کد خبر: 236450

حضور یک استاد به‌ازای هر 52 دانشجومعلم

رئیس اداره آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه گفت: به‌ ازای هر 52 دانشجو، یک استاد در دانشگاه فرهنگیان حضور دارند و اساتید هیأت علمی هم باید با تعریف وزارت علوم تبدیل وضعیت شوند.

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس اداره آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه گفت: به‌ ازای هر 52 دانشجو، یک استاد در دانشگاه فرهنگیان حضور دارند و اساتید هیأت علمی هم باید با تعریف وزارت علوم تبدیل وضعیت شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس،‌ علی اللهیار ترکمن رئیس اداره آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه در برنامه پرسشگر، اظهار داشت: اهداف آموزشی را معلمان محقق می‌کنند و هرچه برای آنها تلاش کنیم باز هم کم است.

وی افزود: ما در سال 90 که دانشگاه فرهنگیان را تشکیل دادیم ابزار لازم برای فعالیت آن را فراهم نکردیم و سه دانشگاه تخصصی تربیت معلم در سبزوار،‌ تبریز و تهران که با قدمت و امکانات و اساتید خوب بودند را نادیده گرفتیم.

اللهیار اضافه کرد: اگر آن سه دانشگاه به پردیس دانشگاه فرهنگیان تبدیل می‌شدند ما سه دانشگاه جامع داشتیم اما متأسفانه به امکانات محدود تربیت معلم بازگشتیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: اکنون در مضیقه امکانات در دانشگاه فرهنگیان به سر می‌بریم، 51 هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه وجود دارد اما تنها 700 استاد با 100 هیأت علمی در این دانشگاه فعال هستند.

وی با بیان اینکه نسبت هیأت علمی به غیر هیأت علمی را در دانشگاه فرهنگیان باید اصلاح کنیم، گفت: در ازای هر 52 دانشجو یک استاد داریم و اساتید هیأت علمی هم باید با تعریف وزارت علوم تبدیل وضعیت شوند.

اللهیار با اشاره به کارمند بودن تمام دانشجو معلمان از بدو ورود، گفت: دو دسته کسر از حقوق دانشجو معلمان صورت می‌گیرد که یکی از آنها مثل بیمه و بازنشستگی سایر کارمندان است و دیگری برای ارائه خدمات خوابگاهی مطابق قانون متعهدین خدمت است که این کسر تا 45 درصد حقوق صورت می‌‌گیرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: 75 میلیارد تومان هزینه غذای دانشجویان دانشگاه است که 24 میلیارد تومان آن را دولت و 51 میلیارد تومان از درآمدهای اختصاصی دانشگاه تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: شبانه‌روزی بودن دانشگاه در هیچ قانونی نیامده و طی استعلامی که از کمیسیون معین شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است، این دانشگاه شبانه‌روزی اعلام شده است.

اللهیار در بیان راه حل مشکلات دانشگاه فرهنگیان،‌ اظهار داشت: باید از مجموعه ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور استفاده شود و با تقسیم وظایف از امکانات آنها هم برای دانشگاه فرهنگیان سود ببریم.

رئیس اداره آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: باید تبادل امکانات در دانشگاه فرهنگیان صورت بگیرد تا بتوانیم برای آنها طرح تعریف کنیم و اصلاح بهبود ساختار اداری و نحوه به کارگیری نیروی انسانی راه‌حل دیگر برون رفت از مشکلات این دانشگاه است.

مرتبط ها