به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازایسکانیوز؛ علی اکبر حق دوست در گزارش عملکرد شهریورماه ۹۹ با اشاره به شرایط بازگشایی دانشگاهها بیان کرد: موج دوم شیوع بیماری کووید ۱۹ و تردیدهای ایجاد شده پیرامون زمان و نحوه شروع به کار دانشگاهها و مراکز آموزشی، چالشهایی بوجود آورده بود که تصمیم گیری در این رابطه را دچار مشکل میکرد.
وی افزود: در خصوص بازگشایی دانشگاهها اما، سیاست ما کماکان استفاده از آموزش های مجازی برای دروس نظری و محدود کردن آموزشهای حضوری به دروس عملی و کارآموزی و کارورزی بوده است. امیدوارم با درایت و تدبیر همکاران در دانشگاههای علوم پزشکی کشور، سال تحصیلی جدید را با برنامه ریزی بهتری سپری کنیم و یاد بگیریم تا در کنار کرونا فعالیتهای آموزشی را با قدرت و کیفیت خوب ادامه دهیم.
حق دوست با اشاره به تغییر ساختار تشکیلاتی در معاونت آموزشی و دانشگاه های علوم پزشکی گفت: در شرایط کنونی که تغییرات در جامعه خیلی سریع اتفاق می افتد، اگر ساختارهای قدیمی اصلاح نشوند در پاسخگویی دانشگاه به نیازهای جامعه اختلال ایجاد خواهد شد. با توجه به اهمیت موضوع، قوی تر کردن گروه های آموزشی و گسترش همکاری های درونی و بیرونی بین گروههای آموزشی، مراکز تحقیقاتی و شرکتهای دانش بنیان در اولویت قرار میگیرد.
وی همچنین با اشاره به سی و نهمین نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی و بررسی چالشهای آموزشی رشتههای دندانپزشکی به دلیل همه گیری کرونا گفت: برای غلبه بر مشکلات به ویژه در رابطه با آموزش ادغام یافته با درمان، باید از تجربیات و سطح بندی حوزه درمان در این موضوع استفاده شود و این تجربیات با توجه به ویژگیهای رشته دندانپزشکی، بومی سازی شود تا فاصله بین درمان، پزشکی و دندانپزشکی به حداقل برسد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره ترویج گفتمان پاسخگویی و دغدغه مند کردن اعضای هیئت علمی و دانشجویان نسبت به مسئولیتهای اجتماعی گفت: تا وقتی که این بحث در بدنه دانشگاه، در گروههای آموزشی، برنامههای درسی و اذهان اعضا هیئت علمی و دانشجویان رسوخ پیدا نکند، نتیجه عینی و ملموس نخواهد داشت و لازم است پاسخگویی اجتماعی به طور جدی توسط دانشگاهها در همه سطوح پیگیری شود.
وی از تدوین نقشه رشد، توسعه و تعالی دانشگاهها و مرجعیت علمی خبر داد و گفت: تدوین نقشه رشد و تعالی و تمایز دانشگاهها گام مهم برای نیل به مرجعیت علمی و از اولویتهای آموزش پزشکی کشور است. در همین راستا مرکز نصر کلان پروژه تعیین نقاط تمایزی دانشگاهها را انجام داده و بر اساس شاخصهای علمی و مستندات موجود، نقاط سرآمدی هر دانشگاه احصا شده است.
حق دوست گفت: در گام بعدی، باید با تعامل با دانشگاهها نقشه راه توسعه و تعالی هر دانشگاه برای رسیدن به مرجعیت علمی تدوین شود. داشتن نقشه راه مدون میتواند در برنامه ریزیهای راهبردی برای توسعه همه جانبه دانشگاهها کمک شایانی کند و منجر به توسعه هدفمند و متوازن شود.
وی درباره بین المللی سازی آموزش پزشکی اظهار کرد: تمرکز دانشگاهها، بیشتر روی جذب دانشجوی خارجی در سالهای اخیر بوده، در حالیکه بینالمللی سازی مفهوم بسیار وسیعتری از جذب دانشجوی خارجی دارد و ما باید در دانشگاه افرادی در تراز بینالمللی تربیت کنیم که بتوانند در سطح بسیار بالایی مدیریت کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از واسپاری مسئولیت برگزاری همایش کشوری آموزش علوم پزشکی به دانشگاههای علوم پزشکی خبر داد و گفت: یکی از تصمیمهای مهم بعد از برگزاری بیست و یکمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی گرفته شد، این بود که وزارت بهداشت خود به طور مستقیم درگیر اجرای این همایش نباشد و مسئولیت برگزاری آن به دانشگاههای علوم پزشکی واگذار شود. بنابراین مسئولیت برگزاری همایش بعدی آموزش علوم پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی شیراز واگذار شد.