کد خبر: 240280

معرفی رشته «پرورش میوه‌های دانه‌دار و دانه‌ریز»

فارغ‌التحصیلان رشته «پرورش میوه‌های دانه‌دار و دانه‌ریز» می‌توانند با تأسیس واحدهای کوچک باغداری یا گلخانه و مزارع شخصی کوچک به صورت خوداشتغالی به فعالیت بپردازند.

خبرنامه دانشجویان ایران: فارغ‌التحصیلان رشته «پرورش میوه‌های دانه‌دار و دانه‌ریز» می‌توانند با تأسیس واحدهای کوچک باغداری یا گلخانه و مزارع شخصی کوچک به صورت خوداشتغالی به فعالیت بپردازند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس،‌ رشته «پرورش میوه‌های دانه‌دار و دانه‌ریز» در زمینه کشاورزی از گروه کشاورزی و غذا قرار دارد.

*معرفی رشته
رشته مهارتی پرورش میوه‌های دانه‌دار از رشته‌های کشاورزی شاخه کاردانش گروه امور باغی است.

این رشته برای آموزش نیروی انسانی ماهر و آموختن مهارت‌های لازم در زمینه پرورش میوه‌های دانه‌دار ایجاد شده است تا بتواند عملیات کشاورزی مربوط به محصولات زراعی و باغی را براساس یافته‌های جدید علمی انجام دهد و بیشترین بازدهی و محصول را در باغات و مزارع در بهره‌گیری از منابع به دست آورد.

*سطح آموزشی مهارت‌ها
در مجموع رشته‌های امور باغی شاخه کاردانش، هنرجویان به کسب مهارت در زمینه‌های تولید و پرورش میوه‌های دانه‌دار و هسته‌دار، خرما، مرکبات، میوه‌های دانه ریز و پسته، کشت گیاهان گلخانه‌ای جالیز، قارچ خوراکی و پرورش سبزی، پرورش گل و گیاهان آپارتمانی و... می‌پردازند.

مهارت‌های مورد نیاز این رشته شامل باغبانی عمومی (تشخیص انواع خاک، آماده‌سازی زمین، کاشت، داشت، آبیاری، کنترل آفات، هرس، رانندگی تراکتور و تیلر) و مهارت‌های تخصص در خصوص تولید و پرورش درختان دانه‌دار مانند سیب، به و گلابی است.

* آینده تحصیلی و شغلی
1ـ فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان‌ها یا ارگان‌ها و یا شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها، سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، سازمان پارک‌ها و فضای سبز و سازمان محیط زیست و یا با تأسیس واحدهای کوچک باغداری، یا گلخانه و مزارع شخصی کوچک به صورت خوداشتغالی به کار و فعالیت بپردازند.

2ـ فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در رشته‌های مرتبط با مهندسی کشاورزی گرایش باغبانی در سطح آموزش عالی ادامه تحصیل دهند.

* ساعت آموزش
رشته «پرورش میوه‌های دانه‌دار و دانه‌ریز» دارای 111 ساعت آموزش است که شامل 42 ساعت شایستگی‌های عمومی، 2 ساعت شایستگی‌های پایه، 58 ساعت شایستگی‌های فنی و 9 ساعت شایستگی‌های غیرفنی است.

استاندارد مهارت و درس این رشته شامل «زیست‌شناسی متشکل از 2 واحد نظری»، «باغبانی عمومی(نوع ۲) متشکل از 8 واحد نظری و 18 واحد عملی»، «تولید و پرورش درخت گلابی متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «تولید و پرورش درخت به متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «تولید و پرورش درخت سیب متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «تولید و پرورش مو متشکل از 2 واحد نظری و 3 واحد عملی»، «تولید و پرورش انار متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی»، «تولید و پرورش انجیر متشکل از یک واحد نظری و 2 واحد عملی» و «کارورزی متشکل از 4 واحد عملی» است.

مرتبط ها