تاریخ : 1395,دوشنبه 29 شهريور13:54
کد خبر : 210405 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

480 رشته ارشد دانشگاه آزاد مجاز شد؛

دانشجویان و رشته‌هایی که سرشان بی کلاه ماند +جدول

دراین فهرست حدود ۴۸۰ رشته گرایش در مطقع کارشناسی ارشد در گروه های علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه، هنرو معماری اعلام شده است که بیشترین تعداد رشته گرایش ها به گروه علوم انسانی اختصاص دارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: وزارت علوم فهرست رشته های مصوب جدید مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد - منحصرا برای ورودی های سال تحصیلی ۹۶- ۹۵ و پس از آن را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  وزارت علوم با انتشار اسامی رشته‌محل‌های تائید شده دانشگاه ازاد بالاخره به دعوای با این دانشگاه جامع کشوری و بلاتکلیفی دانشجویان کثیری که گرفتار بی اعتباری مدرک تحصیلی‌شان شده بودند، خاتمه داد.

مسئله کدرشته‌های بدون مجوز دانشگاه آزاد، چند سال بود که واکنش وزارت علوم را برانگیخته بود؛ وزارت علوم معتقد بود که افزایش بی رویه کدرشته‌های دانشگاه آزاد بدون تائید این نهاد اموزش عالی بوده است و از نظر علمی مورد تائید نیست.

از طرفی دانشجویانی که در کنکور شرکت می‌کردند و در رشته‌های مورد نظر قبول می‌شدند، تکلیف‌شان معلوم نبود و نمی‌دانستند که وقت و عمر خود را برای خواندن این درس و رشته سرمایه‌گذاری کنند یا نه! حالا دیگر تکلیف همه رشته‌محل‌ها روشن و شد. البته طبق اعلام وزارت علوم، هنوز تمامی رشته‌ها اعلام نشده و سایر رشته‌محل‌ها متعاقبا اعلام خواهد شد. 

حالا اما وزارت علوم، فهرست رشته های مصوب جدید مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد - منحصرا برای ورودی های سال تحصیلی ۹۶- ۹۵ و پس از آن را اعلام کرده است.

دراین فهرست حدود ۴۸۰ رشته گرایش در مطقع کارشناسی ارشد در گروه های علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه، هنرو معماری اعلام شده است که بیشترین تعداد رشته گرایش ها به گروه علوم انسانی اختصاص دارد.

حدود ۳۴۴ رشته گرایش در گروه علوم انسانی، حدود ۱۰۹ رشته گرایش در گروه فنی و مهندسی، حدود ۱۹ رشته گرایش در گروه علوم پایه و حدود ۵ رشته گرایش در گروه هنر و معماری قرار دارد.

تمام این رشته گزاریش های مذکور در تاریخ ۲۱ شهریور ۹۵ به تصویب رسیده است .

دانشگاه آزاد از سالهای گذشته اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های غیر مجاز کرده بود که با واکنش وزارت علوم مواجه شد این موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز کشیده شد و شورا مقرر کرد که شورای گسترش آموزش عالی، رشته‌های دانشگاه آزاد را در مهلت مقرر بررسی کرده و در صورت واجد شرایط بودن مجوز آن را صادر کند.

برهمین اساس کمیته ای متشکل از نمایندگان وزارت علوم و دانشگاه آزاد برای ارزیابی و بررسی رشته های دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد.

در اوایل سال جاری دفتر گسترش وزارت علوم از تایید حدود 3 هزار و 489 رشته محل این دانشگاه خبرداد و همچنین محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در اواخر سال گذشته اعلام کرد، 9 هزار رشته محل این دانشگاه از سوی این وزارتخانه تعیین تکلیف شده اند.

به گفته حمید میرزاده، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی تا پایان شهریور سال 95 فرصت دارد، تا اگر رشته ای نقصی داشت، آن را برطرف کند.

پیش از این نیز وزارت علوم 780 رشته محل از 4 هزار و 900 رشته محل دانشگاه آزاد را منتشر و اعلام کرده بود موارد بعدی در دست بررسی است و بعد از تکمیل مراحل بررسی و جمع بندی اعلام می‌شود.(اینجــــــا)

حالا باید منتظر ماند و دید که تکلیف دانشجویان چه می‌شود و رشته‌هایی بدون مجوز ماندند، به طور کلی حذف می‌شوند یا باز هم راه چاره وجود دارد!


کد خبرنگار : 17