تاریخ : 1394,دوشنبه 05 بهمن13:33
کد خبر : 191232 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

درباره مصوبه اخیر ستاد کل نیروهای مسلح؛

مشکل سربازان، تمدید مصوبه اعطای کسر خدمت تحقیقاتی بود؟

خبرهای خوشحال کننده ای همچون تمدید طرح کسر خدمت در بخش های دیگر مرتبط با سربازان همچون مسئله معیشت آنها که این روزها به عنوان یکی از بحران خانواده ها است، ادامه خواهد داشت؟ آیا فعالیت اقتصادی جدید سازمان نظام وظیفه در خرید خدمت شامل کمک به افزایش حقوق سربازان می شود؟

خبرنامه دانشجویان ایران: در حالی که این روزها سازمان نظام وظیفه بدون توجه به معیشت سربازان درگیر ماجرای خرید سربازی است، روز گذشته خبرهای خوشحال کننده‌ای برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جانشین بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح از تمدید مصوبه اعطای کسر خدمت تحقیقاتی به مشمولان سربازی تا پایان سال 99 خبر داد. قاسمی درباره مصوبه کسر خدمت‌های سربازی در ازای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی برای مشمولان گفت: مصوبه اعطای کسر خدمت سربازی به کسانی که فعالیت تحقیقاتی برای نیروهای مسلح انجام دهند، با موافقت مقام معظم رهبری، تا پایان سال 99 تمدید شد.

وی در توضیح بیشتر و نحوه اجرای این طرح گفت: در این طرح که مختص دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر است، افراد می توانند با مراجعه به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح یا سازمان‌های تحقیقاتی نیروهای مسلح، طرح تحقیقاتی متناسب با رشته و گرایش تحصیلی خود را دریافت کرده و با ارائه آن، دو تا 19 ماه کسر خدمت دریافت کنند.

سربازی

بازی با کسری ها!
تمدید قانون کسری خدمت در حالی اعلام شد که یکی از پربحث ترین موضوع های رایج بین جوانان علی الخصوص پسران جوان که وارد سن سربازی می شوند، قوانین مربوط به معافیت، کسر خدمت و مهمتر از آن 21 ماه سربازی در اوج جوانی است.

به نوشته ابتکار، برخی از این افراد دانشجو و برخی شاغل هستند و دل کندن از دستمزد مناسب و جدا شدن از حرفه بسیار درد آور است. برای کاهش و افزایش مدت خدمت سربازی طرح های زیادی ارائه شده است، درسال های اخیر خبری مبنی بر افزایش مدت سربازی به 24 ماه معادل 2 سال، بسیاری از جوانان را جهت اقدام به ارسال دفترچه سربازی ترغیب کرد که در پایان پس از مدتی قانون مورد نظر لغو شد.

عده ای از کارشناسان تغییر مدت سربازی از 21 ماه به 24 ماه را فقط زهره چشمی برای افرادی می دانستند که قصد غیبت و یا به تاخیر انداختن خدمت وظیفه را داشتند. یکی از جذاب ترین بخش هایی که جوانان زیادی را برای کاهش سرباز به سمت خود کشانده است کسر خدمت از طریق ارائه پروژه و طرح به سازمان های مربوط مانند بنیاد نخبگان نیروهای مسلح یا سازمان های تحقیقاتی نیروهای مسلح است.

دانشجویان کارشناسی ارشد و بالاتر از آن می توانند با ارائه طرح هایی متناسب با رشته تحصیلی خود از 2 ماه تا بیش از یک سال و نیم کسر خدمت دریافت کنند. نه تنها دانشجویان بلکه سازمان های تحقیقاتی نیز می توانند به دانشگاه ها مراجعه کنند و با جذب نخبگان در کسر خدمت شریک شوند.

این موضع بسیار حائز اهمیت است چرا که دانشجویی که طرحی مبنی بر پیشرفت دفاعی کشور را ارائه دهد هم می تواند به پیشبرد سیاست های نظامی و دفاعی کشور خدمت کند و هم از کسر خدمت برخوردار شود. اما بررسی صلاحیت های دانشجویان و اعطای کسر خدمت برای افراد فرق می کند، قاسمی، جانشین بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح گفته است: این فرآیند به نحوی است که فعالیت‌های تحقیقاتی انجام شده در سازمان‌های تحقیقاتی نیروهای مسلح ارزیابی و میزان کسر خدمت به این بنیاد پیشنهاد و پس از بررسی در کمیسیون مربوطه میزان کسر خدمت تعیین و اعلام می‌شود. شاید برای کسر خدمت از حداقل 2 ماه شروع و تا 19 ماه برسد.

سربازی

انجام طرح کسر خدمت در حین خدمت
طبق قوانین نظام وظیفه از تاریخ دفاع و یا همان ارائه پایان نامه دانشجویان کارشناسی ارشد تا یک سال دانشجو از خدمت سربازی معاف است. در نتیجه در حین تحصیل و یک سال پس از آن زمان مناسبی برای ارائه طرح ها به سازمان ها است. قاسمی در ارتباط با سربازانی که در حال خدمت و یا فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد و مقاطع بالاتر هستند گفت: سربازان وظیفه با تحصیلات یاد شده نیز در صورت تمایل و توان می‌توانند در حین خدمت سربازی، فعالیت‌های تحقیقاتی از سازمان‌های نیروهای مسلح اخذ و کسر خدمت دریافت کنند، از این رو به این دسته از دواطلبان توصیه می‌شود از سازمان‌هایی که در آن خدمت می‌کنند طرح تحقیقاتی دریافت کنند.

خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران در شماره آذرماه خود ضمن بررسی سه راه قانونی رای کاهش دوسال خدمت سربازی سه روش مرسوم را معرفی کرده بود، که یکی از آنها روند دریافت کسری تحقیقاتی است، البته در آن زمان دانشجویان دوره کارشناسی نیز میتوانستند اقدام به دریافت این طرح کنند که به نظر می رسد این مسئله در قانون اخیر تنها به دانشجویان ارشد و بالاتر اختصاص گرفته است.

سربازی

تذکر این نکته هم ضروری است، دانشجویانی که در دانشگاه‌های نظامی مثل مالک اشتر مشغول به تحصیل هستند، از پایان نامه تحصیلی خود می‌توانند برای کسر خدمت استفاده کنند.

پیشنهاد ما به دانشجویان این است که به جای تلف کردن وقت در دانشگاه! بدنبال این نوع پروژه‌ها بروند؛ البته «آشنا» داشتن در این نوع کارها همچون بقیه‌ی بخش های مختلف اداری کشور می‌تواند به شما برای گرفتن پروژه کمک کند!

عدم توجه به معیشت مشمولین یکی از نقاط مبهم این روزهای اظهارات و اطلاعیه ها ستاد کل و سازمان نظام وظیفه است. از طرفی جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با ارائه آمارهایی از ثبت نام 40 هزار نفری در مرحله دوم طرح خرید سربازی و 328 هزارنفری در طرح اول بدون اشاره به دلایل سونامی «خرید سربازی» خبر می دهد و از طرفی دیگر معاون نیروی انسانی ستادکل نیروهای مسلح در یک اظهارات عجیب می گوید: "امروز هزینه‌های سربازی همانند گذشته زیاد نیست و تعداد اندکی از سربازان به دلیل حضور در مناطق عملیاتی هزینه‌های بیشتری را به خانواده تحمیل می‌کنند!"

به هر حال باید دید خبرهای خوشحال کننده ای همچون تمدید طرح کسر خدمت در بخش های دیگر مرتبط با سربازان همچون مسئله معیشت آنها که این روزها به عنوان یکی از بحران خانواده ها است، ادامه خواهد داشت؟ آیا فعالیت اقتصادی جدید سازمان نظام وظیفه در خرید خدمت شامل کمک به افزایش حقوق سربازان می شود؟


کد خبرنگار : 16