تاریخ : 1396,یکشنبه 14 آبان14:00
کد خبر : 249469 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

گزارش خبرنامه دانشجویان ایران از روند آماده‌سازی فیلم‌های جشنواره ۳۶ام فجر/ 3

در راه ماندگان

پروژه سینمایی «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که گفته می شد در گرفتن پروانه نمایش با مشکل رو به رو شده مدتی است مراحل پیش تولید را پشت سر می گذارد. حضور حمید فرخ نژاد و ساعد سهیلی در سومین فیلم مهدویان قطعی شده است و احتمال حضور هادی حجازی فر هم در «لاتاری» وجود دارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دسته آخر از فیلم هایی که به معرفی آن ها می پردازیم یا هنوز در ابتدای راه و پیش تولید قرار دارند. اینکه با این زمان باقیمانده و احتمالا ضرب الاجل جشنواره برای تحویل آثار تا اوایل دی ماه بتوانند فیلم خود را آماده سازند در هاله ای از ابهام قرار دارد.

آشفتگی؛ یدون جیرانی
فریدون جیرانی فیلم جدیدش را با نام «آشفتگی» می سازد که فیلمنامه آن را نیز خودش نوشته است. ساخت فیلم "آشفتگی" قطعی بوده و برای فجر امسال آماده می شود.

تا کنون با حامد بهداد و نوید محمدزاده برای بازی در این فیلم صحبت شده اما حضورشان در فیلم قطعی نیست ولی اگر قطعی شود این دو بازیگر در «آشفتگی» با یکدیگر هم بازی می شوند.

«خفه گی» جدیدترین فیلم جیرانی است که سال گذشته در جشنواره ملی فیلم فجر هم حضور داشت و نظر منتقدان را به خود جلب کرد. نوید محمدزاده در این فیلم نیز بازی کرده بود.

بندباز؛ وحید امیرخانی
فیلم تازه وحید امیرخانی بنام «بندباز» که با فیلم سینمایی "در مدت معلوم" که یک فیلم طنز اجتماعی بود درخشان ظاهر شده بود با حضور بازیگران مطرح فیلمبرداری خواهد شد . 

"بندباز" که از آن با اسم "شاه کش" نیز یاد شده در مرحله پیش تولید قرار دارد و در آبان ماه به صورت رسمی کلید خواهد خورد. این فیلم دارای مضمونی اجتماعی – کمدی است و پیشبینی می شود اولین اکران این فیلم در جشنواره فیلم فجر باشد.

جدیدترین ساخته وحید امیرخانی نیز مانند در مدت معلوم فیلم قبلی این کارگردان خوش ذوق، طنز اجتماعی دارد . از بازیگران فیلم بندباز مهناز افشار ، جواد عزتی و جمشید هاشم پور هستند .

خودسر؛ کمال تبریزی
کمال تبریزی به تازگی پیش تولید فیلم سینمایی جدید خود را با نام «خودسر» در سکوت کامل خبری آغاز کرده و این فیلم هم اکنون در مرحله انتخاب بازیگر و لوکیشن قرار دارد.

براساس شنیده های ما تاکنون از میان بازیگران حضور محسن تنابنده و ویشکا آسایش در این فیلم قطعی شده و گروه در حال حاضر مشغول رایزنی با چند چهره سرشناس دیگر هستند.

پروانه ساخت «خودسر» با فیلمنامه ای از آیدین سیار سریع نویسنده و روزنامه نگار در مطبوعات ماه گذشته صادر شده است.

جیرجیرک ها؛ احمدرضا معتمدی
احمدرضا معتمدی با همکاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج فیلم جدید خود را می‌سازد. بخشی از پیش تولید فیلم جدید احمدرضا معتمدی آغاز شده است و عوامل در تدارک انجام دیگر کارهای مربوط به آن هستند.

قرار است در این فیلم،  بازیگرانی چون علی مصفا، بهرام رادان، طناز طباطبایی، اکبر عبدی، صابر ابر و ... نقش‌آفرینی کنند.

برخی از عوامل پشت دوربین این فیلم، عبارتند از:
مدیر تولید: جلیل شعبانی، طراح صحنه و لباس:کیوان مقدم، دستیار اول کارگردان: حسین فلاح، فیلمبردار: پیمان شادمانفر.

 بخشی از لوکیشن های جیرجیرک طبق مقتضیات قصه به صورت سفر دریایی خواهد بود.

احمدرضا معتمدی آثاری چون «راه رفتن روی سیم»، «قاعده بازی»، «آلزایمر» ، «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «زشت و زیبا» و «هبوط» را کارگردانی کرده است.

لاتاری؛ محمد حسین مهدویان
پروژه سینمایی «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان که گفته می شد در گرفتن پروانه نمایش با مشکل رو به رو شده مدتی است مراحل پیش تولید را پشت سر می گذارد. حضور حمید فرخ نژاد و ساعد سهیلی در سومین فیلم مهدویان قطعی شده است و احتمال حضور هادی حجازی فر هم در «لاتاری» وجود دارد.

وی پیش از این دو فیلم بلند «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» را در کارنامه هنری خود دارد که هر دو در جشنواره فیلم فجر موفقیت های بسیاری را برای این فیلمساز جوان به دست آوردند.

محمدحسین مهدویان در «لاتاری» موضوع اجتماعی قاچاق زنان ایرانی به کشورهای عربی را به تصویر می کشد.

البته در این میان کارگردانان دیگری نیز هستند که در حال تهیه فیلم جدیدشان به سر می برند اما حضورشان در جشنواره سی و ششم در هاله¬ای از ابهام است. از این دسته می¬توان به سه کارگردان ایرانی اشاره کرد که فیلم هایشان را در کشورهای خارجی می¬سازند. 

رضا درمیشیان نیز به نیوزیلند رفته و  با همکاری آن¬ها دست به ساخت فیلم جدید خود با نام "یواشکی" زده است. این فیلم به زبان انگلیسی ساخته شده و تمام صحنه‌های آن در شهر کرایست چرچ نیوزیلند فیلم‌برداری شده‌اند. از این‌رو فیلم، اولین همکاری مشترک ایران و نیوزیلند در زمینه ساخت فیلم به حساب می‌آید. 

این اثر که در سکوت خبری خاصی هم ساخته شده، مانند فیلم لانتوری موضوعی اجتماعی دارد و به یک اتفاق جنجالی خواهد پرداخت که به همین دلیل انتظار می‌رود این فیلم هم مانند آثار قبلی درمیشیان حاشیه‌های خاص خود را داشته باشد. البته هنوز جزییات چندانی از داستان فیلم جدید رضا درمیشیان منتشر نشده است. 

تدوین یواشکی توسط هایده صفی‌یاری به پایان رسیده است. گفته می¬شود فیلم یواشکی یکی از آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر امسال خواهد بود و بازیگرانی چون نوید محمد‌زاده و باران کوثری هم در آن ایفای نقش کرده‌اند. 

اصغر فرهادی نیز امسال  بلافاصله بعد از موفقیت¬های فروشنده به اسپانیا سفر کرده و از سی ام مرداد ماه فیلم تازه‌ خود با نام «همه می‌دانند» را با حضور بازیگران غیرایرانی شروع کرده است. خاویر باردم و پنه لوپه کروز بازیگران اسپانیایی و ریکاردو دارین بازیگر آرژانتینی، بازیگران اصلی هشتمین فیلم بلند فرهادی هستند. خوزه لوییس آلکاینه هفتاد و هشت ساله، مدیر فیلمبرداری فیلم جدید فرهادی است. علاوه بر خود اصغر فرهادی، شرکت‌های فیلم "مومنتو" از فرانسه، "مورنا" از اسپانیا و" لوکی رد" از ایتالیا تهیه‌کنندگی مشترک این فیلم را بر عهده دارند.

عبدالرضا کاهانی نیز که چند وقتی است موفق به کسب پروانه ساخت در ایران نمی شود به تایلند سفر کرده و فبلم جدید خود را با اسم "ما شما را دوست داریم خانم یایا" با حضور بازیگران ایرانی و خارجی در آنجا دنبال می¬کند.

این فیلم به تهیه کنندگی حمید پنداشته و احسان ظلى پور به طور کامل در تایلند ساخته شده و محصول مشترک «هسته زردآلوى طلایى» ایران و «پاز استودیو» تایلند است

کاهانى در این فیلم براى چهارمین بار با رضا عطاران همکارى کرده است. حمید فرخ نژاد و امین حیایى هم در کنار عطاران در این فیلم بازى کرده اند. نیتایا چیسری، هنرپیشه تایلندی نیز نقش اول زن را بازی می کند.

*  گزارش از آصف سعادتی


کد خبرنگار : 17