تاریخ : 1395,سه شنبه 02 شهريور14:07
کد خبر : 207814 - سرویس خبری : اخبار آزمون سراسری

در پی تصمیم جدید وزارت علوم بررسی شد؛

بلاتکلیفی متقاضیان آزمون دکتری در تب و تاب تصمیمات مقطعی!

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در شورای برنامه ریزی آموزش عالی کشور قرار است نظام پذیرش دانشجو در دوره های دکتری یکپارچه شود به این معنی که دیگر دو نوع دکتری آموزش محور و پژوهش محور نداشته باشیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در شورای برنامه ریزی آموزش عالی کشور قرار است نظام پذیرش دانشجو در دوره های دکتری یکپارچه شود به این معنی که دیگر دو نوع دکتری آموزش محور و پژوهش محور نداشته باشیم!

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ آبان ماه سال 94 بود که خبری مبنی بر دو مرحله ای شدن آزمون دکتری (سراسری) از سوی معاون آموزشی وزارت علوم مطرح شد، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص زمان برگزاری آزمون دکتری که اعلام شده بود براساس قوانین جدید ۲ بار در سال برگزار خواهد شد، گفت: آزمون‌ سراسری دکتری ۲ بار در سال در ماه های آبان و اسفند برگزار می شود. این آزمون شامل دروس زبان، استعداد تحصیلی و ۳ درس پایه در هر گروه درسی برگزار می شود. (اینجـــــا)

مردادماه امسال هم رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در مورد برگزاری آزمون دکتری در آبان‌ماه اظهار کرد: امسال آزمون دکتری در آبان‌ماه برگزار نخواهد شد! البته این خبر با واکنش های زیادی از سوی داوطلبین روبرو شد و طرح «دو مرحله ای شدن کنکور» اجرا نشد که هیچ، در فاصله کمتر از 3 ماه مانده به برگزاری آزمون دکترا نوبت آبان ماه رئیس سازمان سنجش از لغو این آزمون خبر داد!

این در حالی است که بسیاری از دانشجویان از لغو آزمون آبان ماه متضرر شدند؛ می‌شد حدس زد که انتشار این خبر باعث تعجب بسیاری از داوطلبین شرکت در آزمون دکتری و فارغ‌التحصیلان ارشد شود، حال اما این موضوع همه را نگران کرده است و این بی نظمی آشکار از سوی سازمان سنجش واکنش‌هایی را نیز در پی داشته است.

از کنکور اسفند ماه سال 94 اگر عبور کنیم دانشجویانی بودند که پس از اعلام نتایج و عدم قبولی، تمام هم و غم خود را برای قبولی در کنکور دکتری آبان 95 گذاشتند، دانشجویانی که بیش از 5 ماه است بر اساس یک برنامه مدون به مطالعه پرداختند و روح و روان خود را برای شرکت در این آزمون آمده کرده‌ و بیش از نیمی از راه را طی کرده بودند.

حتی پای صحبت چند تن از دانشجویانی که قصد شرکت در آزمون دکتری آبان ماه را داشتند نشستیم و بخشی از دغدغه‌های انها را در این باره شنیدیم.(اینجــــا)

اما انگار جدیدا دوباره از سومین تغییر جدی در چگونه برگزار کردن آزمون دکتری رونمایی شده است! تغییری که باز همه را متعجب کرده است.

یکپارچه سازی نظام دوره‌های دکتری تخصصی
معاون پژوهشی وزارت علوم به مهر گفته است که موضوع یکپارچه سازی نظام دوره های دکتری درحال بررسی است و قرار است تنها یک نوع پذیرش در این دوره ها وجود داشته باشد.

وحید احمدی تصریح کرد: در نظام آموزشی کشور دو نوع دکتری آموزش محور و پژوهش محور وجود دارد که در شورای برنامه ریزی آموزش عالی کشور موضوع نظام دوره دکتری درحال بررسی است.

اما ظاهرا در این طرح جدید اختیار در نوع ارائه واحدهای آموزشی دیده شده به این معنی که در برخی مراکز، واحدهای پژوهشی بیشتری به دانشجویان دوره دکتری ارائه شود.

مثلا برای دانشجویان دوره دکتری پژوهشگاه ها واحدهای پژوهشی بیشتری ارائه خواهد شد.

دانشجویان چه می‌گویند؟
این در حالی است که بسیاری از داوطلبین ایراداتی را به این سیاست و تصمیم وزارت علوم وارد می‌دانند و معتقدند با یکپارچه سازی نظام دوره‌های دکتری تخصصی، دکتری پژوهش محور فعلی برچیده خواهد شد.

معلوم نیست که عاقبت آزمون و دوره دکتری چه خواهد شد؟ آیا حذف آزمون آبان ماه دکتری در راستای حذف دوره‌های پزوهش محور و تمرکز بر دکتری تخصصی است؟ باید منتظر ماند و دید که چه خواهد شد.

بخشی از نظرات دانشجویان در این باره را می‌بینید:


کد خبرنگار : 17