کد خبر: 294417

همسایگان دانشگاه تهران بعد از سال‌ها اعتراض این‌بار دست به دامان وزیر جدید شده‌اند؛

طرح توسعه بلای جان همسایگان شده است +تصاویر اختصاصی

افت شدید قیمت مسکن در منطقه،‌ جلوگیری از نوسازی ساختمان‌های محدوده، تهدید مالکیت خصوصی ساکنان و سلب آسایش ساکنان به وسیله اجاره املاک به شرکت‌ها از جمله مشکلاتی است که ساکنان این محدوده با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند و خواستار رفع فوری آنها هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صبح امروز جمعی از همسایگان و مجاوران مسکونی دانشگاه تهران با در دست داشتن پلاکاردها و بنرهای اعتراضی مقابل وزارت راه و شهرسازی دست به تجمع زدند.

براساس این گزارش، این افراد از وزیر جدید راه و شهرسازی خواستار لغو مصوبات طرح توسعه دانشگاه تهران شده‌اند.

طرح و توسعه دانشگاه تهران سال 82 مصوب شد که براساس این مصوبه قرار شد اطراف دانشگاه تهران حد فاصل بلوار کشاورز، خیایان کارگر، خیابان انقلاب و خیابان وصال آزاد سازی شود. دولت وقت به مدت دو سال برای طرح و توسعه دانشگاه تهران اعتبار اختصاص داد و تا حدود 30 درصد هم زمین های اطراف دانشگاه خریداری شد اما بعد از مدتی در زمان ریاست فرهاد رهبر بر دانشگاه تهران، طرح توسعه دانشگاه تعطیل شد و دولت نیز دیگر بودجه ای اختصاص نداد. بعد از سال‌ها توقف اما این طرح توسعه بار دیگر در دوره ریاست  فرجی دانا بر وزارت علوم تحقیقات و فناوری که خود مدتی ریاست دانشگاه تهران را داشته و خود از طرفداران این طرح است آغاز شد.

طرح توسعه دانشگاه تهران چندسالی است به دلیل مسائل مالی مسکوت مانده و قرار است دانشگاه تهران محدوده‌ای حدفاصل وصال از شرق، کارگر از غرب، بلوار کشاورز از شمال و خیابان انقلاب از جنوب را دربرگیرد، به‌همین خاطر محدودیت‌های عجیبی سر راه ساکنان این محل قرار داده شده است؛ محدودیت‌هایی که به گفته مالکان، زندگی آنها را مختل کرده و حتی صدای دانشجویان نیز درآمده است.

بیش از 200 نفر از مالکان واحدهای مسکونی و تجاری محدوده دانشگاه تهران که در جریان اجرای طرح توسعه دانشگاه تهران مدعی هستند دچار ضرر و زیان‌های متعدد و متنوعی چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ اقتصادی شده‌اند، با امضا و ارسال نامه‌ای خطاب به روحانی، خواستار رسیدگی فوری به تقاضای خود و برطرف کردن مشکلات موجود در این خصوص هستند.

از دیگر مشکلاتی که همسایگان دانشگاه تهران به آن اعتراض دارند می‌توان به مواردی همچون از بین رفتن هویت فرهنگی و اجتماعی منطقه، افت شدید قیمت مسکن در منطقه،‌جلوگیری از نوسازی ساختمان‌های محدوده، تهدید مالکیت خصوصی ساکنان، سلب آسایش ساکنان به وسیله اجاره املاک به شرکت‌ها و افراد مختلف و ایجاد مزاحمت برای اهالی از سوی ساکنان خوابگاه‌های مستقر در محدوده اشاره کرد که ساکنان این محدوده با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند و خواستار رفع فوری آنها هستند.

بیشتر بخوانید// ۱۶ سال است مردم به خاطر طرح توسعه دانشگاه تهران گرفتار شده‌اند