تاریخ : 1395,چهارشنبه 03 شهريور15:12
کد خبر : 207918 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

یک هفته تا امتحانات ترم تابستان؛

آغاز امتحانات ترم داغ دانشگاه‌ها +جزئیات

ترم تابستان یکی از امتیازات دانشگاه ها محسوب می شود و از طرفی دانشجویانی که در طول ترم نتوانسته اند بعضی دروس را پاس کنند و یا می خواهند برای سال تحصیلی آینده با فراغت بال انتخاب رشته کنند و وقت بیشتری برای مطالعه داشته باشند از این فرصت 50 روزه استفاده می کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: ترم تابستان یکی از امتیازات دانشگاه ها محسوب می شود و از طرفی دانشجویانی که در طول ترم نتوانسته اند بعضی دروس را پاس کنند و یا می خواهند برای سال تحصیلی آینده با فراغت بال انتخاب رشته کنند و وقت بیشتری برای مطالعه داشته باشند از این فرصت 50 روزه استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیاری از دانشجویان در روزهای داغ تابستان از فرصت بوجود آمده تعطیلات تحصیلی استفاده می کنند و یا به مسافرت رفته و یا مشغول کاری موقت می شوند تا بتوانند برای خود پولی دست و پا کنند، با این حال هستند دانشجویانی که به دلایل مختلفی باز هم گزینه درس خواندن و امتحان دادن را انتخاب می کنند. علت انتخاب ترم تابستان توسط این دانشجویان از دو حالت خارج نیست؛ آنها یا درصدد آن هستند که از فرصت بوجود آمده استفاده کنند و در دروس پاس شده از همقطاران خود پیشی بگیرند و یا اینکه در تلاش هستند که دروس مردودی خود را پاس کنند و بتوانند در موعد مقرر فارغ التحصیل شوند.

یکی دیگر از ویژگی های این ترم داغ شهریه های مناسب آن است

شهریه دوره تابستان برابر نصف شهریه ثابت نیمسالی به علاوه شهریه های متغیر دروس انتخابی است و چنانچه از تبصره 2 این ماده استفاده کند شهریه دوره تابستان منحصرا به واحد مقصد پرداخت می کند.

در ترم تابستان سال تحصیلی 95-94 دانشگاه های زیادی کلاس داشتند و این روزها پس از پایان کلاس ها مرحله سخت آزمون شروع شده است و باید تلاش روزهای سخت و گرم تابستان را به ثمر برسانند.

وضعیت برگزاری کلاس و امتحانات دانشگاه آزاد
دانشگاه آزاد یکی از مهم ترین مراکز آموزش عالی در کشور است که به دلیل حجم بالای دانشجو، هر ساله اقدام به برگزاری ترم تابستان می کند. به گفته فرهاد حسین‌زاده لطفی- معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد برنامه‌های آموزشی دوره تابستان این دانشگاه شامل هشت هفته آموزشی است که  از 5 تیر ماه شروع شده بود و تا 28 مرداد ماه ادامه دارد.

 آغاز امتحانات از تاریخ 30 مرداد و پایان امتحانات و ترم تحصیلی تابستان نیز 4 شهریور 95 خواهد بود که دانشجویان زمان کمی برای مطالعه دارند و باید تلاش های فراوانی انجام دهند

برگزاری ترم تابستان در دانشگاه پیام‌نور
همچنین دانشگاه پیام نور نیز که یکی از مراکز آموزشی شهریه پرداز به شمار می رود و دانشجویان زیادی در این دانشگاه مشغول به ادامه تحصیل هستند نسبت به برگزاری ترم تابستان در سال 95 اقدام کرده بود و جزئیات انتخاب واحد، کلاس ها  و امتحانات ترم تابستانی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به شرح زیر است:

بر این اساس انتخاب واحد دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور از ۸ تیرماه آغاز و تا ۱۵ تیرماه از طریق سیستم گلستان انجام پذیرفت. دروس قابل ارائه در دوره تابستان حداکثر ۸ واحد بود.

زمان برگزاری امتحانات  پایان ترم تابستان نیز  از ۳۰ مردادماه لغایت ۴ شهریورماه خواهد بود و تمام دانشجویان از ۲۶ مردادماه لغایت ۴ شهریورماه نسبت به اخذ کارت آزمون از طریق سیستم جامع آموزشی گلستان اقدام کنند.

تقویم آموزشی ترم تابستان دانشگاه‌های غیرانتفاعی
ترم تابستان سال 95 در دانشگاه های غیرانتفاعی نیز از ابتدای تیرماه آغاز شده بود و تا اواسط مرداد ادامه داشت که می توان گفت کم ترین زمان کلاس های درسی مربوط به این مراکز آموزشی بودند. دانشجویان این دانشگاه نیز طبق قوانین وزارت علوم در ترم تابستان می توانند 6 تا 8 واحد درسی را انتخاب کردند و
امتحانات ترم تابستان در این دانشگاه نیز در پایان مردادماه برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، دانشگاه های دولتی زیر مجموعه وزارت علوم نیز طبق سنوات گذشته اقدام به برگزاری ترم تابستان کرده بودند. اما در این میان دانشگاه تهران مانند هر سال ترم تابستان برگزار نمی کند و دانشجویان متقاضی را به سایر دانشگاه هایی که مد نظر دارد معرفی می کند.

اما در سال جاری و مانند گذشته دانشگاه شهید بهشتی با سبد دورس کامل به پیشواز ترم تابستان رفته بود که حتی نظر دانشجویان سایر استان ها را نیز به خود جذب کرده بود.

ثبت نام و انتخاب واحد دانشجویان این دانشگاه در ابتدای ماه لغایت  ۶ تیر ۹۵ ادامه داشت که بیشتر دانشجویان با رضایت کامل این مرحله را پشت سر گذاشتند و کلاس های درس از روز شنبه ۱۲ تیر آغاز و تا روز پنج شنبه ۲۱ مرداد ماه ۹۵ پیوسته برگزار شد. اما امتحانات ترم تابستان ۲۸ مرداد به پایان رسیده است.

برگزاری ترم تابستان در برخی دانشگاه‌ها به صورت مجازی
ترم تابستان در دانشگاه های صنعتی اصفهان و کاشان به صورت مجازی برگزار شد. به این صورت که دانشگاه صنعتی اصفهان در تابستان ۹۵ مجری ترم تابستانی به صورت آموزش الکترونیکی بود و آمادگی ارائه دروس را به صورت ترکیبی (Blended learning) داشت.

در این مدل آموزش دانشجو علاوه بر دسترسی به محتوای الکترونیکی دروس به صورت برون خط (offline) لازم است در کلاس های رفع اشکال و تکمیلی بر خط (online) و تعاملی به صورت اینترنتی شرکت کند.

ترم تابستانی این دانشگاه از ۲۱ تیرماه آغاز و تا ۳۱ مردادماه ادامه داشت و امتحانات این ترم نیز از ۲ شهریورماه آغاز شده است. آزمون نهایی دروس ترم تابستان این دانشگاه نیز به صورت حضوری برگزار می شود.

دانشگاه کاشان نیز نسبت به برگزاری ترم تابستان به صورت مجازی اقدام کرده بود. ثبت نام دوره های ترم تابستانی این دانشگاه از ابتدای تیرماه آغاز شده و کلاس های این دوره به صورت الکترونیکی برقرار بود.

کلاس های ترم تابستانی آموزش های الکترونیکی دانشگاه از  ۲۶ تیرماه آغاز و تا  ۲۹ ادامه داشت.


کد خبرنگار : 26