کد خبر: 388985

افزایش شانس استخدام با یادگیری مهارت‌های نرم

یادگیری مهارتهای نرم به شما کمک می‌کند تا در محیط کار خود با دیگران همکاری خوبی داشته باشید و عملکرد مطلوبی از خودتان نشان دهید. در این مقاله به معرفی و بررسی مهم‌ترین مهارتهای نرم برای ورود به بازار کار خواهیم پرداخت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، کارکنان در سازمانهای امروز برای کار کردن به دو دسته از مهارتهای شغلی نیاز دارند. مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت. مهارت‌های سخت مهارت‌هایی هستند که شما برای کار کردن در یک شغل خاص به آن‌ها احتیاج دارید. این مهارت‌ها به تناسب هر شغل متفاوت می‌باشند و معمولاً به سادگی قابل سنجش هستند. افراد می‌توانند از طریق آموزش‌های رسمی و غیر رسمی، دوره آموزش آنلاین و یا کسب تجربه‌ی عملی در محیط کار قابل فراگیری هستند. برای مثال مهارت برنامه‌نویسی، کار با نرم‌افزارهای حسابداری و کار با دستگاه مونتاژ از مهارت‌های سخت به شمار می‌آیند. در مقابل مهارت‌های نرم قرار دارند که مهارت‌های شخصی، درون فردی و مرتبط با هوش اجتماعی و هیجانی، شخصیت و نگرش‌ها هستند. یادگیری مهارتهای نرم کارمندان را قادر می‌سازد تا در محیط کار خود با دیگران خوب کار کنند و عملکرد مطلوب داشته باشند. مهارت‌های ارتباطی، کار گروهی و خلاقیت از مهم‌ترین مهارت‌های نرم هستند.

اهمیت یادگیری مهارتهای نرم برای ورود به بازار کار

اگرچه مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم، هر دو برای موفقیت در کسب و کار ضروری هستند، اما روندهای اخیر در استخدام و جذب نیرو، حاکی از آن است که اهمیت مهارت‌های نرم رو به افزایش است. با یک نگاه ساده به چند آگهی استخدام در اینترنت می‌توانید متوجه این موضوع شوید. طبق گزارشی که اخیراً از سوی لینکدین منتشر شده است، مهارت‌های نرم اولین روندی هستند که از دید حرفه‌ای‌های حوزه‌ی مدیریت منابع انسانی بسیار مهم است. در نظرسنجی انجام شده، ۹۲ درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند که یادگیری مهارتهای نرم برای کارکنان به اندازه و یا بیش‌تر از مهارت‌های سخت اهمیت دارند. همچنین ۸۹ درصد معتقدند که عمده استخدام‌های نامناسب به دلیل فقدان مهارت‌های نرم است.

برای شفاف‌تر شدن اهمیت یادگیری مهارتهای نرم به این مثال توجه کنید. پزشکی را در نظر بگیرید که موظف است یک مجموعه‌ی گسترده از مهارت‌های سخت مثل توانایی تشخیص، تجویز و درمان بیماران را دارا باشد. اما اگر فاقد مهارت‌های نرم مثل هوش هیجانی، اعتماد به نفس، درک دیگران و شنیدن موثر باشد، به احتمال زیاد با چالش‌های فراوانی برخورد خواهد کرد. همچنین فروشنده‌ای را در نظر بگیرید که از علم و دانش بی‌نظیر و جامعی از بازار خود برخوردار باشد، تکنیک‌های فروش را به خوبی بشناسد و قیمت‌گذاری را به نحو احسن بلد باشد. اما همین فروشنده در صورت نداشتن مهارت‌های بین فردی، مذاکره و حفظ مشتری خود مشکل خواهد داشت.

حتماً تا به این‌جا اهمیت یادگیری مهارتهای نرم را به خوبی درک کرده‌اید. درست است که این مهارت‌ها در جلسات مصاحبه‌ی استخدامی به راحتی قابل سنجش و ارزیابی نیستند. اما یادگیری آن‌ها تا چندین برابر شانس شما را برای استخدام دولتی و خصوصی افزایش خواهد داد. در ادامه به معرفی مهم‌ترین مهارت‌های نرم از دیدگاه لینکدین خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین مهارت‌های نرم برای ورود به بازار کار چه هستند؟

بر اساس گزارش ۲۰۱۹ لینکدین، ۵ مهارت به عنوان ضروری‌ترین مهارت‌های نرم برای ورود به بازار کار شناخته شده‌اند. این مهارت‌ها شامل خلاقیت، اقناع دیگران، همکاری، انعطاف‌پذیری و مدیریت زمان هستند. یادگیری مهارتهای نرم این چنینی شما را راحت‌تر به شغل مورد علاقه‌تان خواهد رساند. افراد خلاق در سازمان نه تنها با ارائه‌ی راهکارها و ایده‌های جدید می‌توانند به رشد سازمان کمک کنند، بلکه می‌توانند به راحتی لذت خلاقیت و تجربه‌ی راهکارهای جدید را در کسانی که آن را نچشیده‌اند و یا تمایلی به این نوع نگرش ندارند، به وجود آورند و این کار را برای آن‌ها از یک تکلیف دشوار و دردآور، به یک تجربه‌ی شیرین یا لااقل قابل تحمل تبدیل نمایند. اگر نگاهی به چند آگهی استخدام داشته باشید، متوجه خواهید شد که در حال حاضر جذب نیروهای خلاق برای کارفرمایان بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

شاید این‌طور فکر کنید که مهارت متقاعدسازی مهارتی است که تنها مورد نیاز یک بازاریاب و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باشد. اما این یک تصور کاملاً اشتباه است. یادگیری مهارتهای نرم مثل متقاعدسازی، هر کسی را تبدیل به یک مذاکره‌کننده‌ی ماهر کرده و او را قادر می‌سازد تا هر چیزی را که می‌خواهد به دست آورد؛ چه آن چیز قانع کردن مدیر سازمان برای این باشد که حقوق‌ شخص را افزایش دهد، چه متقاعد کردن فرزند دو ساله‌ برای اینکه غذایش را بخورد. مهارت‌های همکاری، انعطاف‌پذیری و مدیریت زمان نیز به همین ترتیب می‌توانند شما را به یک مهره‌ی طلایی در سازمان تبدیل کرده و کمک کنند تا حداقل یک سر و گردن از سایر پرسنل بالاتر باشید. پس اگر خواهان استخدام دولتی و خصوصی در بازار کار هستید، یادگیری این مهارت‌ها را فراموش نکنید.

آموزش‌ مهارتهای کاربردی نرم در چراغ

سایت آموزش و استخدام چراغ به‌عنوان نسل جدیدی از پلتفرم‌های کاریابی است که علاوه بر انتشار روزانه‌ی آگهی‌های شغلی از سراسر کشور، ارائه‌دهنده‌ی فایل‌های آموزشی در زمینه‌ی کار و سرمایه‌گذاری نیز می‌باشد. کاربران می‌توانند برای ارتقای مهارتهای شغلی در خود از دوره‌های آموزشی کاربردی در این سامانه استفاده نمایند. در حال حاضر تعداد زیادی دوره آموزش آنلاین در زمینه‌های مختلف را می‌توانید با تخفیف ویژه از چراغ دریافت نمایید.