کد خبر: 362172

اقدام جالب و اعتراضی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛

درخواست حذف ترم ۲۲۰ نفری دانشجویان

در اقدامی عجیب و اعتراضی دانشجویان مقطع فیزیوپات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (ورودی‏ های بهمن ۹۵ و مهر ۹۶) در اعتراض به نبود یک برنامۀ منسجم و منطقی در امور آموزشی و امتحانات، حذف ترم را به ادامۀ شرایط موجود ترجیح دادند.

به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشجویان مقطع فیزیوپات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (ورودی‏ های بهمن ۹۵  و مهر ۹۶) در اعتراض به نبود یک برنامۀ منسجم و منطقی در امور آموزشی و امتحانات، حذف ترم را به ادامۀ شرایط موجود ترجیح دادند.

اگرچه در هفته ‏ها و روزهای منتهی به این تصمیم جمعی، نمایندگان این ورودی‏ ها در مراجعات متعددی اعتراضات خود را نسبت به نبود یک برنامۀ منسجم و هماهنگ برای ارائه و ارزشیابی دروس این مقطع حساس و پر اهمیت از آموزش پزشکی عمومی بیان کرده بودند، حاصل کار به‏ شدت با آن چه خواست دانشجویان درخواست داشتند، متفاوت بود.

خواسته دانشجویان چه بود؟

به گفتۀ نمایندۀ دانشجویان اگرچه در آغاز هدف از بیان دغدغه ‏ها و اعتراضات دانشجویان، تلاش برای «بهبود کیفیت برگزاری کورس‏ ها و هماهنگی بیشتر اساتید و ارائه‏ دهندگان دروس مختلف» بود، اما در ادامه و با تعلل مسئولین امر در واحد آموزش پزشکی عمومی این دانشکده، همۀ آنچه دانشجویان می‏ خواستند -و یا دستکم می ‏توانستند بدان دست یابند- یک «برنامۀ امتحانی منطقی» بود که فرصت مطالعۀ مکفی و مناسب را در اختیار آنان قرار دهد. متأسفانه حتی این خواسته نیز به نتیجه نرسید.

اهمال و تکاهل مسئولین در واحد آموزش پزشکی عمومی سبب شد که تاریخ آغاز امتحانات این دو مقطع، دو مرتبه و هر مرتبه به ‏مدت یک هفته به تأخیر افتد. در ادامه و با  اقدامات عجیب در معاونت آموزشی دانشگاه، این بار تاریخ پایان امتحانات دست‏خوش تغییر شد و به ناگاه، بازۀ امتحانات برای دروسی که بعضاً حتی فایل‏ های مقدماتی آنان نیز در سامانۀ آموزش مجازی بارگذاری نشده بود، به 30 روز تقلیل یافت. آنچه عمق خامی این تصمیم را نشان می‏ دهد، تأکید شخص والیانی (مدیریت امور آموزشی دانشگاه) بر برگزاری مقطع فیزیوپات به ‏صورت ترمی و نه به‏ صورت کورسی بود. وی در دفاع از این گفتۀ خود بر این نکته تأکید داشت که «درنظر داشتن کیفیت آموزش و ارائه یا عدم ارائۀ دروس در حیطۀ وظایف بنده نیست و ما در کار سازمانی برای هر شخص قائل به تعهد هستیم».

به عبارتی، وی بدون ذکر هرگونه استدلال برای این گفته که «چرا باید دورۀ فیزیوپات که همواره به‏ صورت کورسی برگزار و ارزشیابی می‏ شد، به ناگاه باید در ساختار ترمی و محدود به بازۀ پایان ‏ترم باشد»، بار هماهنگی بین ‏بخشی و درون‏ سازمانی را از دوش خود برداشته و عملاً لزوم برنامه‏ ریزی جهت پیشگیری از تضرر دانشجویان را زیر سؤال می‏ برند.

جالب آن که این دست استدلال «همراه با سلب مسئولیت از خویش و انگشت اتهام به ‏سوی دانشجو دراز کردن» پیش‏تر از سوی رحیمی «معاونت آموزش پزشکی عمومی دانشکده» نیز شنیده شده بود.

وی  نیز با بیان اینکه «در همۀ دانشگاه ‏های دنیا در یکی دو ماه آغازین پاندمی، دانشگاه‏ ها به حالت تعطیل و تعلیق در آمده ‏اند»، اشاره کرده بود که دانشجویان نباید خواستار ارائۀ منسجم و برنامه ‏ریزی برای برگزاری قانون‏مند ترم باشند و بهتر است درس‏ ها را به‏ صورت التقاطی و مشابه دوران علوم پایه بخوانند.

به زبان ساده، هر فایل از هر درسی که آپلود شد بخوانید و هرگز گمان نکنید که از داده (data) تا علم (knowledge) راه بسیار است!

در ادامه و با گذشت روزها از بی‏ حرکتی فکری-عملی مسئولین، دانشجویان که خواستار یک برنامۀ امتحانی متناسب با شرایط فعلی «و با نظر به این قاعده که آموزش مجازی طبیعتاً نمی ‏تواند جایگزین آموزش حضوری باشد»بودند، به ناگاه با یک برنامۀ از پیش تعیین شده و ناتراشیده مواجه شدند که به ‏هیچ ‏روی، دربرگیرندۀ خواسته‏ های آنان نبود.

شایان ذکر است که برای دانشجویان این دوره، گذراندن واحدهای «معاینۀ فیزیکی 1 و 2» و «جراحی عملی» نیز در دستور کار قرار داشت؛ برگزای کلاس ‏های عملی این دو درس در میانۀ بازۀ امتحانات -که گاه تا 8 ساعت از وقت دانشجو را می ‏گیرد- منجر به فشردگی هر چه بیشتر این بازه می ‏گردد. بماند که این نحوۀ برگزاری، بار آموزشی کلاس ‏ها را نیز تحت‏تأثیر قرار می‏دهد.

طرفه آن که، این نحوۀ برگزاری کلاس ‏های عملی خود حاکی از سیاست‏ های دوگانۀ دانشگاهی است که قصد دارد امتحانات را مجازی برگزار کند اما در همان حین دانشجویی را که هیچ تجربۀ عملی بیمارستانی ندارد، به ‏ناگاه مجبور به حضور در آن در میانۀ بحران کرونا می‏ کند. اگر کسی در خلال این رفت و آمدها به بیماری مبتلا می‏شد، چه کسی قرار بود پاسخگو باشد؟! بهتر است این بحث مسکوت بماند که بیش از این، اطناب کلام رخ ندهد.

مجموعه دلایل حذف ترم دانشجویان

تغییرات متعدد برنامۀ امتحانات -که منجر به تخصیص زمان کمتر و بازۀ محدودتر برای هر درس می‏شد-، پاسخگو نبودن مسئولین، برخورد خلاف شأن عده‏ای از آنان -بطور نمونه تهدید خلاف قانون ملکی (مدیر ادارۀ آموزش دانشکده) مبنی بر عدم ارائۀ واحد به دانشجویانی که ترم را حذف کنند- و در نهایت انفعال نعمت‏ بخش (ریاست دانشکدۀ پزشکی) سبب شد تا دانشجویانی که عمدتاً دغدغۀ یادگیری بی‏کیفیت در این ایام را داشتند، چاره‏ای جز حذف ترم پیش روی خود نبینند.

همۀ این وقایع در حالی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رخ داد که وزارت بهداشت، پیش تر و در اوایل تعطیلی دانشگاه ‏ها تأکید کرده بود، انتظار برآنست که همکاری و انعطاف بیشتری از سوی دانشگاه ‏ها دیده شود. اما آن چه اکنون فضای دانشگاه را آکنده کرده است، بی‏ اعتمادی دانشجویان به مسئولانی است که حتی برای پیشگیری از امکان حذف ترم، جلسات خود را لغو و تصمیم‏ گیری ‏های خود را به «فردا و پس ‏فردا» موکول می‏ کردند تا اولین آزمون برگزار شود و امکان حذف ترم (که از سوی وزارت متبوع به دانشجویان اعطا شده است) از آنان سلب گردد.