به گزارش سرویس اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به مشکلات کارگران هفت تپه گفت: در ماجرای آقدره تا زمانی که رهبری اقدام نکرده بودند کسی حرفی نمی زد.
همایش بررسی مسئله اجتماعی کارگران هفت تپه توسط توسط دانشجویان رشته مدیریت دانشگاه صادق(ع) و با حضور میثم مهدیار مدرس دانشگاه، سید مجتبی امامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و محمد صادق شهبازی دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد و دانشجویان پیرامون مطالبات کارگران به گفتوگو نشستند.
* در ماجرای « آقدره» تا زمانی که رهبری اقدام نکردند کسی حرفی نمیزد
محمد صادق شهبازی در این مراسم گفت: ماجرای هفت تپه مسئله امروز و دیروز ما نیست بلکه حدود پانزده سال پیش کشور حرکت خود به سمت خصوصی سازی را آغاز کرد که دلیل آغاز این خصوصی سازی هم فشار تحریم های خارجی و مشکلات اقتصادی داخلی بود. برای مثال سازمان بنادر و کشتیرانی خصوصی سازی شد و حالا هر زمان که تحریمی اعمال شود این شرکت خصوصی میتواند اقامه دعوی کند و حق خود را پس بگیرد.
وی با اشاره به بی اهمیت بودن نتیجه کار برای بعضی از مسئولین به مقایسه ای از سیستم خصوصیسازی در آلمان و روسیه پرداخت و افزود: زمانی که آلمان شرقی با آلمان غربی یکپارچه شد دولت اصل را بر کارایی قرار داد و پس از خصوصی سازی نظارت انجام داد. اگر مدیر، کارگر را اخراج میکرد یا حقوق پرسنل را نمیداد باید جواب پس میداد. ولی در روسیه اصل برکسب درآمد دولت قرار گرفت و منتهی شد به بحران های اقتصادی دوران بوریس یلتسین که او مجبور به استعفا شد و بعد از آن ولادیمر پوتین روی کار آمد.
شهبازی تصریح کرد: متاسفانه شاهدیم که خصوصی سازی در ایران به صورت مدل دوم است. سوالی که در ذهن ها ایجاد می شود این است که چرا اعتراضات در این چنین حوادثی مانند ماجرای پالایشگاه کرمانشاه فقط از سوی دانشجویان صورت میگیرد؟ زیرا از تمامی ارگانهای دولتی و برخی از نهادهای دیگر سهمی از این مجموعه پالایشگاه داشتند و صدای کسی به جز عده ای دانشجوی عدالت طلب بیرون نمی آمد.
شهبازی در ادامه در خصوص حدود حمایت از جریانهای مختلف مردمی گفت: هلند زمانی بزرگ ترین معضلش سیل بود؛ اخلاق آب را مطرح کردند، حقوق آب ، الهیات آب و ...؛ و امروزه هلند قطب آبی جهان است. حال ما معضل ورزشگاه رفتن بانوان را داریم و نمی خواهیم روی این موضوع فعالیت و مطالعه داشته باشیم. رنسانس تا ۱۸۰۰ هنوز در اروپا درک نشده بود؛ حالا که از انقلاب فقط چهل سال گذشته نه چهارصد سال. درست است که مشکلات مدیریتی داریم ولی این مشکلات با ثابت شدن قدم انقلاب در ایدئولوژی حل خواهند شد.
وی تصریح کرد: ظلم همیشه ظلم است ولی گاه کوچک و بزرگ است. برای مثال شخصی اگر در تظاهرات شیشه ای شکسته برای اعتراض به حقوق ۸ ماه عقب افتاده اش و حکومت او را شلاق بزند او ظلم کرده و حکومت در حق او ظلم بزرگتری کرده است.
شهبازی تصریح کرد: جمهوری اسلامی نمیتواند تبلیغ تشیع را در مالزی انجام دهد ولی اگر تبلیغ غیر مستقیم انجام دهد آیا بهتر نخواهد بود؟ چرا حکومت یک بار به ظلم حکومت مصر در حق اخوان المسلمین و اعدام اعضا اعتراض نمیکند؟ این اعتراض از صد بار تبلیغ تشیع بیشتر کارایی خواهد داشت. این همان اتفاقی میتواند باشد که در آمریکای جنوبی افتاد و موجب رابطه خوب ما با آن کشورها شد.
وی گفت: امام در این خصوص به ما یک نصیحت غیر مستقیم کرده بودند، اینکه جنگ آینده جنگ فقر و غناست. این یعنی امام استراتژی صدور انقلاب را جلوی پای ما گذاشته است. در ماجرای آقدره تا زمانی که رهبری اقدام نکرده بودند کسی حرفی نمی زد چون می گفتند آقدره که برای فلان نهاد است واینها را هم که قوه قضاییه زده پس حتما حقشان است. کسی نمیگفت به چه حقی کارگری که بیکار شده و از روی عصبانیت شیشه ای هم شکسته را شلاق می زنی؟
* در خصوصی سازی مطالعه دقیقی انجام نداده ایم
سید مجتبی امامی هم در اداکه به مشکلات بنیادین خصوصی سازی پرداخت و گفت: پس از مدرنیته صنعت و مدیریت کشور در دست دولت قرار گرفت که باید آن را برگردانیم به دست مردم و این هدف قطعا دوران گذاری را نیاز دارد.
وی افزود: ما هنوز که هنوز است در خصوصی سازی مطالعه دقیقی انجام نداده ایم. این خبط ماست . فقط گناه برای کسی که شرکت را به مدیری نالایق واگذار کرده نیست. وقتی ما یک بنگاه چند ده میلیاردی داریم این را باید به چه کسی بدهیم؟ به سهام دار؟ هر چه تعداد سهام داران بیشتر باشد مشکلات مدیریتی عدیده ای در مدیریت این سازمان به وجود خواهد آمد.
امامی در بخش دیگری با اعلام این موضوع که اعتراضات هفت تپه موفق ترین اعتراض کارگری پس از انقلاب بوده، گفت: تعداد بالایی از کارگران هفت تپه فامیل اند و این همدلی باعث این اتفاقات شد. شخصی که مدیر سازمانی می شود باید از شرایط اجتماعی و جغرافیایی هم اطلاع داشته باشد.
وی گفت: ما در علوم انسانی نیاز داریم چندین هدف را با هم جلو ببریم و نباید هیچ کدام را زمین بگذاریم.
* سازمان های خصوصی به منافع خود روی آورده اند
میثم مهدیار هم در ادامه این مراسم بیان داشت: دو جریان عمده الهیاتی-اجتماعی وجود دارند که قابل بررسی هستند. پارادایم اول اصل برایش فرهنگ سازی و ذهنگرایی ملاک است و حس می کنیم چون ذهن جوانان ما مسموم شده باید سعی کنیم با تبلیغات و پوستر و گشت ارشاد و پروپاگاندا اذهان را جلب کنیم اما جریان فکری دیگری داریم که اصل برایش امور اجتماعیست؛ جنگ فقر و غناست؛ از تاریخ به نحو احسن درس می گیرد، نظریهای تدوین میکند و با توجه به آن جلو می رود. مانند امام خمینی که وقتی انقلاب می کند پیش از آنکه به فکر فعالیت فرهنگی باشد بسیج و کمیته امداد و جهاد سازندگی را بنا می نهد ولی پارادایم اول به فکر فرهنگ سازی و اسلامی کردن علوم انسانی می افتد.
وی ادامه داد: تا سال ۷۰ تقریبا پارادایم دوم مسلط بود ولی بعد از آن پارادایم اول غلبه کرد و درگیر مباحث معرفت شناختی می شوند. در این هنگام دولت و اقتصاد رو به افول دارند ولی هیچ کس واکنشی نشان نمی دهد.
مهدیار ایده مدیریت سازمان های خصوصی سازی شده را با شیوه ای که در اکثر کشورهای دیگر موجود است پیشنهاد داد و گفت: وقتی بخش خصوصی را ایجاد می کنیم باید در مقابل آنها سندیکاهایی ایجاد کنیم که با این سازمان ها تضاد منافع داشته باشند. الان خانه کارگر اصلا نهاد مناسبی برای این کار نیست چون آن تضاد منافع ایجاد نشده و سازمان های خصوصی به منافع خود روی آورده اند.
* منبع: فارس