کد خبر: 241496

نمایشگاه الکامپ سال ۹۶ در حال برگزاری؛

جای خالی دانشگاه‌ها در نمایشگاه الکامپ امسال

با وجود حضور بزرگترین شرکت های و موسسات جهانی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات، حضور کمرنگ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایرانی، در این نمایشگاه کاملا قابل لمس بود. از بین 363 شرکت داخلی، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تنها نماینده وزارت علوم در این نمایشگاه بود.

به گزارش خبرنگار صنفی_آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نمایشگاه بین المللی الکامپ 2017 به همت سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و به منظور عرضه کالا و خدمات گوناگونی مانند سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات الکترونیک، ماشین آلات اداری، اینترنت و شبکه های اطلاع رسانی، امنیت و شبکه، آنتی ویروس، لپ‌تاپ، تبلت، تلفن همراه، وب سایت ، وبلاگ و... برگزار شد.

فضای گرم نمایشگاه و نگاه سرد مسئولین
اما نمایشگاه امسال دو تفاوت مهم و اساسی با نمایشگاه های سال گذشته داشت. اول اینکه بر خلاف سنت گذشته که نمایشگاه در اواخر آذر برگزار می شد، امسال از برف و باران سال های پیش نبود و نمایشگاه در گرم‌ترین ماه سال برگزار شد.این شدت گرما برای مراجعین بسیار اذیت کننده بود که این به نوبه خود تغییری عجیب در عرصه برگزاری نمایشگاه بود، گویا برخی مدیران با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی که بازدیدکننده زیادی دارد در زمان معتدل بودن هوا مخالفت جدی دارند.

اما نکته مهمتر اینکه در گذشته این رویداد بین المللی بزرگ طی یک مراسم رسمی با حضور وزیر ارتباطات و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افتتاح می شد و مدیران دولت اولین بازدیدکنندگان این نمایشگاه بودند که این خود نشان از اهمیت این نمایشگاه بین المللی داشت. اما امسال با وجود اینکه در روز جمعه نمایشگاه بازگشایی شد، نه از وزیر ارتباطات خبری بود، نه معاون علم و فناوری رئیس جمهور و فقط صرفا ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، نزدیک به 2 ساعت بعد از بازگشایی نمایشگاه در حالی که بسیاری از بازدید کنندگان نمایشگاه در حال ترک نمایشگاه بودند، جلوی دوربین خبرنگاران حاضر شد و با بریدن یک روبان ساده، سعی کرد به سوال خبرنگاران در خصوص علت عدم حضور مقام رسمی از سوی دولت پاسخ دهد. این نوع برخورد، نشان دهنده توجه کم مسئولین به این نمایشگاه تخصصی بین المللی است.

البته این بی‌توجهی به شکلی نیز قابل لمس بود زیرا به جای بها دادن به تولید کنندگان داخلی قالب غرفه های داخلی به فروشگاه ها و مراکز خدماتی اختصاص داده شد بود، به گونه ای بازاریابان شرکت های ارائه دهنده اینترنت و اپراتورهای های تلفن همراه جهت ارائه سرویس های اینترنت و سیمکارت رایگان در سطح نمایشگاه به طور گسترده حضور داشتند. این حضور که چندین سال است، در نمایشگاه ادامه دارد، چهره ی نه چندان جالبی به این نمایشگاه تخصصی بین المللی داده بود.

جای خالی دانشگاه‌ها در نمایشگاه الکامپ
نمایشگاه الکامپ قرار است تا تاریخ 2 مرداد 1396 با حضور 363 شرکت داخلی و 37 شرکت خارجی از کشور های آلمان، آمریکا، اسپانیا، انگلستان، ایرلند، ایتالیا، تایوان، ترکیه، رومانی، روسیه، ژاپن، دانمارک، سوئد، سوئیس، چین، فرانسه، هلند، مکزیک، ویتنام و کره جنوبی به فعالیت خود ادامه می دهد.

اما با وجود حضور بزرگترین شرکت های و موسسات جهانی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات، حضور کمرنگ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ایرانی، در این نمایشگاه کاملا قابل لمس بود. از بین 363 شرکت داخلی، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تنها نماینده وزارت علوم در این نمایشگاه بود. این نمایشگاه می توانست بستر بسیار مناسبی برای معرفی تولیدات علم و فناوری جوانان دانشجوی ایرانی در عرصه جهانی باشد و راه صعب العبور عرضه محصولات ایرانی را در بازار جهانی را هموارتر کند؛ اما این امر محقق نشد.

نمایشگاه پولی
اما نکته قابل تحسین حضور پرشور بازدید‌کنندگان از ساعات آغازین اولین روز افتتاح این نمایشگاه بود. بازدید از این نمایشگاه برای عموم آزاد بوده و علاقه مندان به این نمایشگاه می توانند از جمعه 30 تیر الی دوشنبه 2 مرداد همه روزه از ساعت 10 صبح الی 18 از نمایشگاه بازدید کنند البته مشروط بر اینکه بلیط 20000 ریالی که از قسمت ورودی، نمایشگاه ارائه می شود را تهیه کنند، البته دانشجویان، دانش آموزان و دارندگان کارت منزلت در صورت ارائه کارت شناسایی مذکور از تهیه بلیط معاف می باشند.

مرتبط ها