده است.

ارتش نیجریه، مردم بی گناه این کشور را بدون جرم اثبات شده، در مراسم های مذهبی و به بهانه های مختلف کشته و می سوزاند.

در ماه هایی که در آیین مسلمانان ماه حرام است، دست به کشتار و خونریزی می زند. مدرسه ها، مساجد و بیمارستان هایشان را تخریب و با خاک یکسان می کند. بناها را به آتش می کشد و اجساد مردگان را، بی رحمانه تکه تکه کرده و در گورهای دسته جمعی می افکند.

این جنایات هولناک، قلب هر انسان آزاده ای را به درد آورده و روانش را مالامال از رنج و اندوه می کند.

اخیرا نیز ارتش نیجریه، عالم دینی این کشور بنام «شیخ ابراهیم زکزاکی» را با اتهام هایی که هرگز اثبات نشد، تحت تعقیب و آزار و شکنجه قرار داده، و فرزندان او را به قتل رسانده است. مردی خیرخواه و معنوی که کوچک ترین آزاری به هیچ کس نرسانده؛ تنها جرم او دعوت به عزت نفس، معنویت و آزادگیست. اکنون شاهدیم که با وجود حکم دادگاه عالی نیجریه، مبنی بر آزادی وی پس از ۴۵ روز و اتمام موعد مقرر، هنوز در اسارت به سر می برد. دولت نیجریه نیز، وقیحانه با تمسک به اتهامات دروغین به وی، از آزادی ایشان امتناع کرده، و به علت عدم رسیدگی به مشکلات جسمی شیخ زکزاکی، وضع سلامتی وی در هاله ای از ابهام قرار دارد.

اکنون هر ذهن حقیقت جویی از خود می پرسد سازمان ملل متحد که به بیان روشن خود، حامی حقوق و کرامت انسان هاست، چرا تاکنون اقدام مؤثری در این زمینه انجام نداده است؟ آیا جز این است که انسان ها فارغ از رنگ و نژاد و آیین، در خلقت باهم برابرند‌؟ آیندگان ما را چگونه قضاوت خواهند کرد اگر با سکوت خود به این نفاق مشروعیت دهیم؟ چگونه می توان نگران پناهندگان، گرسنگان و بیماران بود، اما مقابل ظلمی چنین آشکار، عکس العمل قاطعی نشان نداد؟ در حالی که برجسته ترین شعار، حقوق برابر انسان هاست.

ما دانشجویان و آزادی خواهان جهان، بر این مسئله تاکید داریم که سازمان ملل با وجود داعیه‌ی آزادی و عدالت، هنوز هیچ اقدام قاطع و اعتمادسازی علیه قانون‌شکنان جهانی که حقوق طبیعی انسان‌ها را زیر پا می‌گذارند انجام نداده است.

مسئله‌ی نیجریه فرصتی است تا سازمان ملل متحد بتواند با اقدامات مناسب برای حمایت از حقوق مظلومان، مانند تعیین گزارشکر ویژه‌ی حقوق بشر برای نیجریه، بخشی از اعتبار از دست رفته‌‌ی خود را بازیابد و در جهت آرمان‌ها و اهداف بیانیه‌ی حقوق بشر گامی مفید بردارد.

منتظر پاسخ عملی شما هستیم.

جمعی از تشکل های دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران
 
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی 
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی شیراز 
انجمن اسلامی دانشجویان سیستان و بلوچستان
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل ع.پ. شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان صنعتی خاتم الانبیا(ص)
انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی رفسنجان
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه هرمزگان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تفرش
انجمن اسلامی دانشجویان آیت الله بروجردی
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه قم(پردیس خواهران)
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل پیام نور خوراسگان
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا
انجمن اسلامی دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران (١٣۶٣)
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم
انجمن اسلامی دانشجویان تربیت مدرس
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ازاد ایذه
انجمن اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان

مرتبط ها