کد خبر: 355815

روحانی: رفتار دیشب مردم تمدن اسلامی و ایرانی را نشان داد

رئیس جمهور با اشاره به ایام شهادت امیرالمومنین(ع) گفت: ما به چنین مولا و مقتدایی افتخار می‌کنیم که تمام زندگی‌اش عرفان، انسانیت و حقوق انسان‌ها، مدارا با مردم، دستگیری از فقرا ، شهامت در میدان نبرد و بلاغت در کلام بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه هیئت دولت طی سخنانی درباره ایام سوگواری و شهادت امیرالمومنین(ع) اظهار داشت: جمله‌ای که قاتل امام علی(ع) بکار برد که از ضربت شمشیر ابن ملجم بدتر، جمله‌ای بود که گفت حکومت از آن خداست و از آن تو نیست ای علی؛ و این جمله بسیار تکان‌دهنده است. کسی که این جمله را می‌گوید علی الظاهر به خداوند معتقد است و مبنا را حکومت الهی بر بشر می داند اما در  عین حال جهل دینی و افراط این فرد او را به بدترین عمل در تاریخ کشاند و  درس بزرگی برای ماست که دین‌دار بودن بدون تعقل، تفکر، بدون عدالت و تعادل و بدون میانه‌روی نمی‌تواند برای ما مسیر هدایت را مشخص کند.

وی افزود: از این جملات مهم‌تر رفتار مولا امیرالمومنین(ع) در طول این 48 ساعت یعنی از سحرگاه روز نوزدهم ماه مبارک رمضان تا آخر شب 21 ماه مبارک رفتار حضرت عجیب بود و وقتی ایشان را در آن حالت به منزل آوردند، اولین توصیه‌شان این بود که با ابن ملجم مراعات کنید؛ کجا در تاریخ و در کدام حقوق بشر و عدالتی و کجای عالم می‌ببنیم که مولایی با این عظمت که از پیشانی‌اش خون می‌چکد و او اولین توجهش این است که به قاتل خود و اسیر مدارا شود.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: امیرالمومنین(ع) در شب 21 ماه مبارک که وصایای خود را فرمود که آخرین جملات این وصیت‌نامه باز نسبت به قاتل خود است و فرمود بخاطر کشته شدن من خون‌ریزی به پا نکنید و دو دستگی به وجود نیاورید و جنگ نیندازید و اگر بناست کسی کشته شود، یک نفر باید کشته شود و نه یک نفر کشته شود بلکه او یک ضربه زده و باید فقط یک ضربه بزنید.

روحانی گفت: ما به چنین مولا و مقتدایی افتخار می‌کنیم که تمام زندگی‌اش عرفان، انسانیت و حقوق انسان‌ها، مدارا با مردم و دستگیری از فقرا و شهامت در میدان نبرد بود. اینکه مردم ما بعد از قرن‌ها عاشق حضرت ماندند و روز به روز به این عشق افزوده می‌شود، البته درست است که مردم بخاطر شب قدر احیا دارند اما در این شبها نام امیرالمومنین هم جایگاه خاص خود را دارد. باید شکر گزار باشیم و من احساس می‌کنم که علت اینکه در ماجرای کرونا جایگاه ملت ما با تمام ملت‌های جهان متفاوت است و این همه انفاق، احسان، بسته‌های ارزاق و معیشتی که اتفاق افتاده و البته کار کادر پزشکی ما ممتاز است و این فداکاریِ در این ایران در جای دیگری یافت نمی‌شود و ریشه این فداکاری به نظر من به فرهنگ دینی و اسلامی و ایرانی ما و منشا این فرهنگ نیز قرآن و زندگی پیامبر(ص) و امیرالمومنین و ائمه (ع) است.

وی اظهار داشت: دیشب مساجد برای ساعاتی باز شد و البته نگرانی‌هایی برای رعایت دستور العمل‌ها وجود داشت ولی دیشب مراسم ویژه‌ای بود و مردم متأثرتر بودند که نمی‌توانند در حرم‌های مقدسه باشند و مردم ما به خوبی رعایت کردند و فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی را نشان دادند.

مرتبط ها