تاریخ : 1396,یکشنبه 24 ارديبهشت13:05
کد خبر : 235168 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

پیشنهاد «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

این پنج مستند را تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ببینید +تصاویر و دانلود

در این گزارش به معرفی و راهنمای خرید و دانلود پنج مستند مهم و تاثیرگذار خواهیم پرداخت و پیشنهاد می‌کنیم که حتما این پنج مستند را که نشان‌دهنده برخی واقعیت‌های سیاسی - اجتماعی است را قبل از انتخابات ریاست جمهوری مشاهده کنید.

خبرنامه دانشجویان ایران: پیشنهاد می‌کنیم که حتما این پنج مستند را که نشان‌دهنده برخی واقعیت‌های سیاسی - اجتماعی است را قبل از انتخابات ریاست جمهوری مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از راه‌های شناخت دقیق مسائل سیاسی و اجتماعی کشور، مستندهایی است که خصوصا توسط افراد مستقل و حتی دانشجو ساخته می‌شود. چراکه این مستندها بدون هیچ‌گونه جهت‌گیری وضعیت مولفه‌های مختلف جامعه را به طور دقیق نشان می‌دهد و در وهله اول مردم را با واقعیت‌ها آشنا کرده و در وهله دوم می‌تواند برای مسئولین و سیاست‌گذران منبع بسیار مفیدی باشد. در ادامه به معرفی چندین مستند پرداخته‌ایم:

شب‌نامه

*** کارگردان: سیدمهدی کرباسی
*** سال تولید: 1395
*** مدت زمان: 100 دقیقه

*** خلاصه: شب نامه، روایتى است از پشت پرده اتفاقات شش ماه افشاگرى کانال تلگرامى به همین نام که در طى فعالیت خود شبکه جاسوسی را -که در بین کارآفرینان کشور نفوذ کرده- آشکار می‌کند. در طی این شش ماه چندین هزار نفر از فعالین اکوسیستم استارت آپى کشور به طور مداوم محتوای منتشر شده در کانال شب نامه را پیگیری می‌کردند و با ادمین این کانال -عرشیا کاظم‌زاده- مکالمه می‌کردند، درحالی که از تولید مستند شب نامه باخبر نبودند. کانال تلگرامی شب نامه پس از گذشت چند ماه از رونمایی مستند، توسط اشخاص نامشخصی هک می‌شود.

 

فراموش شده‌ها

*** کارگردان: میکائیل دیانی
*** سال تولید: 1395
*** مدت زمان: 51 دقیقه

*** خلاصه: این اثر درباره مدیران نجومی و حقوق‌های نامتعارف ساخته شد. مستند اجتماعی "فراموش شده‌ها" به بررسی وضعیت اقتصادی کشور، مفاسد اقتصادی و نگاه مردم به کارآمدی اقتصادی دولت‌ها و دولتمردان می‌پردازد.

فروشنده

*** سال تولید: 1396
*** مدت زمان: 105 دقیقه

*** خلاصه: مستند جنجالی فروشنده به بررسی مذاکره با 5+1 و برجام و دستاورد‌های آن می‌پردازد. این مستند روایتی جدید و ناگفته از پشت صحنه آخرین تحولات سیاسی و اقتصادی در آستانه انتخابات ارائه می‌کند.

من تکنوکرات هستم

*** سال تولید: 1395
*** مدت زمان: 38 دقیقه

*** خلاصه: مستند "من تکنوکرات هستم" تولید شده در مرکز مستند سفیرفیلم سعی کرده در 40 دقیقه، قراردادهای جدید نفتی موسوم به IPC را که توسط کمیته بازنگری وزارت نفت طراحی و به هیات دولت ارسال شده است، مورد نقد و واکاوی قرار دهد. وزارت نفت تلاش دارد با استفاده از این مدل جدید قراردادی، جذابیت حضور در پروژه‌های صنایع نفت و گاز ایران را برای شرکت های خارجی افزایش دهد تا این شرکت ها انگیزه بیشتری برای حضور در ایران داشته باشند. با این وجود، نقاط ضعف و ابهامات IPC از دید کارشناسان حوزه انرژی آنقدر فراوان و مهم بود که بعد از رونمایی نسخه ای از این مدل جدید قراردادی در آذرماه 94، فضای انتقادی شدیدی بر علیه آن در رسانه ها ایجاد شد و حتی نهادهای نظارتی مانند مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور نیز برای اصلاح آن به وزارت نفت به صورت جدی تذکر دادند و با این حال متن انگلیسی این قرارداد همچنان بصورت محرمانه باقیمانده و مسئولین ارشد جمهوری اسلامی نیز به متن اصلی قرارداد دسترسی ندارند.

گام نهایی

*** کارگردان: سیدمحمدعلی صدری‌نیا
*** سال تولید: 1393
*** مدت زمان: 54 دقیقه

*** خلاصه: پیروزی حسن روحانی در انتخابات 92، آغازگر فضای جدیدی در مسیر پرونده هسته‌ای ایران بود. اتفاقی که در نود و نهمین روز دولت یازدهم منجر به توافقنامه ژنو شد؛ توافقنامه‌ای که از همان ابتدا با موافقت‌ها و مخالفت‌های متفاوتی مواجه شد و این سوال را به وجود آورد که "گام نهایی" این توافقنامه به دنبال چه چیزی خواهد بود؟


کد خبرنگار : 20