تاریخ : 1396,یکشنبه 25 تير16:49
کد خبر : 241016 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

نسل جدید مشاغل در دنیای جدید

استارت آپ‌ها، راهی برای بروز خلاقیت و نمایش تفکر

در دنیای کنونی کمتر کسی است که تا به حال عنوان استارت آپ ، به گوشش نخورده باشد ، یا هنگام عبور از خیابان و یا هنگام گشت و گذار در اینترنت به چشمش نخورده باشد ، واژه ای که از آن به عنوان یه راه پرسود با زحمت کم حرف می زنند ، و در مورد آن همایش ها و نشست های گوناگون برگزار می کنند ، اما حقیقت امر چیست؟

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در دنیای کنونی کمتر کسی است که تا به حال عنوان استارت آپ ، به گوشش نخورده باشد ، یا هنگام عبور از خیابان و یا هنگام گشت و گذار در اینترنت به چشمش نخورده باشد ، واژه ای که از آن به عنوان یه راه پرسود با زحمت کم حرف می زنند ، و در مورد آن همایش ها و نشست های گوناگون برگزار می کنند ، اما حقیقت امر چیست؟

به طور کلی انجام فعالیت های اقصادی صرفا فیزیکی در دنیای کنونی دیگر بازدهی خوبی ندارند و چاره ای جز خروج از چرخه ی اقتصاد را ندارند به همین جهت زمان آن بود که انقلابی در عرصه دنیای اقتصاد دنیا رخ دهد که بتواند راه و رسمی نو را خلق کند به همین جهت استارت آپ ها روز به روز گسترش یافتند اما استارت آپ چیست؟

به طور کلی استارت آپ یک تجارت جدید در قالب یک شرکت است که با هدف ارائه طرحی نو و متفاوت با استفاده از دنیای فناوری تلاش می کند سبکی جدید را در زمینه‌ی خاص و منحصر به فردی ایجاد کند.

اما یک استارت آپ باید به بسیاری مسائل دقت کند تا بتواند جایگاه خود را در عرصه تجارت حفظ کند و یا آن را ارتقا ببخشد.

برخی گزینه ها که عدم توجه به آن می تواند یک استارت آپ را با شکست مواجه کند عبارتند از:

1- ستفاده از افراد غیر متخصص

2- مشاوره با افراد غیر متخصص

3- از بین رفتن حس مسئولیت پذیری و تعهد

4- انجام سرمایه گذاری عجولانه

5- ارائه محصول نامناسب با نیاز جامعه به بازار فروش

6- ارائه محصول بی کیفیت

7- قیمت گذاری نا مناسب

8- عدم هدف برای کسب و کار در آینده

9- وجود یک رقیب بسیار قدرتمند در عرصه فعالیت استارت آپ

و ...

برخی گزینه ها که توجه به آن تاثیر به سزایی در موفقیت یک استارت آپ را دارد:

1- استفاده از افراد خلاق و با هوش در مجموعه

2- مسئولیت پذیری و تعهد به کار

3- صبر و استقامت در برابر ضررهای اولیه

4- مشورت با افراد خبره و متخصص

5- رهبری مدیریت هوشمندانه

6- شناسایی نیاز بازار مصرف

7- ارائه محصول با کیفیت

8- قیمت گذاری مناسب

و...

حال وقت آن است که با چند استارت آپ پیشرو در ایران آشنا شویم

دیجی کالا


 

دو برادر به نام سعید و حمید محمدی در سال ۱۳۸۴ قصد خرید دوربین دیجیتال داشتند به همین دلیل بعد از جست و جو در اینترنت ، دوربین مورد نظر را از بازار تهران خریدند ، اما بعد از چند روز فهمیدند ، لنز روی دوربین دست دوم است ، این مسئله سبب شد ، جرقه اولیه برای تأسیس یک فروشگاه اینترنتی در ذهن آن ها زده شود ، آن ها در سال ۱۳۸۵ فروشگاه خود را با 5 نفر پرسنل جهت فروش موبایل ، لپتاپ و دوربین دیجیتال تاسیس کردند ، آن ها پله های ترقی را به سرعت طی کردند به گونه ای که به گفته مدیران این استارت آپ تا پایان سال ۹۳ تعداد پرسنل این شرکت به ۷۰۰ نفر رسید ، برادران محمدی شاید هیچ وقت فکر می کردند که بتوانند در عرض حدود 10 سال به یکی از بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور تبدیل شوند ، دیجی کالا که زمانی با هدف فروش کالاهای دیجیتال نظیر موبایل و دوربین دیجیتال تاسیس شده بود امروزه به یک مرجع بزرگ جهت تهیه هرچه که نیاز دارید مبدل شده است.
حدود ۱۰ سال زمان از تاسیس دیجی کالا می گذرد و مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار برای آن ارزش گذاری شده است.

کافه بازار


 

رضا محمدی قایق‌چی، حسام میرآرمندهی با کمک تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف در بهمن ماه ۸۹ استارت آپ کافه بازار را طراحی کرند ، طبق آمار های ارائه شده تا اسفند ۱۳۹۳، این برنامه ۱۷ میلیون بار و در اواخر سال ۹۵ به ۳۲ میلیون نصب فعال رسید ، استارت آپ کافه بازار بیش از ۱۷ هزار نرم‌افزار کاربردی اندرویدی را در خود جای داده است.
ارزش این شرکت سال 1393 ، ۲۰ میلیون دلار تخمین زده شد تا با توجه به افزایش برنامه های کاربردی این مرجع و همچنین کاربران آن کاترشناسان ارزش آن در حال حاضر 40 میلیون دلار اعلام کرده اند.

نت برگ
نت برگ از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را با مدیریت علیرضا صادقیان آغاز کرد و در زمینه ارائه آنلاین خدمات و محصولات شرکت های تجاری مختلف فعلیت می کند که خود بخشی از هولدینگ کسب‌و‌کار نوین ایرانیان محسوب می شود ، نت برگ با مذاکره و شراکت و با استفاده از قدرت خرید گروهی پیشنهادهای جذابی از کالاها و خدمات با تخفیف‌های 40 تا 90 درصد را به مشتریان خود ارائه می دهد.

دیوار

اگر به دنبال فروش اقلامی هستید که به نیاز ندارید و یا می خواهید جنسی را به دون واسطه خریداری کنید دیوار یکی از بهترین ابزار ها برای کمک به شما می باشد ، برای استفاده از دیوار هم می توانید از طریق مرورگر اینترنت و هم از طریق اپلیکیشن پلتفرم های اینترنت و ios استفاده کنید ، با دیوار به آسانی می توانید اجناسی را که دیگران جهت فروش و یا معاوضه ارائه شده اند ببینید و با صاحبان اجناس تماس بگیرید و جنس مورد نظر خود را خریده و یا معاوضه کنید.
اگر واقعا قصد فروش جنسی را دارید و با ارائه آن با قیمت مناسب می توانید با توجه حجم بالای کاربران دیوار به سرعت جنس خود را بفروشید.

شیپور
شیپور از مرداد ماه سال ۱۳۹۱ با شعار نیازمندی های آنلاین آغاز به کار کرد ، هدف شیپور برقرای پیوند بین خریدار و فروشنده به دون هیچ واسطه ای است ، شیپور شرایطی فراهم کرده است که هر کسی از هر جا بتوانند سریع و آسان کالا و خدمات خود را ارائه کند ، به همین دلیل در شیپور هر چه که به آن نیاز دارید ، از موبایل و کیف و کفش گرفته تا لوازم خانگی ، موتور سیکلت ، خودرو و املاک مختلف می توانید ببینید به همین دلیل شیپور یکی از الگو های موفق استارت‌آپ ایرانی محسوب می شود و یکی از رقبای جدی برای دیوار محسوب می شود و زیرا هر دو تا در یک راستا فعالیت می کنند.

باما
اگر قصد فروش خودرو خود را دارید و یا به دنبال خودرویی مناسب برای خرید هستید و یا اینکه در بازار خرید و فروش خود رو فعالیت دارید ، باما را به شما توصیه می کنیم ، باما سایتی تخصصی جهت خرید و فروش  انواع خودرو است ، از پراید و پژو و سمند گرفته تا خودرو های شاسی بلند و خودرو های کلاسیک ، اخیرا باما بخش فروش موتورسیکلت را هم راه اندازی کرده که با توجه به کمبود استارت آپ های این چنینی موجب شده باما به یکی از استارت های برتر در عرصه فروشگاه های مجازی تبدیل شود.


استارت آپ به سرعت در ایران در حال گسترش است که چند نمونه از موفق ترین به زعم کارشناسان این عرصه و مراجع داخلی و بین المللی معرفی شد ، استارت‌آپ های مختلفی دیگری هم هستند که به تازگی پا به این عرصه گذاشته اند و انتظار می رود به زودی فراگیر شوند که از جمله آن ها می توان به اسنپ و تپسی در خصوص ترابری مسافران در تهران و حومه آن ، بدوفود و زودفود در زمینه ارسال سرویس های غذایی در کوتاه ترین زمان ممکن ، ایسام به عنوان فروشگاه اینترنتی ، آپارات به عنوان پخش آنلاین ویدئو ها و بسیاری دیگر که به سرعت در حال گسترش هستند ، ناگفته نماند سایتهایی نظیر آمازون , گوگل ادز به دلیل تحریم ها برای ایرانیان قابل دسترسی نیست و همین عاملی جهت تبدیل تهدید به فرصت شده و بسیاری از استارت آپ های ایرانی فرصتی برای پیشرفت یافته اند که از مدیران دولتی انتظار می رود در راستای اقتصاد مقاومتی با حمایت خود از این استارت آپ ها و کمک به گسترش آنها ، آن ها را در دستیابی به بازار جهانی یاری کنند.