تاریخ : 1394,سه شنبه 18 فروردين18:14
کد خبر : 162956 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در نشست خبری مسئولین بسیج دانشگاه‌های تهران مطرح شد:

جنبش دانشجویی قطعاً مخالف پذیرش پروتکل الحاقی است

بهتر است که وزارت امور خارجه ایران مانند وزارت خارجه دوست و برادرشان ترکیه، آمریکا، انگلیس به مردم خودشان اجازه دهند اعتراض خود را نسبت به حکومت منحوس و صهیونیستی آل‌سعود در تهران نشان دهند.

خبرنامه دانشجویان ایران: در نشست خبری مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، مسئله توافق لوزان، جنایات آل سعود در یمن و سفر اردوغان به تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این نشست دانشجویی، سیدحسین میرحاجی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، سهیل کیارش مسئول بسیج دانشگاه شاهد، مهدی انصاری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، مرتضی کرمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، جلال خالقی، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران،  و سیدعباس وحدانی‌فر عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران حضور پیدا کردند که گزیده‌ای از مشروح مواضع مطرح شده از سوی این فعالین دانشجویی را در ادامه می‌خوانید:

جنبش دانشجویی قطعاً مخالف پذیرش پروتکل الحاقی است

میرحاجی: جنبش دانشجویی قطعاً مخالف پذیرش پروتکل الحاقی است

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: همان‌طور که امام‌خمینی(ره) فرمودند «آخرین مقاتله ما نه با آمریکا، بلکه با اسلام آمریکایی است».

وی ضمن اعتراض به لغو مجوز تجمع دانشجویی در مقابل سفارت عربستان‌سعودی، گفت: من از لغو مجوز تجمع دانشجویی دانشگاه‌های تهران در مقابل سفارت منحوس آل‌سعود ابراز تأسف می‌کنم؛ همین جا خطاب به وزارت خارجه می‌گویم که به جای قدم زدن با اذناب شیطان و آل‌یهود بهتر است که به فکر مستضعفان منطقه باشند و آقای ظریف و دستگاه دیپلماسی کشور به جای اینکه در سرخوشی پیروزی خیالی هسته‌ای باشند، بهتر است فکری به حال منطقه کنند و به فکر مستضعفینی که به خاطر دلدادگی به اسلام شیعی در منطقه ذبح می‌شوند، باشند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران افزود: بهتر است که وزارت خارجه ایران مانند وزارت خارجه دوست و برادرشان ترکیه، آمریکا، انگلیس به مردم خودشان اجازه دهند اعتراض خود را نسبت به حکومت منحوس و صهیونیستی آل‌سعود در تهران نشان دهند.

میرحاجی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: ما متأسفانه باخبر شده‌ایم که به دو تن از هموطنان‌مان در فرودگاه جده تعرض شده؛ آقای روحانی به جای اینکه عزت را به پاسپورت ایرانی برگردانید از شرافت و عفت مردم ایران حمایت کنید. ما نمی‌خواهیم که شرافت را به پاسپورت‌های ایرانیان بازگردانید که شعار انتخاباتی شما بود، از شرافت مردم ایران حمایت کنید و اگر این کار را نکنید، دانشجویان این کشور ساکت نخواهند بود و آنها وارد عمل شده و این کار را انجام می‌دهند.

وی درباره تجاوز نظامی آل‌سعود به یمن گفت: با نگاه ساده به منطقه متوجه می‌شویم که تمامی پایگاه‌های شیطانی آل‌سعود در منطقه توسط فرزندان گفتمانی امام راحل فتح شده و تقریباً کشور استراتژیکی برای آنها باقی نمانده است. طبیعی است که در این وضعیت سیاسی و ژئوپولوتیک منطقه حکومت‌های مرتجع عربی ساکت نشده و به جنگ نیابتی از طرف شیطان بزرگ(آمریکا) وارد شوند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران ادامه داد: دلیلی ندارد که حکومت آل‌سعود بعد از 65 سال که مردم عرب زبان، عرب نژاد و مسلمان فلسطینی تحت عنوان بزرگ‌ترین جنگ تاریخ و کشتار تاریخ درگیر جنایات صهیونیست‌ها هستند، حالا دلش برای مردم یمن بسوزد. طبیعی است که جای پای خود را در یمن خالی دیده و سعی می‌کند یمن را بگیرد، اما این یک خیال باطل است و این وعده خداست که مستضعفان پیروز تاریخ هستند.

میرحاجی افزود: شاهد بودیم که آل‌سعود در چند روز گذشته هیچ پیشرفتی در یمن نداشته و برخلاف این موضوع مردم یمن پیشرفت‌های زیادی داشتند؛ مردم ایران و ملت ایران یکپارچه حامی مستضعفان و مظلومان یمن هستند و با تنها سلاح خود که دعاست برای آنها دعا می‌کنیم که پیروز شده و به حکومت صالحه خود برسد.

وی با اینکه مردم یمن به همه اصول دموکراسی، قواعد جهانی و قوانین بین‌المللی احترام گذاشتند، گفت: امیدواریم دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تغییر رویه داده و به حمایت از مردم مظلوم یمن بپردازد و این حمایت تنها به سخنان و مصاحبه‌های خانم افخم خلاصه نشود، بلکه حرکات عملی برای نجات مردم یمن صورت بگیرد و کنفرانس‌ها و رفت و آمدهای آقای روحانی و ظریف را در منطقه ببنیم تا مردم یمن از فشار آل سعود خارج شوند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: من از سوی دانشجویان مسلمان ایرانی هشدار می‌دهم که اگر دولت وارد موضوع هتک حرمت به ایرانیان نشود دانشجویان وارد این قضیه شده و از شرافت و حدود شرعی مردم ایران دفاع خواهند کرد.

میرحاجی درباره سفر اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به ایران، گفت: اردوغان پیش از این سفر زیاه‌گویی‌هایی کرده و مطالبی را به مردم ایران و نمایندگان مجلس نسبت دادند که بیشتر این نسبت‌ها به دولت ترکیه برمی‌گردد. البته مردم ترکیه مردمی با فرهنگ و با سطح بالای جهانی هستند که همیشه در طول تاریخ پیوستگی بالایی با مردم ایران داشتند، بنابراین ما با مردم ترکیه دوست و برادر هستیم و آنها را از خودمان می‌دانیم.

وی ادامه داد: ما میان کشورهای اسلامی مرزی  و حدودی نمی‌بینیم، اما میان دولت‌ها مرز و حدود قائل هستیم؛ با وجود اینکه امروز اردوغان وارد ایران شده و مطالبه ما پیش از این عدم حضور اردوغان در تهران بود و دولت جمهوری اسلامی ایران نتوانست پاسخ مناسبی به اردوغان بدهد، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به سفارت ترکیه، وزارت امور خارجه و رسانه‌ها نامه‌ای را نوشت و از آقای اردوغان برای پاسخگویی دعوت کردیم تا در دانشگاه تهران حضور یافته و به سوالات ما پاسخ دهند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران اظهار داشت: آقای اردوغان باید پاسخ‌گوی نقش‌آفرینی خود در منطقه، حمایت‌های خود از رژیم غاصب صهیونیستی، حمایت از گروه‌های تکفیری و داعش، حمایت از معارضان سوری و نسبت‌های اقتصادی در ترکیه باشند. ما از این تریبون استفاده کرده و از آقای اردوغان دعوت می‌کنیم تا در نشستی در دانشگاه تهران پاسخ‌گوی سوالات دانشجویان باشند.

میرحاجی گفت: ما یک سوال مشخص از آقای اردوغان داریم. اردوغان گفته بود که در ایران به این دلیل داعش را محکوم می‌کنند که خودش جایگزین آن شود. ما این سوال را می‌کنیم که داعش از کجا وارد منطقه شد و چه کسی از داعش حمایت می‌کند و سلاح‌های داعش با حمایت کدام کشور و از کجا به دستش رسید؟ چه کسی از معارضان سوری حمایت می‌کند؟ آقای اردوغان باید این سوال را پاسخ دهد که وقتی سوال از رژیم صهیونیستی می‌شود، چه حمایتی از مردم مظلوم فلسطین کرده است.

وی درباره مباحث هسته‌ای گفت: ما ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به نظرمان می‌آید که برخی اعضای دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به دشمنی دشمن اعتقادی ندارند؛ نقاط ابهام فراوانی در بیانیه لوزان وجود دارد که ما از آقای ظریف می‌خواهیم به این نقاط ابهام پاسخ دهد و در توافق‌نامه نهایی این نکات ابهام برطرف شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران ادامه داد: مهمترین نقطه ابهام این است که ما تمام تأسیسات هسته‌ای خود را از دور خارج می‌کنیم و برای تجدید آن 5 سال نیاز است. با توجه به اینکه دشمنی دشمن بر ما ثابت شده، طرف مقابل می‌تواند با قطعنامه همه اینها را بازگرداند. آقای ظریف چگونه می‌خواهد این فاصله زمانی را بازگرداند؟

میرحاجی درباره پروتکل الحاقی خاطرنشان کرد: قطعا پروتکل الحاقی باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، اما تحلیل جنبش دانشجویی این است که قطعا پذیرش پروتکل الحاقی محکوم و محتوم است و نباید این اتفاق بیفتد، چرا که پذیرش این پروتکل یعنی هضم جمهوری اسلامی در دل سازمان‌های بین‌المللی و قطعاً ما مخالف پذیرش پروتکل الحاقی هستیم.

کیارش: رئیس‌جمهور در جلسه رسمی نسبت به توهین اردوغان به ملت ایران اعتراض کند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد درباره سفر رئیس جمهور ترکیه، اظهار داشت: مطالبه ما عدم ورود آقای اردوغان به ایران بود که این مطالبه را از شخص رئیس‌جمهور داشتیم.

وی ادامه داد: پس از اینکه دولت اقدام موثری انجام نداد، مطالبه ما از مجلس شورای اسلامی بود که با توجه به وظیفه ذاتی و کاری خود مبنی بر تلاش جهت حفظ منافع نظام بدون هماهنگی با دولت ترکیه یعنی یک طرفه دولت را مجبور به لغو سفر اردوغان کند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد درباره حمایت‌های بی‌دریغ اردوغان از گروه‌های تکفیری، گفت: حمایت بی‌دریغ اردوغان از تکفیری‌ها بر کسی پوشیده نیست و به جرأت می‌توان گفت که اصلی‌ترین حامی منطقه‌ای تکفیری‌ها بعد از عربستان سعودی، ترکیه است، ضمن اینکه جنایات در سوریه ظلم به مظلومان منطقه با حمایت‌های اردوغان صورت گرفت.

کیارش یادآور شد: ما فراموش نمی‌کنیم که از ابتدای درگیری‌های کشور سوریه، ترکیه پایگاه اصلی تربیت و آموزش نظامی تکفیری‌ها بود و فراموش نمی‌کنیم که اردوغان از مردم کوبانی حمایت نکرد و در جهت تقویت داعش در کوبانی تلاش کرد.

وی تصریح کرد: چند سال است که آقای اردوغان تلاش خود را در جهت تخریب وجه انقلابی ایران و همزمان با شروع بیداری اسلامی در منطقه آغاز کرده و هدفش روشن است. مردم انقلابی منطقه تحولات کشور را پیگیری می‌کنند و هم دوست دارند که عزت ملت ایران را داشته باشند، اما آقای اردوغان تلاش کرد که آن را خدشه‌دار کند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد ادامه داد: آقای اردوغان محور اصلی فتنه‌گری در منطقه برای تحقق جنگ شیعه و سنی است که برنامه اصلی آمریکاست و تلاش می‌کند به مردم منطقه القا کند که اهل تسنن، شیعیان را می‌کشند یا شیعیان باعث قتل اهل تسنن هستند؛ به همین دلیل این توهم اردوغان که می‌تواند امپراطوری عثمانی را محقق کند برای عدم تحقق انقلاب تلاش کور می‌کند.

کیارش افزود: اردوغان دیوانه‌وار از حمله نظامی به مردم یمن و کشتار مردم سوریه و عراق حمایت می‌کند.

وی با اشاره به حضور اردوغان در تهران تصریح کرد: مطالبه ما از دولت ادامه دارد و درخواست می‌کنیم که شخص رئیس‌جمهور در جلسه رسمی به اردوغان در خصوص توهین وی به ملت و نمایندگان مجلس اعتراض کند. اگر آقای روحانی خود را نماینده مردم می‌داند باید تبری کرده و به اردوغان اعتراض کند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد خاطرنشان کرد: اردوغان تلاش کرده که القا کند ایران برای تسلط بر روی کشورهای منطقه تلاش می‌کند و در مصاحبه‌ای نمایندگان ملت را در حد و اندازه خود ندانسته است، البته ما او را در حد نمایندگان نمی‌بینیم و اصلاً به حساب نمی‌آوریم.

کیارش در پایان گفت: رئیس‌جمهور ترکیه الآن مورد لطف مسئولان و ملت ایران قرار گرفته که در تهران به سر می‌برد وگرنه اگر قرار بود برخوردی در حد و اندازه توهینش انجام شود، نباید وارد تهران می‌شد.

انصاری: توافق با ۱+۵ انگیزه مسلمانان برای نابودی اسرائیل را بیشتر می‌کند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در خصوص مذاکرات هسته‌ای، گفت: موضع بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به ویژه در مقابل زورگویان و طرف‌های غربی و آمریکای خبیث است و ما به تیم مذاکره‌کننده که انصافاً مذاکرات طاقت فرسایی را پشت سرگذاشته‌اند، خدا قوت می‌گوییم.

وی ادامه داد: آنچه باعث نگرانی ما دانشجویان شده اختلافات میان اظهارات مقامات حاضر در مذاکرات و متن های ارائه شده از سوی طرف‌های مختلف است؛ این نگرانی وقتی تشدید می‌شود که طرف‌های آمریکایی که طرف حساب اصلی ماست و بسیاری از تعهدات مربوط به این کشور می‌شود پس از مذاکرات متنی را ارائه می‌کند که این متن را "فکت شیت" اعلام نمی‌کند، بلکه متن را پارامتر و برنامه جامع اقدام مشترک اعلام می‌کند که این متن اختلافات بسیار زیادی با بیانیه مشترکی که توسط آقای ظریف و خانم موگرینی خواندند داشت و این اختلافات مربوط به طرف آمریکایی است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف افزود: تعهدات طرف ایرانی در متن‌ها و اظهارات مذاکره‌کنندگان یکسان است، اما تعهدات آمریکایی به خصوص در مورد لغو تحریم‌ها از سوی مقامات مختلف متفاوت است و این مسئله پیش می‌آید که نکند به دام توافق دومرحله‌ای افتاده باشیم که بخواهیم بر روی کلیات توافق کرده و جزئیات و نحوه لغو تحریم‌ها بعداً تصمیم‌گیری شود.

انصاری تأکید کرد: برداشت ما دانشجویان از اختلاف نظرها این است که به کشور آمریکا با این سابقه و بعد از این مذاکرات، اعتماد کردن سخت است. ما از موضع دولت حمایت می‌کنیم.

وی یادآور شد: بعد از این توافق از سوی آمریکا عنوان می‌شود که این توافق مایه حفظ امنیت اسرائیل است، اما می‌گویم که انگیزه ملت ایران و امت مسلمان جهان برای نابودی اسرائیل را بیشتر خواهد کرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در پایان گفت: مهمترین محور این کنفرانس به خباثت آل سعود برمی‌گردد و باید بگویم عربستان سگ ولگرد آمریکا و اردوغان بازیچه دست آمریکایی‌هاست و ما آماده‌ایم به قول امام(ره) هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا بزنیم.

وحدانی فر: دولت ایران در جهت توقف جنایات آل‌سعود در یمن تلاش کند

عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن محکوم کردن حمله وحشیانه عربستان به یمن، گفت: آنچه که در یمن در حال رخ دادن است، دخالت متجاوزانه، سراسیمه و دیوانه‌وار در امور داخلی یک کشور و به منظور سرکوب ملت و انقلاب یمن است.

وی ادامه داد: اقداماتی که بر خلاف مبانی ابتدایی دموکراسی از جمله حق تعیین یک ملت در سرنوشت خودشان و حمله به منازل مسکونی، افراد غیرنظامی، محموله‌های مواد غذایی و اردوگاه آوارگان یمنی به این کشور صورت گرفت.

عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران افزود: ملل اسلامی نباید فراموش کنند که مسئله اصلی جهان اسلام آزادی قدس شریف است. اگر همت کشورهای ده‌گانه ائتلاف به جای ایجاد درگیری و نزاع خون‌بار و برادرکشی در کشورهای اسلامی صرف محو رژیم‌صهیونیستی می‌شد رنگی از اسرائیل در صحنه جغرافیایی نمی‌ماند.

وحدانی‌فر گفت: از مردم کشورهای اسلامی و در حمایت از مردم یمن و محکومیت جنایات کشورهای مرتجع می‌خواهیم که به پا خیزند و از ملت یمن پشتیبانی کنند. از دولت و وزارت امور خارجه خواستاریم که تلاش خود را در باب محکومیت و توقف این جنایات در یمن انجام دهند و از وزارت بهداشت خواستاریم که کمک‌های درمانی به یمن را افزایش دهد.

خالقی: اعتماد به غرب ممکن نیست

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ با تاکید بر این موضوع که نباید دشمن بودن آمریکا را فراموش کنیم گفت: در مذاکرات باید بدانیم که با دشمن در حال مذاکره‌ایم البته این مذاکرات دشمن بودن آمریکا را پر‌رنگ کرد، بنابراین نباید به آنها اعتماد کرد.

جلال خالقی، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ در ادامه این نشست پیرامون مذاکرات هسته‌ای گفت: اگر روند ۱۵ سال گذشته نبود امروز مذاکرات نمی‌توانست به این نتیجه برسد. به رغم تمامی زحماتی که تیم مذاکره‌کننده کشیده است اما بیانیه لوزان یک بیانیه مطبوعاتی گنگ است که بسیار تاثیرپذیر است و سوالات بسیاری درباره این بیانیه وجود دارد.

وی با اشاره به نیاز کشور به ۱۹۰ هزار سو گفت: حال با ۵ هزار سانتریفیوژ چگونه ممکن است این نیاز کشور تامین شود.

خالفی در ادامه گفت: باید خوش‌بینی بیش از حد به طرف غربی از بین برود اینکه فکر کنیم ماموران آژانس تنها برای بررسی مسائل هسته‌ای وارد ایران می‌شوند خوش‌خیالی است.

این فعال دانشجویی با تاکید بر این موضوع که نباید دشمن بودن آمریکا را فراموش کنیم گفت: در مذاکرات باید بدانیم که با دشمن در حال مذاکره‌ایم البته این مذاکرات دشمن بودن آمریکا را پر‌رنگ کرد.

کرمی: کارشکنى طرف مقابل براى همگان آشکار است/ قدر خون شهداى هسته‌اى را بدانیم

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ابهامات زیاد موجود در بیانیه لوزان گفت: تمامی برگ برنده‌هایی که در مذاکرات هسته‌ای مطرح شده است به برکت خون شهیدان هسته‌ای بوده است و تیم مذاکره‌کننده باید مراقب باشد تا خون این شهیدان پایمال نشود.

وی با بیان اینکه کارشکنی طرف مقابل برای همگان آشکار است، گفت: ما امیدواریم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای صریح و دقیق به سوالات و ابهامات موجود درباره بیانیه لوزان پاسخ دهند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: سوال اساسی این است که اگر طرف غربی به تعهداتش پایبند نبود که با توجه به سابقه آنان این موضوع محتمل است، چه مقدار زمان طول خواهد کشید تا برنامه هسته‌ایمان به وضعیت گذشته‌اش برگردد.

مرتضی کرمی تصریح کرد: مسئولان باید به این سؤال پاسخ دهند که آیا با برداشتن تحریم‌ها زیرساخت آن نیز برداشته می‌شود یا فقط اجرای تحریم لغو می‌شود. این گونه نشود که در تیرماه مانند سال ۸۲ اتفاق خوبی برای صنعت هسته‌ای کشورمان بیفتد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه پیرامون ابهامات بیانیه لوزان در خصوص موضوع تحقیق و توسعه در پاىان خاطرنشان کرد : اگر قرار است در ۱۰ سال تحقیق و توسعه انجام دهیم اما صنعتی نشویم این تحقیق و توسعه چه فایده‌ای خواهد داشت.