کد خبر: 364876

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی کرد؛

همه چیز درباره ۶ سهمیه دوره‌های بدون کنکور ۹۹ +آیتم جدید

بر اساس این دفترچه سهمیه های دوره های بدون آزمون سال 99 شامل ۱- سهمیه مناطق،2- سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا، 3- سهمیه داوطلبان آزمون سراسری در مناطق درگیر بلایای طبیعی، 4- سهمیة مناطق محروم، 5- سهمیه داوطلبان شهرستانهای جنوب استان کرمان، 6- سهمیه داوطلبان شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها بحث برگزاری یا عدم برگزاری کنکور داغ است، سازمان سنجش و وزارت علوم می گویند برگزار می شود اما طرف دیگر از جمله مجلس حرف های دیگری میزنند. اما در همین فضا شاید برای بسیاری از داوطلبان بدنبال دوره های بدون آزمون باشند، دوره هایی که برعکس دوره های با کنکور ظرفیت های بالاتری دارند و اگر داوطلبی خیال رفتن به دانشگاه های خاص را نداشته باشد این دوره ها میتواند قابل توجه باشد.

به هرحال ثبت‌نام و انتخاب رشته رشته‌های تحصیلی پذیرش با سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) منحصراً به صورت اینترنتی برای تمامی زیرنظام های آموزشی (شامل دوره‌های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، مؤسسات آموزشی عالی غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی) از روز یکشنبه ۵ مردادماه ۹۹ آغاز می‌شود و در روز یکشنبه ۲ شهریورماه ۹۹ پایان می‌پذیرد.

در این میان دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته نیز منتشر شد که حاوی نکات قابل توجهی است، که مسئله سهمیه ها یکی از آنهاست. بر اساس این دفترچه سهمیه های دوره های بدون آزمون سال 99 شامل 1- سهمیه مناطق، ۲- سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا، ۳- سهمیه داوطلبان آزمون سراسری در مناطق درگیر بلایای طبیعی، ۴- سهمیة مناطق محروم، ۵- سهمیه داوطلبان شهرستانهای جنوب استان کرمان، ۶- سهمیه داوطلبان شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان.

1- سهمیه مناطق

2- سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا

3- سهمیه داوطلبان آزمون سراسری در مناطق درگیر بلایای طبیعی

4- سهمیة مناطق محروم

5- سهمیه داوطلبان شهرستانهای جنوب استان کرمان

6- سهمیه داوطلبان شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان

تعهدات پذیرفته شدگان در سهمیه های مختلف:

اما یکی از آیتم های جدیدی که به این سهمیه ها اضافه شده، تعهدات پذیرفته شدگان است، که بر اساس آن:

1- همة پذیرفته شدگان در رشته های روزانه (از همة مناطق)، بابت تحصیل رایگان، تعهد دارند که حداکثر یک سال پس از فارغ التحصیلی، در هر منطقه ای از کشور که دولت در صورت نیاز برای آنها تعیین میکند، خدمت نمایند. تعهدهای دیگر مانع از انجام این تعهد نمیشود.

2- پذیرفته شدگان دوره های روزانه که از سهمیه مناطق 2 و 3 (بر اساس ضوابط مربوط به تقسیمبندی سهمیه ها) پذیرفته شده اند،علاوه بر تعهدات شرعی و اخلاقی که به عهده دارند بابت تحصیل رایگان و امتیازاتی که در پذیرش سهمیه ای از آن برخوردار  شده اند، باید متعهد شوند که پس از گذراندن دوره تحصیلی در مقطع رشته ای که پذیرفته شدهاند (برای برادران پس از انجام خدمت وظیفه عمومی) به مدت دو برابر زمان تحصیل در هر یک از نقاط ایران (به تشخیص سازمانهای ذیربط)، نسبت به ایفای تعهد خود اقدام نمایند. تعهدهای دیگر مانع از انجام این تعهد نمیشود.

3- استفاده کنندگان از سهمیه منطقه یک، خانواده شهدا، ایثارگران و رزمندگان در رشته های تحصیلی دوره روزانه (بر اساس ضوابطمربوط به تقسیم بندی سهمیه ها) علاوه بر تعهدات شرعی و اخلاقی که به عهده دارند باید متعهد شوند که پس از گذراندن  دوره تحصیل در مقطع رشته ای که پذیرفته شده اند (برای برادران پس از انجام خدمت وظیفه عمومی) به مدت یک برابر مدت زمان تحصیل خود، تعهد مربوط به استفاده از آموزش رایگان را در مناطقی که وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط تعیین می کنند، خدمت نمایند.

4- پذیرفته شدگان سهمیه ها و کدرشته محل های خاص (مانند سهمیه مناطق زلزله زده، رشته های دارای تعهد وزارت بهداشت و ...) تابع قوانین و مقررات مربوط به آن کدرشته محل مندرج در این دفترچه راهنما میباشند.

5- پذیرفته شدگان کلیه رشته های تحصیلی ذیربط در کلیه سهمیه های مختلف باید متعهد شوند که پس از فارغ التحصیلشدن در صورت نیاز سازمانها و ادارات دولتی و ارگانها و نهادهای انقلاب اسلامی و به تشخیص مراجع ذیصلاح در صورت عدم نیاز سازمانها و ارگانهای مذکور، در بخش خصوصی به تشخیص و معرفی وزارت کار و امور اجتماعی خدمت نمایند.

مرتبط ها