کد خبر: 334986

دولت روحانی با تمام انتقاداتش به کارت سوخت، بنزین را سهمیه‌بندی کرد؛

پوپولیسم روحانی و بنزین ۳۰۰۰ تومانی

نگاهی به سیاست های روحانی در سال های اخیر نشان دهنده آن است که هر چند دولت بر سیاست های دولت قبلی تاخته است اما در برابر این سیاست ها یا عملکرد صوابی نداشته و یا همان پیشنهاد های دولت قبلی را عملی کرده استو دراین روند روحانی نه تنها عبور از پوپولیسم نبوده است بلکه پوپولیسم را به شدت افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دوران احمدی نژاد بود که واژه «پوپولیسم» از زبان تخصصی علوم سیاسی وارد دایره واژگانی سیاسی مردم شد. کاربرد اصلی این واژه بیشتر برای هدف گیری عملکرد دولت نهم و دهم پیرامون مسکن مهر، سهمیه بندی بنزین، پرداخت یارانه نقدی به مردم و ... به کار می رفت. در واقع مسئله اصلی در استفاده از این واژگان بی برنامه نشان داددن دولت و نمایشی خواندن تصمیمات بود. پس از انتخابات 92 و با پایان دولت احمدی نژاد اصلاح طلبان از پایان پوپولیسم خبر دادند، خبری که به نظر می رسد کاملا کذب بوده است.

اشاره نشریه «اندیشه پویا» به پایان دولت احمدی نژاد

انتقاد به مسکن مهر
مسکن مهر علاوه بر آن که جز یکی از بزرگترین پروژه های دولت احمدی نژاد بود، مهم ترین پروژه ای بود که انتقاد مخالفان را به همراه داشت. مخالفان این پروژه را اصلی ترین دلیل تورم در دوران احمدی نژاد می دانند. روحانی در این سال ها با تکیه بر این که مسکن مهر تورم زایی به همراه داشته است عملا اقدامی در جهت تکمیل این پروژه انجام نداد، او پیرامون مسکن مهر با انتقاد از این پروژه گفت: « تامین مسکن در داخل شهر یا اطرف آن با مسکن مهر در بیابان فرق دارد.»

او در انتقادی دیگر می گوید: « در دولت گذشته برای جبران این شکاف از مسیر خطرناکی از پول بانک مرکزی برای ساخت مسکن استفاده شد.در حالی که دست زدن به پول بانک مرکزی برای پروژه‌های بزرگ ریسک بزرگی است. از پول بانک مرکزی تنها در شرایط اضطرار و آن هم به صورت محدود می‌توان استفاده کرد، اما وقتی پول بانک مرکزی وارد مسکن شد یکی از عوامل بزرگ تورم شد.»

این در حالی است که دولت روحانی در ششمین سال خود، به تازگی از طرح ملی مسکن رونمایی کرده است، البته این طرح اولین طرح دولت برای کاهش قیمت مسکن نیست و اخوندی، وزیر سابق مسکن از طرح مسکن اجتماعی صحبت کرده بود، هر چند این طرح نیز هیچ گاه به مرحله عمل نرسید.

سهمیه بندی بنزین
سهمیه بندی بنزین نیز یکی از مواردی است که دولت روحانی بارها بر اشتباه بودن این سیاست تاکید کرده بود. روحانی خردادماه سال 94، در توئیتر خود نوشت: «بنزین دو نرخی ایجاد فساد می کرد و به همین دلیل آن را تک نرخی کردیم. حدود 10 هزار میلیارد تومان کسری در پرداخت یارانه ها در سال داریم.» این خبر با حذف سهمیه بندی بنزین همراه بود و موجب شد تا پس از 8 سال مجددا بنزین تک نرخی شود.

روحانی پوپولیست تر است یا احمدی نژاد
نگاهی به سیاست های روحانی در سال های اخیر نشان دهنده آن است که هر چند دولت بر سیاست های دولت قبلی تاخته است اما در برابر این سیاست ها یا عملکرد صوابی نداشته و یا همان پیشنهاد های دولت قبلی را عملی کرده استو دراین روند روحانی نه تنها عبور از پوپولیسم نبوده است بلکه پوپولیسم را به شدت افزایش داده است. حسن روحانی 18 اردیبهشت ماه در جمع هوادران خود در همدان نسبت به روی کار آمدن افرادی که «به دنبال دیوار کشیدن در خیابان ها هستند» هشدار داد و از مردم خواست که هریک با 11 نفر پای صندوق های رای بیایند تا از حضور چنین افرادی در پاستور جلوگیری شود. حسن روحانی در دوران انتخابات با دمیدن بر فضای دو قطبی سعی کرده است تا فضای سیاسی سعی کرد تا فضا را به نفع خود تغییر دهد. این در حالی است که تلاش برای رای آوری در این روند چیزی جر همان پوپولیسمی که شعار عبور از آن داده می شد، نیست.

البته پوپولیسم روحانی تنها به شعارهای انتخاباتی محدود نبود و حتی برنامه های دولت را نیز شامل می شود، غلامرضا کرباسچی با اشاره به برخورد حذفی با مشکن مهر به عنوان عملکرد دولت نهم و دهم، برنامه دولت را در بر طرف کردن مشکل همان مسکن مهر دانسته و می گوید: «به نظر می‌رسد یک سردرگمی در تصمیمات وجود دارد مثلا چندی پیش رئیس جمهور در بحث مسکن عنوان کرد باید زمین‌های مجانی و ارزان در اختیار سازندگان قرار دهیم تا آنها برای خانه‌اولی‌ها مسکن  ارزان بسازند خب، این همان موضوع مسکن مهر است پس چرا آن موقع در مورد مسکن مهر برخورد حذفی داشتید؟»

در واقع مسئله تفاوت در سیاست های این دولت با دولت های نهم و دهم نیست، چرا که هر دولتی حق دارد بنا بر ایده خود در حکومت داری، ایده های مختلفی را برای بازار مسکن، مصرف سوخت و ... در نظر بگیرد، بلکه مسئله اصلی نحوه مواجه دولت با افکار عمومی پیرامون موضوعات مهم کشور است.دولت روحانی در این سالها هیچ گونه ایده را در مورد سیاست های کلان خود به مردم ارائه نداده است و حتی خبر سهمیه بندی بنزین نیز به صورت ناگهانی توسط این دولت ابلاغ می شود. در حقیقت پوپولیسمی که در سیاست های روحانی مشاهده می شود به شدت آسیب زا تر از پوپولیسم احمدی نژادی است، در این روند روحانی نه تنها ایده را برای اجرا به مخاطبان خود ارائه نمی دهد، بلکه با نفی گذشته ابتدا موجب ناامیدی شده و سپس همان اقدام را به صورت کج دار و مریض تر ادامه می دهد و افکار عمومی را با یک بازی خطرناک مواجه می کند. به نظر می رسد با شدت گرفتن مسائل اقتصادی باید شعارهای بیشتر روحانی و افزایش سخنان پوپولیستی او در سفرهای استانی او و سخنرانی هایش باشیم.

مرتبط ها